חשיפה: כך נמכר הגן הלאומי בקיסריה לזרים

700 דונם מהעיר העתיקה וסביבותיה שהיו בבעלות הכנסייה היוונית-אורתודוקסית נמכרו לחברה עלומה הרשומה בקריביים

קיסריה
קיסריה | צילום: פטר גנדלמן רשות העתיקות

עיר הנמל קיסריה תשנה את פניה? בחודש שעבר נמכרו חלקים עצומים מהעיר העתיקה וסביבתה לידיים פרטיות. הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית מכרה את השטחים שבבעלותה לידי חברה זרה בשם "סנט ונצ'רס לימיטד", חברה עלומה הרשומה באחד ממקלטי המס המוכרים בקריביים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לא מדובר על שטחים נידחים. לא פחות מ-700 דונם ובתוכם: אמפי קיסריה, חלקים מהגן הלאומי, ההיפודרום המזרחי והשטחים הסובבים אותם הועברו לידיים פרטיות שמטרותיהן אינן ברורות. לא ידוע גם מה היקפה הכספי של העסקה והאם יכולה החברה הזרה לממש את הנכסים הללו.

ברשות הטבע והגנים נדהמו היום לשמוע על העסקה שנעשתה מתחת לאפם. "אנו בוחנים בשלב זה את הנושא והשלכותיו. בכל אופן, חוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה ממשיך לחול בשטח", מתחייבים ברשות. "נפעל כדי להבטיח את ההגנה על כל נכסי העבר הטמונים בכלל השטח".

השטחים שעברו לחברה פרטית
השטחים שעברו לחברה פרטית | צילום: רשות הטבע והגנים

גם גורמים בכירים במשרד המשפטים, במנהל מקרקעי ישראל ובקק"ל הופתעו מקיומה של העסקה. "זה אירוע בסדר גודל לאומי שמחייב את התערבות כל הגופים הרלוונטיים", אמר גורם בכיר.

העסקה הזו מצטרפת לשורת עסקאות מכר בהיקפים עצומים שנעשו באחרונה בירושלים. בכולן מעורבת הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית שכבר גוררת ביקורת עזה מצד מאמיניה בעולם הערבי.

בימים הקרובים תתקיים ישיבה במשרד המשפטים כולל כל הנציגים המעורבים בדבר, כשעל הפרק עומד גיבוש דרכי פעולה סביב סוגיית מכירת הקרקעות של הכנסייה.