שעות ספורות לפני השיגור: הודו עצרה שליחת לוויין לירח

דרמה התחוללה במרכז החלל סאטיש דאוון, כאשר תקלה טכנית התגלתה בלוויין "צ'נדראיאן 2" יממה בלבד לפני שיגורו לירח. הביטול השהה את תוכניתה של המדינה להפגין את שליטתה מחוץ לאטמוספירה

הלוויין שהודו עצרה את שיגורו לירח
הלוויין שהודו עצרה את שיגורו לירח | צילום: shotterstock, רויטרס

דרמה התחוללה אמש (ראשון) במרכז החלל סאטיש דאוון שבהודו, כאשר תקלה טכנית התגלתה בלוויין יממה בלבד לפני שיגורו לחלל. הלוויין, המכונה צ'נדראיאן 2, היה צפוי לנחות על הירח בפעם השנייה בהיסטוריה ההודית – ולסמל צעד נוסף בדרכה להיות אומה בעלת שליטה רחבת היקף בחלל.

"כצעד של זהירות בלבד – השיגור של היום נדחה", נכתב בחשבון הטוויטר של מרכז החלל. "התאריך המדויק יוכרז בהמשך". מלבד מסר זה, לא סיפק המרכז פרטים נוספים אודות הביטול. כמו כן, שעות ספורות לפני הביטול המפתיע, הכריז מנהל המרכז כי השיגור, שהיה אמור להתקיים בשעה 14:51 בצהריים, עלול להידחות ליום שלישי.

כתבות נוספות בחדשות 13:

נאס"א: תיירים יוכלו לטוס לחלל בעלות של 50 מיליון דולר

נאס"א חשפה: תיעוד ממקום התרסקותה של "בראשית" על הירח

"הוכיחו שהשמיים אינם הגבול": ראשי פרויקט בראשית ידליקו משואה


אם תוכניתה של הודו הייתה יוצאת לפועל כמצופה, צ'נדראיאן 2 היה נוחת בצד הרחוק של הירח בחודש ספטמבר, ופורס בשטחו אמצעים לבחינת כמויות המים על הכוכב. את נוכחותו של הנוזל אישר בעבר הלוויין ההודי הראשון, הצ'נדראיאן 1 – כבר בשנת 2008.

אם משימה זו תצליח בעתיד, הודו תצטרף לארצות הברית, סין ורוסיה ברשימת המדינות שביצעו נחיתה מוצלחת על הירח. הניסיון של הודו מגיע לאחר שסין הנחיתה לוויין בלתי מאוייש באזור הקוטב הדרומי של הירח בחודש ינואר, ולאחר התרסקותה של חללית "בראשית" הישראלית בשטחו בחודש אפריל.

החללית בראשית לקראת נחיתה על הירח
החללית בראשית דקות לפני התרסקותה על הירח | צילום: חדשות 13

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ממשיך לדחוף את המדינה להפגין את יכולותיה החלליות. חרף הדחייה הלא צפויה, כבר בשנת 2022 מתכננת המדינה לערוך משימה מאויישת אל הירח, כחלק מתוכניתו רחבת ההיקף של מודי.

הירח
הירח | צילום: רויטרס