הערב: לאחר 7 שבועות – "בראשית" תסיים את מסעה ותנחת על הירח

לאחר שהשלימה אמש את התמרון האחרון לפני הנחיתה, החללית הישראלית נמצאת כעת כ-15 קילומטרים בלבד מהירח, והיא צפויה לנחות עליו סמוך לשעה 23:00. "בחדר הבקרה אנחנו נקפוץ משמחה"

זמן צפייה: 01:26

ישראל בדרך לירח: החללית הישראלית "בראשית" צפויה לנחות הערב (חמישי) סמוך לשעה 23:00 על הירח, לאחר הכנות רבות ומסע שארך שבעה שבועות. זאת, לאחר שאמש  ביצעה החללית בהצלחה את התמרון האחרון לפני הנחיתה, וכעת הנקודה הקרובה ביותר לירח נמצאת במרחק 17-15 ק"מ והרחוקה ביותר היא 200 ק"מ.

בכך, שנים של ציפייה יגיעו לשיאן לאחר שב-21 במארס שוגרה "בראשית" מקייפ קנאוורל שבפלורידה, ארצות הברית. אם מסעה אכן יסתיים בהצלחה, ישראל תצטרף למועדון המצומצם של המדינות שהנחיתו חללית על הירח, לצד ארצות הברית, רוסיה וסין. המהלך הוא אולי צעד קטן לחברת "ספייס אקס", ששיגרה את טיל הפלקון שיישא את החללית לירח, אך הוא צעד ענק עבור תעשיית החלל הישראלית.

לעוד כתבות בנושא:

"התזמון חייב להיות מדויק": צוות בראשית מתכונן לנחיתה על הירח

מתקרבת לנחיתה: "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח

צעד נוסף בדרך לירח: החללית "בראשית" ביצעה תמרון מכריע

2500 ק''מ גובה מהירח, הצד הרחוק של הירח
2500 ק''מ גובה מהירח, הצד הרחוק של הירח | צילום: SpaceIL

אתמול, הסביר יואב לנדסמן, מהנדס בכיר בצוות, על האירוע הצפוי. "אדמת הירח מלאה בסלעים ובמכתשים, והחללית צריכה שטח מישורי לנחות עליו, ממש כמו מגרש חניה. הבעיה, שאין הרבה שטחים כאלה", סיפר לנדסמן. "לצורך זאת, איתרנו שטח מישורי ברובו, בקוטר 30 ק"מ".

"הנחיתה חייבת להיות בתזמון מאוד מדויק", הסביר המהנדס. במהלך כל חודש יש שבועיים שבהם השמש מאירה את האתר שבחרנו, כיוון שהשמש משמשת להטענת המצבר של החללית, הנחיתה חייבת להתבצע במסגרת הזמן הזה". "בתוך השבועיים האלה, יש רק מספר ימים שבהם נוכל לשרוד על הקרקע של הירח. מדובר בערך ביומיים או שלושה שבהם השמש נמוכה מספיק מול האופק, זה יוצא קצת אחרי הזריחה הירחית", הוסיף לנדסמן.

נחיתת בראשית הצפויה מחר בשעות הערב המאוחרות
נחיתת בראשית הצפויה מחר בשעות הערב המאוחרות | צילום: החדשות 13

המהנדס הישראלי הסביר גם על רגעי הנחיתה: "החללית עוצרת את עצמה במרחק של חמישה מטרים מעל הירח, היא לא זזה יותר, מכבים את כל המנוים ומפה החללית בנפילה חופשית". "נפילה חופשית של חללית ששוקלת בשלב הזה 180 קילו, במקום שבו הגרביטציה חלשה פי שישה מכוח המשיכה של כדור הארץ, האמת היא שזה מטורף. ייקח לה 2.5 שניות ליפול חמישה מטרים", אמר לנדסמן. "אפשר לדמיין רעש וסופת אבק, אבל על הירח הכול יהיה שקט. אצלנו בחדר הבקרה יהיה הרבה רעש כי אנחנו נקפוץ משמחה".

ביום ראשון "בראשית" ביצעה בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח, במהלכו פעלו המנועים במשך כ-4.5 דקות, ובלמו בעוצמה הגבוהה ביותר שנדרשה עד כה, השווה לדחף המקסימלי של החללית. לאחר התמרון, הנקודה הרחוקה ביותר מהירח נמצאת במרחק 750 קילומטרים, ואילו הקרובה ביותר נותרה 460. בסוף השבוע צילמה החללית, שצפויה לנחות על הירח ביום חמישי בשעה 23:00, תמונות נדירות נוספות.

צילום הירח מהחללית בראשית
החללית בראשית, צילום הירח. | צילום: בראשית, SPACEIL

ביום שישי שעבר, לצד פרסום תמונות של הירח כאשר הוא מסתיר את כדור הארץ, הצוותים ההנדסיים של SpaceIL והתעשייה האווירית דיווחו כי הם בוחנים השפעות אפשריות של סנוור בעוקבי הכוכבים על הנחיתה. חדר הבקרה עדכן כי במהלך השבוע הקרוב ייערכו התמרונים וההכנות האחרונות לנחיתה באופן אינטנסיבי.

כזכור, לפני כשבוע החללית הישראלית ביצעה תמרון מכריע, המכונה "לכידת הירח", שמטרתו לאפשר את לכידת החללית בכוח המשיכה של הירח, לקראת הנחיתה עליו. במהלך התמרון הופעלו המנועים במטרה להאט את מהירות החללית ל-7,500 קמ"ש כדי לאפשר לכוח המשיכה של הירח ללכוד אותה. אם הפעולה לא הייתה מצליחה, הסכנה הייתה שהחללית עלולה לחמוק מכוח הכבידה של כדור הארץ, להיכנס למסלול סביב השמש ולהישרף.