בזכות מסטיק מתקופת האבן: שוחזר DNA של ציידת-לקטת מדנמרק

האישה, שזכתה לשם "לולה", הייתה בעלת עיניים כחולות, עור כהה ושיער שחור. הגנום שלה נשמר במלואו בזפת הלבנה שלעסה והשליכה לפני כ-6,000 שנה. "זו הפעם הראשונה שאותר ממצא כזה"

דמותה של אישה, לקטת-ציידת בעלת עיניים כחולות, עור כהה ושיער שחור, שוחזרה לאחר שמסטיק שהיא לעסה בתקופה הניאוליתית, סוף תקופת האבן, נמצא באזור סלטהולם באי לולנד שבדנמרק, והיא זכתה לשם לולה. כך פורסם אתמול (שלישי).

המסטיק, שהושלך לפני כ-5,600 שנים, היה עשוי מזפת ליבנה ונזרק ללגונת מי מלח באזור. כעת, חוקרים שחפרו באתר מצאו אותו בין פיסות עץ ועצמות חיות בר, והצליחו לשחזר במלואו את ה-DNA של האישה הצעירה, ואף לייצר ציור שמציג את פניה על פי קווי המתאר הכלליים שנמצאו. חלקיקי ה-DNA שנשמרו במסטיק מצביעים על כך שלולה הגיעה מיבשת אירופה, וחיה ליד הלגונה שבה נמצא המסטיק העתיק, המוגנת מהים הפתוח על ידי דיונות חול.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מחקר: עלייה חדה במספר הפציעות הנגרמות משימוש בסלולרי בהליכה

בפעם הראשונה בהיסטוריה: בנק זרע לנשאי HIV נפתח בניו זילנד

מחקר: עלייה חדה במספר הפציעות הנגרמות משימוש בסלולרי בהליכה

''לולה'', ציידת לקטת שה-DNA שלה שוחזר באמצעות מסטיק
''לולה'', ציידת לקטת שה-DNA שלה שוחזר באמצעות מסטיק | צילום: טוויטר

לצד ממצאיה האישה, חוקרים מצאו חומרים גנטיים השייכים לסרווז וכן אגוזי לוז, שהיו ככל הנראה מהארוחה האחרונה שאכלה הלקטת-ציידת ולפחות 40 סוגים של חיידקים. הנס שרודר, אנתרופולוג מולקולרי באוניברסיטת קופנהגן, סיפר לעיתון ה"גרדיאן": "זאת הפעם הראשונה שמצאנו גנום אנושי עתיק מלא ממשהו שהוא לא עצמות או שיניים. תנאי השימור של המסטיק הם די מדהימים. לא ציפינו לממצא כל כך מרשים".

המסטיק העתיק, שאורכו כשני סנטימטרים, נמצא במקום בטרם תחילת עבודת בנייה על תעלה שתחבר בין דנמרק וגרמניה. נוסף לכך, כמו כן אותרו במקום גם עצמות חתולי בר, כלבים, איילים וכן מלכודות דגים. "זה היה אתר בעל משמעות מיוחדת", הסביר ד"ר תאיס ג'נסן, חוקר מאוניברסטת קופנגהן שעמד בראש המחקר. "אנשים לא חיו בו, אך הוא היה ככל הנראה היה היבשה היחידה באזור, במרחק של כמה מאות מטרים לכל כיוון", הוסיף.