שנים של הזנחה: ישראל במקום האחרון בקצב הפחתת ההרוגים בתאונות

אחרי שבוע שבו נהרגו 18 בני אדם בכבישי הארץ, פורסם במהדורה המרכזית דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים שלפיו מדינות אירופה הצליחו להפחית את מספר ההרוגים בעשור האחרון בכ-30% בממוצע. לדוגמה, נורבגיה הצליחה להקטין במחצית את המספר הנוראי וכך גם ליטא, יוון וקרואטיה. אז איך קרה שישראל נמצאת במקום האחרון?

זמן צפייה: 02:11

18 הרוגים בתאונות דרכים בשבוע אחד, ארבעה מהם ילדים. מתחילת השנה נהרגו 223 בני אדם בישראל, כך פורסם הערב (שבת) במהדורת השבת. אומנם אין עלייה דרמטית מהשנה שעברה, אבל המציאות הזאת קשה מנשוא.

חודש אוגוסט, לפי עמותת אור ירוק, ידוע כחודש עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר - יותר מ-10,000 בני אדם מעורבים בתאונות, והסיבות לכך - מגוונות. לילדים אין מסגרות ורבים מהם מחוץ לבית, החום מוביל לעייפות של נהגים, ורבים בוחרים לרכוב על אופניים או אופנועים. באוגוסט בשנה שעברה נהרגו 29 בני אדם. השנה, עוד בטרם הגענו למחצית החודש - גבו הכבישים את חייהם של 24 בני אדם. מדובר כפי הנראה בשנים של הזנחה מצד ממשלות ישראל, שפשוט הרימו ידיים בנושא.

יודגש שישראל נמצאת במקום האחרון בקצב הפחתת הרוגי תאונות דרכים - נתון המתבסס על דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, שלפיו מדינות אירופה הצליחו להפחית את מספר ההרוגים בעשור האחרון בכ-30% בממוצע. כך לדוגמה, נורבגיה הצליחה להקטין במחצית את המספר הנוראי וכך גם ליטא, יוון וקרואטיה.

על-פי הדו"ח, ישראל נמצאת במקום האחרון - 32. היא הצליחה להפחית רק ב-4.7% את מספר ההרוגים בכבישים מאז 2011. ברחבי אירופה הממוצע עומד על 31.3%. המדינה שהצליחה להפחית ביותר ממחצית את מספר ההרוגים היא נורבגיה (52.4%), אחר כך ליטא (50.5%), מלטה (47.1%), יוון (46.7%) ובלגיה (45%) - הן המדינות שרשמו את שיעור הירידה הגבוה ביותר.

יצוין כי אפילו מדינות כמו רומניה (ירידה של 11.8%), הונגריה (14.7%), סלובניה (19.1%), קרואטיה (30.1%) וקפריסין (ירידה של 37.5% בהרוגים) מקדימות את ישראל.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1308222101' autoplay='0' credit='' desc='אמה של לירון, שנהרגה בתאונה בפ"ת: "לא הספקתי להיפרד"' poster='' kid='1_ek97zhh0' duration='']

אמה של לירון, שנהרגה בתאונה בפתח תקווה: "אפילו לא הספקתי להיפרד"

היום, שעות אחרי שבתה לירון ברמי בת ה-14 נהרגה לאחר שנפגעה מרכב בכביש 40 בפתח תקווה, סיפרה אושרית, אמה, בכאב: "היא נסעה ברכבת לחברה. דיברתי איתה והיא אמרה שהיא הגיעה לחברה שלה. למחרת דיברתי איתה סמוך לשעה שש. היא אמרה לי, 'אימא, אל תכעסי, אבל ניסיתי ללכת לחברה טובה שלי ברגל ואין מסלול להולכי רגל וכמעט דרסו אותי. אמרתי לה, 'תיזהרי'. היא אמרה, 'אין לך ממה לדאוג'. בשיחה הזו אמרתי לה שהיא צריכה להיזהר לא ללכת בשול הדרך. זו הייתה השיחה האחרונה". 18 ישראלים נהרגו בשבוע האחרון בכבישי הארץ.

לדברי האם, "בלילה קיבלתי שיחה מאבא של חברה שלה. הוא בכה ואמר: 'לירון עשתה תאונה, תבואי מהר, לקחו אותה לבית החולים. לא ידעתי למי להתקשר. לקחו אותי לבילינסון. התקשרו אל אחותי מבית החולים אבל לא הודיעו לה. ישבתי מאחורה וראיתי שאחותי נכנסת לכתבה. ראיתי שילדה נדרסה למוות - והבנתי שזו הבת שלי. חשבתי אולי היא הייתה על קורקינט. נכנסתי לסרטים. הבנתי שהנהג דרס אותה כשהוא עבר באדום. כאב לי כל כך שלא הספקתי להיפרד. הנהג לקח לי את הילדה שלי. להחזיר אותה אני לא יכולה".

"אני מרגישה אבודה. היא הייתה עבורי הכל. כולנו אהבנו אותה ממש. זה אסון. הנהג נסע במהירות ולקח לי את הילדה. נהג כזה צריך לשבת (בכלא) לעולמי עד. הוא כנראה ניסה "להרוויח" את האדום. זה יכול היה להימנע אם הנהג היה מאט. הוא יכול היה למנוע את זה". לירון עברה לפני כשלושה שבועות עם אימה ואחיה לשדרות מפתח תקווה, והגיעה לעיר כדי לבלות את השבת עם חברותיה ולהיפרד מהן לפני העלייה לכיתה ט' בבית הספר החדש.

לירון ברמי בת ה-14 שנהרגה בתאונת הדרכים בפתח תקווה
לירון ברמי בת ה-14 שנהרגה בתאונת הדרכים בפתח תקווה

לירון עשתה את דרכה עם חברה לחברה אחרת, כאשר הרכב כאמור פגע בה. לירון נפצעה באורח אנוש וסבלה מפגיעה רב מערכתית. צוותי מד"א פינו אותה תוך פעולות החייאה לבית החולים בילינסון, שם לאחר זמן קצר נקבע מותה. דודתה של לירון, סימונה ברמי-אלזייד, אמרה: "הלב נקרע, לירון חצתה במעבר חצייה באור ירוק - והרכב לקח אותה".

המשטרה מסרה כי סיבת התאונה היא אי-ציות לרמזור אדום, והנושא עדיין בחקירה. כמו כן, נהג הרכב הפוגע, תושב העיר כבן 40, עוכב לחקירה ביחידת בוחני התנועה של מרחב שרון, ובסיומה שוחרר בתנאים מגבילים.

מותה של לירון מצטרף לשבוע קטלני במיוחד בכבישי הארץ עם 18 הרוגים, כאמור, כשרק אתמול נהרגו לפנות בוקר שני נהגי האוטובוס, יואב חידרי וחנוך טלקר, בכביש 4 סמוך לצומת יד מרדכי, לאחר שניסו לסייע לפצועה אחרת. ביום חמישי נהרגו שושנה גלושטיין בת ה-40 שהייתה בהיריון מתקדם ושתי בנותיה, חיה שרה בת ה-7 וחנה בת השנתיים, לאחר שנמחצו למוות תחת אוטובוס שהתדרדר ברחוב שמגר בבירה לאחר שהנהג ירד ממנו ושכח להרים את בלם היד.

זירת התאונה בירושלים
זירת התאונה בירושלים

בתאונה אחרת ביום חמישי בין רכב פרטי למשאית בכביש 57, סמוך לצומת באורותייים שבעמק חפר, נהרגו לילא מתעב, תושבת קלנסווה בת 55, ואחייניתה רימאס מתעב בת ה-5. ביום רביעי בבוקר נהרג גבר כבן 40 מפגיעת משאית ברחוב האורגים בחולון.

פחות מ-48 שעות לפני תאונת האוטובוס בבירה, התרחשה תאונת אוטובוס קטלנית נוספת בירושלים, כאשר הולך רגל בן 70 נדרס למוות על ידי אוטובוס שסטה ממסלולו והתנגש במעקה בטיחות ונעצר באתר בנייה ברחוב ירמיהו. בהמשך אותו לילה נהרג גבר בן 40 בתאונה בכביש 50, סמוך למחלף בן ציון בבירה, לאחר שמשאית התנגשה בניידת משטרה וברכב פרטי שעמדו בצד הדרך.

ביום שלישי השבוע נהרגו ארבעה אנשים בשלוש תאונות שונות. בשעות הבוקר נהרג רוכב אופניים חשמליים כבן 30 מפגיעת משאית בדרך המכבים בראשון לציון, ובשעות הערב נהרג מוחמד חמארשה, רוכב אופנוע בן 25 מכפר קרע, בתאונה במעורבות שני אופנועים ורכב בכביש 65.

זירת התאונה בירושלים
זירת התאונה בירושלים

במקביל לתאונה בכביש 65 נהרגו שני בני אדם בתאונה בין שני כלי רכב בכביש 5 באזור מחלף שער שומרון. אחד ההרוגים הוא גבריאל ברדה, אביה של העיתונאית נסלי ברדה, וההרוג השני הוא גנב רכב פלסטיני שנסע נגד כיוון התנועה והתנגש ברכב השני.

להרוגים בתאונות הדרכים ברחבי הארץ יש להוסיף גם את יורם הרשפלד בן ה-80 ובתו נגה סלע בת ה-30, תושבי הצפון, שנהרגו שלשום בתאונת דרכים בבריטניה. נגה התגוררה בקיימברידג' שבאנגליה עם בעלה עומר וילדיהם, שנפצעו גם הם בתאונה. בתם בת ה-5 מאושפזת בבית חולים בלונדון, ומצבה הוגדר אנוש.