מלחמת הכיכרות: איך הפכו המחאות השכונתיות למוקדי אלימות?

המוחים נגד נתניהו נאלצו במהלך הסגר לנטוש את בלפור ולהפגין במגבלת 1,000 המטרים. אך דווקא ליד הבית הם נתקלו בקריאות גנאי, גידופים - וגם אלימות פיזית. "ברור לי שיהיה כאן בסוף רצח"

זמן צפייה: 11:03

מארגני מחאות האלפים בצמתים ובכיכרות ברחבי המדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לקחו דבר אחד בחשבון - מה יגידו על כך השכנים? ההפגנות מתחת לבתים הפכו לסמל למאבק על הדמוקרטיה בצד אחד של המפה הפוליטית אבל נגעו בכל הנקודות הרגישות אצל הצד השני: "לכו מפה שונאי ישראל!", "יימח שמכם, נאצים!", "תפיצו את המחלות בתל אביב, זבלים!" ו-"אני אשחט את הילדים שלכם", הם רק חלק מקריאות הגנאי והגידופים שמקבלים המוחים וחושפים את העצבים של האנשים באחת התקופות המאתגרות ביותר והפכו את מחאת הכיכרות למלחמה.

רק שאלה אחת מרחפת מעל כל האירוע הזה: האם מישהו תוהה מה יקרה ברגע שכל העסק ייצא משליטה? כדי להבין את פוטנציאל ההתלקחות יש לחזור לאירוע בפרדס חנה, שם הוכה גיא לב בעת שיצא החוצה באחת ההפגנות להביע את הזדהותו עם המחאה: "כואב לי בטירוף, יש לי חבלות בכל הגוף", שחזר לב את התחושות בעקבות האירוע הקשה ואף סרב לצאת מהאוטו ליד הכיכר שבה הוכה בידי אלמונים - כיכר שכבר נכבשה מאז על ידי הצד הפוליטי השני.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: "יוצאים מהסגר בזהירות, אם נצטרך – נהדק את ההגבלות"

רגב: קוראת לנוה לחשוף את ההקלטות – נגן עליו כחושף שחיתויות

אלפים מוחים מול בלפור וברחבי הארץ; כמה מפגינים הותקפו

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בצמתים ובכיכרות
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בצמתים ובכיכרות | צילום: חדשות 13

התבנית הזאת של ההפגנות נוצרה בידי הפוליטיקאים שהפכו להיות בעצמם סוכני הכאוס, ובמקום לטפל במצב בעצמם הם העבירו את זה להנהגה המקומית שכעת תפקידה הוא לכבות את השריפות הפוליטיות בכיכרות העיר. למשל, רפי פרץ, ראש עיריית כפר סבא, אמר: "אני באמת מודאג. הייתה התלהמות ברשתות החברתיות וזה הגיע גם להתבטאויות מאוד קשות". עוד הוסיף פרץ כי "הרמתי טלפון אישי לאנשים שאני מכיר כדי להרגיע אותם - 'למה לגדף, לקלל ולאיים?'". לטענתו של פרץ, זה עזר להרגיע את הרוחות.

השבוע ההפגנות יעשו את דרכן בחזרה לבלפור ולמרות זאת, רבים מן המפגינים כבר הודיעו שימשיכו במחאה מתחת לבית - גם אם חלקם חלוקים עד כמה מדובר ברעיון מוצלח נוכח האלימות שהם סופגים. "ברור לי שיהיה כאן בסוף רצח", אמר אורי מי-רז שמפגין בכפר סבא. "בסוף יבוא מישהו שכרגע יושב בביתו, מנקה את הקנה של האקדח. הוא יחטוף קריזה, ייצא מהבית וידפוק למישהו כדור". חברו למחאה אילן מלמד הוסיף: "אבוי למדינה הזאת אם אנחנו נפחד לצאת מהבית למחות - זה יגמור את המדינה. דמוקרטיה לא יכולה להתקיים אם אזרח לא יכול לצאת למחות כי הוא מפחד מהמשטר או מהיריבים הפוליטיים שלו".