יש תוכנית, אין תקציב: רצח נשים – כרוניקה של מחדל ידוע מראש

תוכנית חומש תוקצבה ברבע מיליארד שקל, אך לא הוקצו לה מקורות מימון. בינתיים, לא הוקמו מרכזים ייעודים ולא הוכן קו פעולה לטיפול בגברים אלימים • חברתה של אסתי אהרונוביץ': "זה פשוט הלם"

זמן צפייה: 05:27

לכל אישה יש שם: אסתי אהרונוביץ', שנרצחה לפי החשד על ידי בעלה ביום ראשון היא האישה ה-14 שנרצחה השנה על רקע אלימות במשפחה. אשתקד העיכוב ביישום התוכנית במאבק באלימות במשפחה גרם למחאת ענק, אך נראה שכמעט שנה עברה, ודבר לא השתנה.

תוכנית חומש מפורטת תוקצבה ברבע מיליארד שקלים לחמש שנים, ואף אומצה על ידי הממשלה, אך זו לא הקצתה לתוכנית מקורות מימון, ונכון לעכשיו אין תקציב עבור הנושא.

לעוד כתבות בנושא:

החשוד ברצח אשתו בדרום: פרופ' גיורא פרי; מעצרו הוארך ב-4 ימים

"חזרתי מהגן ומצאתי את אשתי": גרסת החשוד ברצח בקריות לאירועים

"אהובה ומלאת חיים": אסתי אהרונוביץ נרצחה לפי החשד ע"י בעלה

אסתי אהרונוביץ', מיכל סלה, מריה טל
אסתי אהרונוביץ', מיכל סלה, מריה טל | צילום: חדשות 13, באדיבות המשפחות

בינתיים, לא הוקמו מרכזיים ייעודים, לא הוכשרו עובדות ועובדים סוציאליים, ולא הוכנו תוכניות לטיפול בגברים אלימים. גם הקמת מאגר נתונים משותף למשרדים השונים, פרויקט לתיאום בין הרשויות שעשוי להציל חיים – לא התקדמה. נוסף על כך, הכנסת הבאה תצטרך לחוקק מחדש את השימוש באזיק אלקטרוני.

נראה כי למרות שהתוכנית נכתבה כבר ב-2015, והוגשה שנתיים לאחר מכן, סביר להניח שלא תיושם גם בשנה הבאה. את המחיר, ככל הנראה, ישלמו כרגיל נשים נוספות.

גיורא פרי החשוד ברצח אשתו אסתי אהרונוביץ' ז''ל
גיורא פרי החשוד ברצח אשתו אסתי אהרונוביץ' ז''ל | צילום: חדשות 13

חברתה של אסתי אהרונוביץ': "לא הרגשת עליה שום דבר"

ביישוב של אסתי אהרונוביץ' התקשו לעכל את הרצח. חברתה של אסתי, דליה כהן, סיפרה לחדשות 13 כי "נפגשנו, והיא אמרה ש'הכול בסדר, הכול מצוין'. לא הרגשת עליה שום דבר". "זה פשוט הלם", הוסיפה כהן. "אנחנו קהילה כזו תומכת, נעימה ושקטה, אצלנו אין דברים כאלה. ממש מטורף".

אייל בוכניק, שכן של בני הזוג, סיפר: "הבעל סיפר לי שיש איזו בעיה. אמרתי לו 'תנסה לפתור אותה איתה ביחד, אתם אנשים מבגורים ותנסו להגיע להבנה'".

אסתי אהרונוביץ שנרצחה על פי החשד על ידי בעלה גיורא
אסתי אהרונוביץ' שנרצחה על פי החשד על ידי בעלה גיורא | צילום: חדשות 13

אתמול בבוקר האריך בית משפט השלום בבאר שבע את מעצרו של פרופ' גיורא פרי, מרצה מומחה ברפואה פנימית, דחופה ורפואה הומניטארית בין-לאומית בן 67, החשוד ברצח. הדיון נערך בהיעדרו. זאת, משום שהוא אושפז אתמול בבית החולים סורוקה כשהוא פצוע בינוני לאחר שכלל הנראה ניסה להימלט ברכבו מהמשטרה. כמו כן, הנשק והכדורים אותרו ברכב.

הלוויתה של אהרונוביץ, בת 70, אם לארבעה ילדים וסבתא לתשעה נכדים, התקיימה מוקדם יותר בבית העלמין בחבל שלום. מהמועצה האזורית אשכול נמסר כי היא שימשה במשך שנים מורה למוזיקה בבית הספר היסודי המקומי ׳יובלי הבשור׳ עד ליציאתה לפנסיה לפני כמה שנים. "אנו כואבים והמומים את המקרה. הצוותים המקצועיים במועצה, צוות אגף הרווחה והבטחון מלווים את המשפחה מאז שעות הערב וימשיכו ללוות ככל שידרש", נמסר.

כזכור, ביום ראשון נמצאה גופתה של אהרונוביץ' ללא רוח חיים כשהיא ירויה. צוות מגן דוד אדום הגיע למקום ובתום בדיקה רפואית נאלץ לקבוע את מותה. אחת השכנות סיפרה כי השניים היו מצויים בהליכי גירושים, כשפרי לא רצה לסיים את הנישואים. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע וחיפשה את הבעל, המחזיק ברישיון לנשק.