ליטא נגד הסמארטפון הסיני: "רוצים להשתלט על מאגרי המידע"

משרד ההגנה הליטאי המליץ להימנע מרכישת טלפונים של חברת "שיאומי" ואף לזרוק אותם לפח, לאחר שדוח ממשלתי מצא שיש להם יכולות צנזורה מובנות. "נועדו לעזור למשטר להיות המעצמה המובילה בעולם"

טלפון של חברת שיאומי
טלפון של חברת שיאומי | צילום: שאטרסטוק

משרד ההגנה בליטא המליץ אתמול (שלישי) לצרכנים להימנע מרכישת טלפונים ניידים סיניים, והציע לאנשים שמחזיקים במכשיר מתוצרת סין לזרוק אותו לפח, לאחר שדוח ממשלתי מצא כי למכשירים הללו יש יכולות צנזורה מובנות.

"שיאומי, כמו חברות סיניות אחרות, מחויבת לבצע הוראות של המשטר הסיני, והנושא הזה מעוגן בחקיקה", אמר ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום סייבר ב-HIT מכון טכנולוגי חולון וממקימי מערך הסייבר בשב"כ. "אנחנו יודעים שהמשטר הסיני נוקט באסטרטגיה בה הם מעוניינים להשתלט על מערכות תקשורת בעולם, והעברת מאגרי מידע לשטחי סין".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רשמית: הקורונה היא המגפה הקטלנית ביותר בארה"ב אי פעם

מהפכה ירוקה? סין הודיעה כי לא תבנה פרויקטים מבוססי פחם בחו"ל

סוף לתעלומה? נמצאה גופתה של כוכבת הרשת גבי פטיטו

"המשטר הסיני מנסה להשתלט על מידע מכל סנסור וחיישן שהם מסוגלים לשים עליו את היד, ולצורך כך מנצלים את העובדה כי מרבית הייצור מתבצע בשטח סין", הוסיף מנשרי, "המטרה היא להקים על סמך המידע הזה מרכזי ביג דטה שיעזרו למשטר הסיני להיות המעצמה המובילה בעולם".

הגוף הממלכתי הליטאי לאבטחת מידע מסר כי לטלפונים שנמכרים באירופה על ידי ענקית הסמארטפונים "שיאומי" יש יכולת מובנית לצנזר מונחים כמו "שחררו את טיבט", "יחי העצמאות של טייוואן" או "התנועה הדמוקרטית". היכולת הזו בתוכנה של המכשירים הושבתה עבור "אזור האיחוד האירופי", אך בדוח נטען כי ניתן להפעיל אותה מרחוק בכל עת.

היחסים בין ליטא לסין החמירו לאחרונה, ובחודש שעבר דרשו הסינים כי ליטא תחזיר את שגרירה מבייג'ינג ואמרו כי הם יחזירו את שליחם מווילנה, לאחר שטייוואן הודיעה כי המשלחת שלה לליטא תקרא מעתה משרד הנציגות של טייואן.