נתניהו בטקס לזכר רבין: "יש היום הסתה מפורשת לרצח ר"מ"

בכנסת מתקיימת ישיבה לציון 25 שנה לרצח רבין. רה"מ עורר סערה כשאמר "איש אינו פוצה נוכח הקריאות לאלימות נגדי", והוסיף: "חובה לגנות הסתה מכל צד"; לפיד: ההסתה חזרה בידי אותם אנשים

זמן צפייה: 02:56

הכנסת קיימה היום (חמישי) ישיבת מליאה מיוחדת בכנסת לציון 25 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין. בטקס, שהתקיים בנוכחותם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט חנן מלצר, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג ונציגות מבני משפחת רבין, נשאו דברים ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, יו"ר האופוזיציה ושר הכלכלה והתעשייה.

"בעבר הרחוק של העם שלנו ידענו אסונות לאומיים כשקנאים חסרי רסן עשו דין לעצמם", פתח נתניהו את דבריו, "אם נרשה לאנשי שוליים לנהוג כך גם היום - שוב נמצא את עצמנו על סף התהום". ראש הממשלה הבהיר כי "כולנו חייבים להוקיע תופעות הרסניות של הסתה ולגנות בתוקף גילויים בפועל של אלימות פוליטית מכל מחנה שהוא. צרור יריות לא היה ולא יהיה תחליף להכערה בקלפי".

נתניהו הדגיש כי "אסור לרמוס את חופש הביטוי - ובאותו זמן אסור לנו לקבל הסתה לרצח מכל צד שהוא". רבע מאה לרצח רבין, טען ראש הממשלה כי "היום יש הסתה מפורשת לרצח ראש ממשלה ובני ביתו חדשות לבקרים - ואיש כמעט אינו פוצה פה". בשלב זה, החלו קריאות נגד מצד ח"כ תמר זנדברג וח"כ יאיר גולן, ששהו באותה העת במליאה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשד לאירוע טרור בצרפת: שלושה הרוגים מדקירות ליד כנסייה בניס

ריבלין בטקס לזכר רבין: חושש שהלהבות שבתוכנו מסכנות את הבית

הקבינט אישר: א'-ב' ילמדו חצי שבוע למשך שבועיים, ג'-ד' 5 ימים

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010291345' autoplay='0' credit='' desc='נאומו של בנימין תניהו' poster='' kid='1_kn9p3mv7' duration='706']

גם ח"כ יריב לוין, התייחס בדבריו להסתה ולקולות המבעבעים בשטח, ואמר: "רצח ראש הממשלה רבין מחייב אותנו גם היום להפיק לקחים וליישמם. גם בחלוף 25 שנה מאותו רצח נורא, שנאת האחים, ההסתה הפרועה, ההתלהמות, וכן גם האלימות, לא עברו מעולמנו".

"אנו עדים בימים אלו לקיטוב, לשיח מתלהם, ולאווירה שאין לה מקום גם כאשר ישנם חילוקי דעות עמוקים", הוסיף לוין. "בוגד, עבריין, קלגס, קומיסר – הן רק דוגמאות מעטות לשלל גילויי האלימות המילולית, הנאצות וההסתה המופנים כמעט מדי יום כלפי רה"מ, שרים, חברי כנסת ומנהיגי ציבור אחרים. השיח הבוטה משתולל ברחובות, ולצערי אף צד ואף אחד אינו נקי ממנו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010291354 ' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='נאומו של יריב לוין' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1603969632/wzezbj_pbwmtv.png' kid='1_jr329q5v' duration='301']

לוין המשיך בדבריו התקיפים, ואמר כי בימים אלו, "הכול נגיש, מהיר וקל. הגבולות נמחקים, האחריות ושיקול הדעת מפנים את מקומם להתלהמות ולהתנהגות שאינה הולמת. הרשתות החברתיות והקלות שבה מסרים מועברים ומופצים, רק מעצימות את האתגר המונח בפנינו כאזרחים, ואת האחריות המוטלת עלינו כמנהיגים, להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות".

"עלינו לעצור זאת", הבהיר, "והאחריות לכך מוטלת על כולנו. משמאל ומימין. מתוך הכנסת ומחוצה לה. עלינו לעשות זאת כדי למנוע את הרצח הבא. הגיעה העת שכולנו ננהג אחרת. אין לאף חברה אנושית תקומה, ולא תהיה למדינת ישראל תקומה ללא פיוס, ללא אחדות, ללא יכולת לנהל שיח נוקב, ביקורתי, אך מכבד וענייני".

25 שנים לרצח יצחק רבין
25 שנים לרצח יצחק רבין | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

כשהגיע תורו של יאיר לפיד, דיבר על מורשתו של רבין, ואמר כי היא זו שמאפשרת "להבחין בין מנהיגים שאכפת להם מהמדינה לאלה שאכפת להם קודם כל מעצמם". לטענתו, מדינת ישראל נמצאת באחד הרגעים הקשים בתולדותיה - ולא רק בגלל הקורונה.

"ההסתה חזרה - אותה הסתה בידי אותם אנשים. הפילוג, השסע, השבטיות. אנחנו חיים בעולם שכל מושג האמת שלו מעורער. האמת והשקר מקבלים מעמד שווה, האלימות לגיטימית והשנאה היא כלי פוליטי. ההנהגה כושלת", תקף לפיד, "ובימים כאלה נהוג להתגעגע למנהיגים מהעבר ולחשוב מה הם היו אומרים. רבין היה אומר 'אל תבלבלו את המוח. לכו תתקנו'".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010291349 ' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='נאומו של יאיר לפיד' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1603972408/4857ht_z1ynyk.png' kid='1_hp6uqcb8' duration='642']

כבכל שנה, יו"ר מפלגת העבודה נשא דברים גם כן. הפעם, עמיר פרץ, שלא התעלם מהנעשה בחברה הישראלית: "גם היום הכתובת על הקיר - המילה בוגד איננה קו אדום".

בהמשך, פנה לנתניהו וביקש: "כבד את ההסכם עליו חתמת, הושט יד לאלו שלא הצביעו עבורך, התנער מן הקיצוניות. זה הרגע להבין שמילים מעצבות את ההיסטוריה, יכולות להפיח חיים וליטול חיים – לחרחר מלחמה או לבשר שלום. בואו ננהג באחריות".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010291350 ' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='נאומו של עמיר פרץ' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1603973591/125haj_coom61.png' kid='1_clcmq7xt' duration='624']

מוקדם יותר הבוקר, גם בשירות הביטחון הכללי ציינו את יום הזיכרון בהשתתפות עובדי השירות ומנהליו. בשל מגבלות הקורונה, הטקס נערך באופן וירטואלי. ראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן נשא דברים, ואמר: "באותו ערב מר ונמהר נחל השירות כשלון צורב, כשלון מבצעי וכשלון מודיעיני כאחד. את הצריבה הזו אנו מרגישים כל יום, כל שנה ולא רק ביום הזכרון".

"אין אנו רשאים רק לכאוב ולהכות על חטא", הוסיף ארגמן, "חובה עלינו להתיך ולחשל את הצריבה הזו, ללמוד לקח ולהיות טובים יותר. גם אם יש בקרבנו מחלוקות, אסור שיובילו לקרע בתוכנו כי אנחנו עם אחד, יש לנו ארץ אחת ומדינה אחת לשמור עליה מכל משמר".

25 שנים לרצח יצחק רבין
25 שנים לרצח יצחק רבין | צילום: מארק ניימן, לע''מ

25 שנים לרצח יצחק רבין
25 שנים לרצח יצחק רבין | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן