שבוע הספר 2019: 16 מנכ"לים ממליצים על ספרים שאהבו במיוחד

מהסוד ועד מסילת ישרים: לכבוד חג הספר העברי שנפתח היום, ביקשנו מ-16 מנכ"לים להמליץ על ספרים שאהבו במיוחד. והתוצאה? מפתיעה למדי. הנה הרשימה לפניכם

Capture 06 09
שבוע הספר 2019 | צילום: צילום: Envato Elements
Mdkxhv
אבירם סושרדף מנכ''ל פיליפס | צילום: צילום: יח''צ

אבירם סושרד , מנכ"ל פיליפס אלקטרוניקס ישראל:  "מדובר בספר קצר וקריא מאוד שניתן לי בשירות המילואים על ידי קצין המשטרה הצבאית הראשי. הספר מספר על מדינה צעירה (ישראל) שחיפשה בימיה הראשונים קשרים ובעלי ברית עם המדינות והמיעוטים הלא ערביים במרחב המזרח התיכון.  במרכז הספר עומדת "תורת הפריפריה" שהייתה לאסטרטגיה לאיגוף הליבה הערבית העוינת וכללה בריתות עם טורקיה, איראן, הכורדים בעיראק, אתיופיה ועוד. בשנות ה-70 ולאחר נפילת השאה וחתימת הסכמי השלום עם מצרים וירדן, איבדה תורה זו מחשיבותה ומדינת ישראל פועלת עד היום לחיזוק קשרים עם מדינות ערביות מתונות, בפרט על רקע האסלאם המיליטנטי בעזה ובדרום לבנון. המחבר היה שותף פעיל באסטרטגיה זו והוא מסייע להבין מי הם השחקנים האמיתיים והמשפיעים במזרח התיכון ולאן אנו מובילים ומובלים.  הספר עזר לי מאוד בהבנת פסיפס האינטרסים המורכבים והמהלכים של ישראל בזירה זו שהיא מהמסובכות בעולם".

Cpd Ty
נתי אברהמי, מנכ''ל טלדור | צילום: צילום: רפאל בן דור

נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת טלדור: "בתור קורא כפייתי, קשה לי לתת רק המלצה אחת, יש כמה ז'אנרים שאני חובב: בעולם הניהול\דרך חיים, אמליץ דווקא על ספר ותיק: "הסוד" שאני מאד מאמין בו: "הסוד". בניסוח החופשי שלי, הספר מדבר על כך שאם תאמין במשהו באופן מלא, הסיכוי שהוא יקרה משתפר פלאים. הספר הזה השפיע עליי רבות ואני מאמין שזה מאוד נכון, הן בהיבטים אישים – כמו למשל אמונה בסיכוי להחלמה ממחלה קשה, מול משפחתנו - בהעברת מסר של הצלחה לילדים שלנו, ובעולם העסקי - למשל סיכויי הצלחה בתהליכי מכירות. בעולם הספרות הקלה נחשפתי בשנתיים האחרונות לספריו של לינווד ברקלי שכ- 9 מהם כבר תורגמו לעברית, סופר מתח שכותב בצורה קולחת וקצבית שספריו מזכירים מאד סרט מתח\פעולה איכותי. ובספרות העברית אמליץ על "שלש" שכתב דרור משעני, ספר שפשוט קשה להניח לו, הסופר חייב לי שני לילות".

Swvuqh
ד''ר מיכה בריקסטון מייסד ונשיא Chorus.ai. | צילום: צילום: זובייר לורנס

ד"ר מיכה בריקסטון, נשיא קורוס ומנהל הפעילות בישראל: "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" מאת ד"ר סטיבן קובי, הוא ספר שמתאר שבעה הרגלים (מעין עקרונות מעשיים) שמאפשרים לאדם לנהל את חייו באופן שיוביל לתוצאות מקוות ובצורה שמותאמת לאמונות ולערכים שלו. הספר מוכוון למנהלים, אך בעל ערך לכל אדם באשר הוא. לדוגמה, העיקרון הראשון הוא פרואקטיביות, ומדבר על אחריות אישית והיכולת לשנות את חייך באמצעות נטילת יוזמה ולקיחת אחריות ובלי להאשים את הנסיבות. על-אף פשטותם לכאורה של ההרגלים, יש בהם עומק רב, והדוגמאות הרבות המובאות בספר עוזרות לייצר פרדיגמה חדשה של חיים אפקטייבים ומלאי ערך. בין היתר למדתי מהספר שאמפתיה, חמלה, ובניית אמון הם בין הנכסים היקרים ביותר שיש לאדם ולמנהל".

Qyxiro
ירוו מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס | צילום: צילום: יעל הרמן

ירון מורגנשטרן, מנכ"ל גאלסבוקס (Glassbox) המפתחת פלטפורמה לניהול לקוחות דיגיטליים: "ספר שקראתי לאחרונה והשפיע עליי בצורה עמוקה, הוא מקבת של יו נסבו. יו נסבו, סופר מתח נורווגי שאני מאוד אוהב וממליץ לחובבי הז'אנר, כתב גרסה מודרנית למקבת. מצאתי את הספר הזה מרתק במיוחד, מכיוון שמעבר לעובדה שמדובר בספר מתח משובח שקשה להניח מהיד, הוא חוזר לדילמות המרתקות שכתב שייקספיר לפני מאות שנים, על מה מניע אנשים, ועל מנהיגות– מנהיגות חיובית, ומנהיגות שלילית, שלמרות האפקטיביות שלה יכולה להיות בעלת תוצאות הרסניות. רלוונטי מתמיד".

Ecfdvc
סער גילאי, מנכ''ל טרידיון | צילום: צילום: יח''צ

סער גילאי, מנכ"ל טרידיון (Teridion), המפתחת טכנולוגיות להאצת תעבורת נתונים באינטרנט: "אני ממליץ על הספר Good strategy / Bad Strategy מאת ריצ'רד רומלט. אני מאמין גדול בהגדרת "סיפור המסגרת" כשיטה להפרדת המוץ מן התבן. ספרים רבים על אסטרטגיה נוטים להשתמש ב"מילים גדולות" ושפה עסקית, אבל ממעטים להיות ספציפיים ופרקטיים. הספר הזה שונה - הוא מגדיר את סיפור המסגרת לחשיבה אסטרטגית, ומעמיק בגורמי המפתח הנדרשים כדי ליצור אסטרטגיה טובה לעומת רשימת יעדים שאפתניים שהרבה חברות מגדירות לעצמן כאסטרטגיה (כלומר "אסטרטגיה רעה"). לפי הסופר, אסטרטגיה טובה צריכה להתחיל עם כמה הבנות בסיסיות לגבי הדרך להשיג הצלחה, לספק קווים מנחים ולהניע לפעולה ברורה ועקבית. ההגדרה או השיטה הזו התאימה לי בדיוק, ואני משתמש בה מאז ועד היום. אם אתה רוצה לנצח, אתה צריך שיהיו לך הבנות ברורות: מה יש לך שיביא להצלחה. תשובה ברורה לשאלה זו צריכה להניע את האסטרטגיה שלך. אחרת, תמצא את עצמך עם רשימה של יעדים מלאי שאיפות ותו לא. מה ניתן למנף כדי ליצור יתרון? איך תניע לפעילות עקבית ובעלת תוצאות? רק כאשר תדע לענות על השאלות הללו, תמצא שיש לך אסטרטגיה ראויה.

Swnyjk
סיגלית אלבאום, מנכ''לית לנובו ישראל | צילום: צילום: אוהד רומנו

סיגל אלבאום, מנכ"לית לנובו ישראל ממליצה על הספר "מרד הנפילים" של איין ראנד: "בספר שאותו קראתי בצעירותי -  ובסדרת הספרים של איין ראנד הכוללת גם את "כמעיין המתגבר" ו"אנו החיים" -  נחשפתי לתפיסת הכוח של האינדיווידואל להישגיות והאמונה וההכרה ביכולת האישית של הפרט לממש, לשנות ולהוביל שינויים. הצלחת החברה כחברה נובעת מהאינדיווידואלים אשר פועלים למען הגשמה עצמית, השגת מטרות, תוך ביטוי ומתן דגש לחופש הבחירה ולרצונות ולשאיפות של כל אחד ואחד בחברה. ההצלחה של כל אחד מאיתנו תלוייה במימוש החזון האישי, הרצונות , השאיפות והעשייה שנובעת מהתשוקה לתחום בו אנו פועלים.

Lyohsv
ירון יצהרי, מנכ''ל מדטרוניק ישראל | צילום: צילום: יח''צ

ירון יצהרי מנכ"ל מדטרוניק -  הספר שהטביע בי את חותמו יותר מכל הוא "מצעד האיוולת" של ברברה טוכמן המנתח כמה דוגמאות היסטוריות להחלטות לא חכמות של מדינאים אשר הובילו לתוצאות גרועות למדינתם. קראתי את הספר בהמלצת חבר כשמוניתי למנכל לפני 3 שנים. ברברה טוכמן מנתה שלושה תנאים "על מנת שמדיניות תהיה מוגדרת כאיוולת לצורך מחקר זה": התנאי הראשון הוא מדיניות שחובה שתוצאותיה השליליות ייראו בעליל בזמנה, ולא בראייה שלאחר מעשה. בהקשר זה ברברה טוכמן מצוטטת היסטוריון אשר אמר: "אין דבר פחות הוגן מאשר לדון את אנשי העבר לפי מושגי ההווה".התנאי השני שהיא מגדירה היא כי חייבת להיות דרך פעולה חלופות והשלישי הוא כי המדיניות האיוולת נשארה בתוקף יותר ממשך חייו של דור פוליטי אחד. הספר השפיע עלי בהקשר של ישראל והמשפט שנחקק במיוחד בזכרוני הוא מה שהגדירה בעת של אי וודאות פוליטית "המקרה הנדיר ביותר של מהפך - זה של שליט המכיר בכך שמדיניות מסוימת איננה משרתת את האינטרס העצמי ומעז להסתכן בשינויה ב-180 מעלות". ומשפט זה צריך שיילמד על ידי מנהיגנו".

H Dgia
חמי כץ, מנכ''ל ומייסד שותף NAMOGOO | צילום: צילום: אפרת סער

חמי כץ, שותף מייסד ומנכ"ל חברת הסטרטאפ Namogoo, המאפשרת לאתרי מסחר און ליין לשמר חוויית קניות נקיה מהפרעות והסחות בכל נקודות הממשק מול הלקוחות, ממליץ על שני ספרים שהוא כרגע קורא בימים אלו. הספר הראשון הוא עסקי - Explosive Growth: A Few Things I Learned While Growing My Startup To 100 Million Users & Losing $78 Million  "כמנכ״ל של חברה בשלב של צמיחה מואצת, למידה מניסיון וטעויות של אחרים היא קריטית להצלחה", אומר כץ. הספר השני הוא של סדרת ספרים של הסופר דניאל סילבה בשם The English Spy המספר את סיפורו של איש המוסד גבריאל אלון (דמות בידיונית). הספר מגולל את חייו וסיפור הכיסוי שלו באירופה ונותן זווית מעניינת על הדרך איתה הוא מתמודד עם אתגרים שונים עם יכולת אלתור.

Lrgljm
ענבל לביא | צילום: צילום: חיים כהן

ענבל לביא: מנכ"ל Webpals: ממליצה על הספר של ד"ר שגיא אלבז, "אליטות אסטרטגיות בישראל". הספר מנתח בצורה בהירה את מושג הכוח, על ביטוייו ומאפייניו השונים, ואת האופן שבו הוא מתועל בשדות הפוליטיים והחברתיים בישראל. התחושה מקריאת הספר היא שהכוח מרוכז בידיים מעטות מדי. החברה האזרחית בישראל היא מאוד חלשה ותלויה בשלוש אליטות אסטרטגיות או קבוצות כוח – פוליטיות, צבאיות וכלכליות – המשפיעות, לא פעם לרעה, על המציאות החברתית והכלכלית שלנו. הספר מעשיר מאוד את כל מי שמתעניין במבנה החברה בישראל, ומומלץ גם לקוראים מן השורה שמבקשים ללמוד ולדעת יותר על החברה והדמוקרטיה השברירית שלנו. הספר מחדד את התובנה שאנשים בעמדות כוח צריכים לתעל את יכולת ההשפעה שלהם לקידום נושאים חברתיים הקרובים לליבם, דבר שנותן לי מוטיבציה באופן אישי להמשיך בפעילות למען קידום שוויון הזדמנויות בשוק התעסוקה".

Jzr Ke
גיא בלוך, מנ''ל Bringg | צילום: צילום: יח''צ

גיא בלוך, מנכ"ל הסטארטאפ Bringg, המפתחת מערכת לוגיסטיקה מתקדמת המאפשרת לעסקים גדולים לנהל את מערכי השילוח המורכבים שלהם בצורה אופטימלית, ממליץ על הספר - Extreme Ownership by Jocko Willink & Leif Babin "בניית אירגונים מוכווני צמיחה וגדילה מואצים מתחילה בהשרשת תרבות שבה כל עובד לוקח בעלות מוחלטת על המשימות והמטרות שמוגדרות לו ולמעשה בכך הופך העובד להיות מנהיג בקבוצה. הספר מסביר את עקרונות השיטה תוך הבאת דוגמאות מה- Navy SEALS ומשדה הקרב בעירק. ספר חזק ומרתק שמהווה בסיס לפילוסופית הניהול שלי".

Trxbux
תום ליבנה, מנכ''ל ומייסד Verbit | צילום: צילום: תמוז רחמן

תום ליבנה, מנכ"ל ומייסד חברת הסטרטאפ Verbit העושה תמלול בטכנולוגיית AI. "בעשור האחרון קראתי עשרות ספרי ניהול ויזמות, אני אוהבת ללמוד מאתגרים ומטעויות של אחרים ולקבל כלים לאתגרים היומיומיים שלי בתור יזם סדרתי. ספר אהוב עלי שמהדהד אצלי עד היום הוא "הדבר הקשה בקשר לדברים הקשים" ( The Hard Thing About Hard Things ) - של היזם ואיש העסקים בן הורוביץ. הספר מעניק נקודת מבט מרעננת על תחום הייעוץ ועל ניהול אנשים. האופן שבו בן הורוביץ, אחד היזמים המוערכים ביותר בעמק הסיליקון, דן בבעיות האמיתיות של יזמים - ובהקשר לניסיונו האישי - הוא אוטנטי ומשכנע. הכנות האכזרית שלו סביב מצוקותיו כמייסד ובן משפחה, משמש מדריך גדול לניווט בבעיות הקשות שבתי הספר למנהל עסקים לא מכסים. בשנתיים האחרונות מאז הקמת VERBIT הפכנו להיות מחברה של שלושה מייסדים, לחברה של כמעט מאה עובדים בשלוש יבשות שונות. האתגרים של סטרטאפ בצמיחה מהירה אינם צפויים, לפעמים השיגרה היא מאוד דינמית, כך שמצאתי את עצמי נעזר פעמים רבות בכלים מתוך ספרו של הורוביץ. זהו ספר חובה עבור אלה המעוניינים לנהל את העסק שלהם ולהתגבר על כל אתגר שמגיע"

Jiaaxm
זיו רוזן, מנכ''ל גוליבר | צילום: צילום: סיון פרג'

זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר: לאחרונה סיימתי לקרוא את הספר ״מדינה בכל מחיר״ של תום שגב המציג את הביוגרפיה של דוד בן גוריון מזוית קצת אחרת. כולנו גדלנו על מורשת דוד בן גוריון ועל תרומתו הגדולה לכך שכולנו חיים פה כמדינה. למרות זאת, בזכות הסקירה של דוד בן גוריון לאורך כל שנות הקריירה שלו, עוד לפני היותו המנהיג של המדינה, גיליתי לא מעט עובדות, פרטים ואנקדוטות המאירות את הדמות בצדדים נוספים, ולא כולם חיוביים, שללא ספק גורמים להזדהות ולהבנה עמוקה יותר של הדילמות איתם התמודד וההחלטות שקיבל בעקבותן. המורכבות הרבה המתוארת במערכות יחסים של בן גוריון עם וייצמן, בגין, קולגות מהמפלגה, יריבים פוליטיים, ואפילו עם פולה - ממגנטת. העובדה שלאורך כל קורות חייו הוא מוקף בדמויות שהיום מוכרים בעיקר כשמות של רחובות סביבנו (ברנר, בן צבי, טבנקין, כצנלסון, דב הוז ועוד רבים וטובים), הופכת את חווית הקריאה למהנה ומאירה עוד יותר. הכתיבה נהדרת, הנושא מעניין, הדמות מרתקת, והתוצאה - מוצלחת במיוחד. בקיצור - מומלץ".

Ds Rpm
שירי גרין אלגביש - מנכ''לית Open Valley | צילום: צילום: יח''צ

שירי גרין אלגביש מנכ"לית רשת היזמות והחדשנות OpenValley – מגיל צעיר הייתי תולעת ספרים. לא פחדתי אז ובטח שלא היום, להודות כי ספרים הם אחת האהבות הגדולות שלי. לא נבהלתי מהסטיגמה "החנונית" שידעתי שאני מסתכנת בה. אוהבת לבחור אותם, להרגיש את הדפים, לקרוא ולאתגר אותי בהם בכל פעם מחדש. אחד הספרים שקראתי ואף חסכתי דמי כיס כדי לרכוש אותו היה "מכתבי יוני". קראתי אותו על אף שהספרנית לא ממש המליצה לי עליו – עקב גילי הצעיר, וטוב שכך, בסיומו, מיהרתי לרכוש אותו ואף כתבתי עליו בהקדשה אישית "לעצמי ממני. הוא עיצב אותי אז ועוד שנים ארוכות אחרי שקראתי אותו לראשונה. הספר הינו אסופת מכתבים שכתב סא"ל יוני נתניהו למשפחתו וחברים. הוא פורס דרך עיניו את תקופת לימודי כתלמיד תיכון, גיוסו לצנחנים, ועד למינויו למפקד סיירת מטכ"ל. למדתי רבות מהדרך אותה עשה, קיבלתי כלים, השראה והצצה אמתית לאתגרים של אדם אשר שאף מילדות למצוינות אישית ומקצועית. מילותיו מעוררות ההשראה ליוו אותי בצמתים משמעותיות בחיי, ולא אחת נהגתי לצטט חלקים רבים בספר בהזדמנויות מתאימות: כשהייתי מדריכה בתנועת נוער, מול צוותים שניהלתי – ואף לי עצמי, כשחיפשתי מקור לחוזק אישי. מיוני למדתי רבות על אהבת אדם וארץ. על מחירים שנכון וצריך לשלם עבור הערכים שאנו מאמינים ועל החובה שלנו להישאר נאמנים לתשוקותינו ואהבותינו האישיות".

Lxomhe
דקל סטולרו, מנכ''ל ShoesOnline | צילום: צילום: יח''צ

דקל סטולרו  מנכ"ל חברת ShoesOnline": "אני קורא מדי פעם ביוגרפיות, הספרים השמנים האלו שאף אחד לא נוגע בהם- אני נהנה מהקריאה ולוקח הרבה. אחד מהספרים הללו היא הביוגרפיה של מנחם בגין "מנחם בגין - המאבק על נשמתה של ישראל" ,מאת ד"ר דניאל גורדיס שהותיר בי חותם. בגין היה איש משמעותי בהיסטוריה של ישראל, אם כי מעט שנוי במחלוקת. מצד אחד, איש ימין שתלה שני סרג'נטים בריטים באצ"ל והפציץ את הכור בעיראק ומצד שני חתם את הסכם השלום החשוב ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. דרך הניהול והחשיבה של בגין, התבססה על התאמה למציאות המשתנה, יוזמה ונחישות יחד עם פרגמטיזם וראייה לעתיד, מתכתבת עם הדרך בה אני מנהל את החברה, כמנהל של חברת סטאראפ צומח אתה נדרש לוירטואוזיות, לתודעה שמה שחשבת שנכון לאתמול לא בהכרח נכון למחר ויתכן שיש דרך מתאימה יותר לאתגר. למיזם קמעונאי ייחודי כמו שלנו, המבוסס טכנולוגיה ונוכחות על הקרקע המאופיינת בלוגיסטיקה מאתגרת, חשוב להתאים את עצמנו לדינמיות של השוק, טכנולוגיות חדשות, ספקים חדשים, מתחרים חדשים וחזקים שנכנסים לשוק אך יחד עם זאת מאוד חשוב לראות את התמונה הגדולה ולחשוב על הצעד הבא, על העתיד"

Jbjdnb
נתנאל מוחוני, מנכ''ל חברת פוגה | צילום: צילום: יח''צ

נתנאל מוחוני מחברת FUGA: "ספר שהשפיע עלי הוא ״מסילת ישרים״ אותו כתב ר׳ משה חיים לוצאטו (הרמח״ל).  מהות הספר היא שיפור עצמי. עליה ממדרגה למדרגה, בניית יסודות נכונים והבנה של המקום שבו אתה עומד ביחס לשאיפות שלך. כשלומדים את הספר לעומק מגיעים לתובנות גם לגבי הסביבה שלנו ומבינים שכל אחד נמצא במדרגה שלו וזה בסדר, לפי זה אנחנו יכולים להסתכל על העמיתים שלנו  או העובדים שלנו להבין באיזה מקום הם נמצאים ומשם לעזור להם לצמוח. זהו מרכז תורת הניהול בעיני. אני תמיד מסתכל על כל עובד בצוות לפי השאיפות שלו. אם העובד רוצה להיות מנהל - אני אתייחס אליו כמי שזו השאיפה שלו והמשימות שיקבל יהיו בהתאם ויבנו אותו לתפקיד זה. מה גם שהספר כתוב בעברית כל כך יפה שאפילו חיים נחמן ביאליק אמר פעם שהרמח"ל הוא זה שהחזיר לשפה העברית את חינה. הספר מזכיר לי כמה זה חשוב בימינו לדבוק בשפה העברית ולצאת מהאימוג׳ים והקיצורים".

Jkxaia
אבישי פריז, מנכ''ל Ronlight Health | צילום: צילום: יח''צ

אבישי פריז, מנכ"ל Ronlight Health: "אני רוצה להמליץ על הספר Hit Refresh של סטיה נדלה, מנכ"ל מיקרוסופט הנוכחי. אני לוקח מהספר קודם השראה – החזון להאמין והיכולת לבצע.  להאמין באנשים שלך ולנטוע בהם את התקווה שאם רוצים מספיק ומבינים כיצד לקרוא את השוק – השמיים הם הגבול. ספרי ניהול יש לא מעט, אבל מה שריתק אותי במיוחד בספר היא הפתיחות שבה הוא משתף מנקודת מבט של מנכ"ל (מכהן) את מצב החברה שהגיע, תהליכים ושינויים שהיה נכון וצריך לעשות – כדי ליישם את האסטרטגיה והחזון בו הוא האמין. מדהים לקרוא איך ניתוח נכון של מצב החברה, הבנה על אלו עסקים צריכים לוותר ומה צריך לשנות במודלים העסקיים (גם אם זה לא פופולארי) – ניווטו ספינה ענקית כמו מיקרוסופט לחוף מבטחים. אין חולק שסאטיה לקח חברה ענקית עם ביצועים בינונים, שימי הזוהר שלה כבר חלפו לדעת רבים – והפיח בה רוח חיים ודחף אותה להיות החברה בעלת השווי הגדול בעולם, עם עובדים הגאים לעבוד בה ומוצרים בחוד החנית הטכנולוגית. בנוסף סאטיה שוזר בכנות אמיצה על האתגרים המשפחתיים שליוו אותו לאורך הקריירה ואיך זה עזר לו לראות דברים גם מנקודת מבט אחרת, דברים שהשפיעו על האישיות שלו וכנראה גרמו לו יותר מכל להיות מי שהוא".