נשיא אוקראינה ויתר על מקומו בטקס לטובת ניצולים; יד ושם: תמוה

וולודימיר זלנסקי, שנחת בארץ לפנות בוקר, הודיע כי החליט שלא להגיע לטקס המרכזי לאחר ששמע ששורדי שואה מעטים הוזמנו לאירוע. גורמים המעורים בפרטי המקרה מסרו לחדשות 13: "מניפולציה זולה"

זמן צפייה: 01:13

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, שנחת בארץ לפנות בוקר (חמישי), הודיע זמן קצר לאחר הגעתו לישראל כי הוא ואנשיו לא יגיע לטקס לציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. לדבריו, ההחלטה לוותר על מקומו בטקס התקבלה במטרה להעביר את חמשת המקומות שהוקצו למשלחתו לניצולי שואה.

זלנסקי הודיע כי יגיע ליד ושם בנפרד להניח זר. לטענת הממשל האוקראיני, החלטתו התקבלה לאחר שבמהלך הטיסה לישראל קרא זלנסקי דיווחים על כך שניצולי שואה מעטים קיבלו הזמנה לאירוע, ושמספר שרים שיראלים ויתרו על ההזמנות שלהם לטובת ניצולי שואה.

Normandy Summit Format On Ukraine In Paris
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

עם זאת, גורמים המעורים באירוע מסרו לחדשות 13 כי מדובר ב"מניפולציה זולה". זלנסקי והמשלחת האוקראינית הערימו קשיים לאורך הדרך. באחת הפעמים התרעמו האוקראינים בנוגע לנאומו של נשיא ורוסיה ושאלו מדוע דווקא פוטין נואם. אותם גורמים מסרו כי הם לא הוכו בתדהמה לאחר ההודעה של זלנסקי. "קצת כואב הניצול הציני שעושה נשיא אוקראינה באירוע בעל חשיבות כזו", אמרו.

מיד ושם נמסר בתגובה: "הבוקר הודיע נשיא אוקראינה על ביטול השתתפותו, בטענה כי מעביר את מקומו לניצול שואה. הוסבר לנשיא כי ניצולים שפנו בימים האחרונים נענו וכי אין אפשרות לטרטר ניצול בתנאים הנוכחיים. על כן החלטתו תמוהה, וחבל שנוקט בצעד מעין זה באירוע שכותרתו 'זוכרים את השואה נלחמים באנטישמיות'".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי בטקס ההשבעה
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בטקס ההשבעה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום נחתו בנמל התעופה בן גוריון סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כביש 1 לכיוון ירושלים נסגר לתנועת כלי רכב לרגל הגעת המנהיגים, וכעבור כשעתיים נפתח מחדש לתנועה.

עם נחיתתו של פוטין, קיבל את פניו שר החוץ כץ: "אני שמח לברך אותך בהגיעך למדינת ישראל לאירוע שמסמל יותר מכל את הקשר המיוחד בין שתי המדינות ושני העמים שלנו. בישראל מוקירים את גבורת העם הרוסי במלחמה, ואת חלקו המכריע של הצבא האדום בתבוסת גרמניה הנאצית ושחרור מחנות המוות, בהם אושוויץ. ביקורך בישראל יתרום לחיזוק הידידות בין רוסיה לישראל ויאפשרו להעמיק את קשרינו המגוונים ולדון שוב באתגרי הביטחון בפניהם ניצבת ישראל במזה"ת".

עוד הוסיף כץ: "בנימה אישית, בזכות הצבא האדום אמי שנלקחה כנערה למחנה אשוויץ - ניצלה, עלתה לישראל והקימה משפחה - תודה".

השר בירך גם את פנס עם הגעתו: "אני מודה ומברך על הגעתך לאירוע בעל מטרה עליונה. הידידות בין ישראל לארצות הברית היא חזקה מאי פעם ומבוססת על ערכים משותפים. הצעדים שבהם נקטתם לחיזוק הקשר בין ארצות הברית וישראל מעידים על מנהיגות ואומץ רב, ואנו מוקירים על כך".