"היו מאות אנשים, צעקות 'אני לא נושם'": העדויות מהאסון במירון

המתפללים שניצלו מהדוחק שגרם למותם של 45 בני אדם ולפציעתם של יותר מ-150 בהילולת רבי שמעון בר יוחאי שחזרו את האירוע הקשה: "ראיתי שאחד נופל על השני - ואז התחילו הצרחות"

זמן צפייה: 01:29

המתפללים שניצלו מהאסון שאירע הלילה (שישי) במירון, שבו נהרגו 45 בני אדם כתוצאה מדוחק, שחזרו הבוקר את האירוע. חיים, שנפצע באירוע, סיפר ממיטתו בבית החולים: "נהיה לחץ למטה, הגיע למצב שאנשים לא נשמו. מאות אנשים היו שם, שמעתי צעקות 'אני לא נושם', זה היה מטורף".

גיל, שנפצע קל, שחזר: "עברנו במעבר של מדרגות, בגודל של משהו כמו ארבעה מטרים על 19, מקום שאמור להכיל משהו כמו 50 אנשים לכל היותר ולדעתי היו שם יותר מ-500".

לעוד כתבות בנושא:

מפקד מחוז צפון: "הבטיחות במירון הייתה בראש סדר העדיפויות"

"כל מי שהיה במתחם פרץ בבכי": זעזוע בעקבות האסון במירון

אסון בהילולה במירון: 44 נהרגו כתוצאה מדוחק, יותר מ-150 נפצעו

אחד הפצועים מהאסון במירון
אחד הפצועים מהאסון במירון | צילום: חדשות 13

"השורה הראשונה פשוט נפלה, ולמעלה לא ראו שהיא נפלה אז המשיכו לדחוף והיו שם כמויות של אנשים. עוד שורה ועוד שורה ועוד שורה... ושורה על שורה, וזה הזכיר מראות... לא פשוט. היו המון טרגדיות, אבל, היה שם גם צוות הצלה מדהים".

עד ראייה נוסף סיפר כי "זה התחיל מעומס מאוד גדול של אנשים, ואני חושב שהגיעו גם אנשים מלמעלה שרצו לצאת למטה. אנדרלמוסיה כללית - זה מה שקרה שם".

"המגלשה הזאת שהיא מברזל והיא מחליקה, ואח"כ מדרגות – זה מתכון לאסון כי פתאום בום, 'גליצ'' ומדרגות. אני עם נעלי סירה לא הצלחתי לעצור, ופתאום ראיתי שאחד נופל על השני - ואז התחילו הצרחות".

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: אהרן ברוך לייבוביץ

מתנדב זק"א חיים שפילברג שהגיע לזירה, סיפר כי "מדובר באחד מהאסונות הקשים ביותר בהם טיפלתי במסגרת התנדבותי בארגון. ראיתי עשרות אנשים שוכבים על הרצפה לאחר שנדחקו במעבר צר סמוך לקבר. מכל פינה צעקו לעזרה. היה באוויר ריח של מוות ושכול, כשעוד ועוד אלונקות ועליהן אנשים הובאו למוקד ריכוז החללים כשהם ללא רוח חיים".

"תוך כדי הטיפול", הוסיף שפילברג, "הזדעזענו אני וחבריי המתנדבים מהטלפונים של הנפטרים שלא חדלו מלצלצל. דמעות זלגו מעיניי כשראיתי על צגי הטלפונים 'אבא', 'אימא', או בני משפחה אחרים שדואגים. כוחות ההצלה והביטחון לא הפסיקו להוציא מתוך ההמולה עוד ועוד חללים".