"מה לא ראינו?": חברותיה של דיאנה רז נפרדות ומחפשות תשובה

מכרותיה של הנרצחת עדיין מתקשות להאמין שאיבדו את חברתן, ומנסות להבין כיצד מערכת היחסים של בני הזוג – שנראתה מבחוץ כאוהבת ויציבה - הסתיימה באסון. "כועסת על הקלות שבה אפשר לקחת חיים"

זמן צפייה: 06:32

גם היום המשיכו חברותיה של דיאנה רז לעסוק בתעלומה - איך בן זוגה היה מסוגל לירות בה למוות? בית המשפחה ברחוב ברקת בנעלה, כשהשכנים בו הפכו לקהילה מגובשת עם קבוצת ווטסאפ, משפחה של ממש, והזוג אמיר ודיאנה, הצעירים שבחבורה, עם ארבעה ילדים קטנים.

בסגר האחרון דיאנה התפארה לפני חברותיה בצילומים של אמיר, שוטר במחסום, ששודרו בחדשות 13. "היא צילמה לנו את המסך ו'הנה השוטר החתיך שלי'", סיפרה אחת מחברותיה. לא רק שלא היו סימני אזהרה, דיאנה בעצמה מטפלת זוגית, מנטורית לנשים, התייחסה לא פעם לאלימות בין בני זוג.

התעלומה מתעצמת כשמדברים על אמיר, בעמוד הפייסבוק שלו הוא כתב עליה: "גאה בשליחות של אשתי האלופה", "אין על המרק של אשתי בחורף הזה". "סבלני, אחראי, אכפתי, אוהב, וזה עוד יותר. את אומרת, מה היה שם? מה זו התעלומה הזאת?", תהתה חברה נוספת.

דיאנה רז, נרצחה על פי החשד ע''י בעלה
דיאנה רז, נרצחה על פי החשד ע''י בעלה | צילום: חדשות 13

לדברי אחת החברות, "אולי זה באמת הפרדוקס הגדול - בין מה שדיאנה שידרה, לבין אולי מה שהתרחש באמת בתוך הבית שאנחנו לא יודעים אותו". הן משוכנעות שאולי יכלו למנוע את הטרגדיה, אילו רק ראו סימן למשבר. "מה לא ראינו? מה פספסנו? זה מטריד - אני כועסת. הוא הרג את חברה שלי. אני כועסת מהקלות הזו שבה אפשר פשוט לקחת חיים ולילה יורד ובוקר בא והחיים נמשכים".

כל רצח אישה מיד מעלה את השאלה האם היו סימנים מקדימים שיכלו למנוע זאת, אבל מניעת הרצח הבא לא צריכה להיות נס כמו שהרצח הבא אינו גזירת גורל - יש מה לעשות. כולנו צריכים לדעת מה הן נורות האזהרה. הנה הן בתמצות:

דיאנה רז, ובעלה אמיר רז החשוד שרצח אותה | צילום: חדשות 13

זוגיות בשדה מוקשים - אם את הולכת על ביצים, נזהרת שלא להכעיס אותו, אם הוא איים בהתאבדות או בנקמה בך או באחרים אם תעזבי ואת מרגישה שאי אפשר לעזוב אותו.

זוגיות מתעתעת - אם הוא משפיל אותך או נהג באלימות מילולית כלפייך, אם הוא הזיק למישהו או משהו שאת אוהבת - וזה כולל בעל חיים או חפץ ששייך לך,אם את מפקפקת בכושר השיפוט שלך או ביכולות שלך.

זוגיות במעקב - האם מדובר ביחסים שיש בהם ממד של שליטה, קנאה או אובססיביות? אם הוא מרחיק אותך ממשפחה או חברים, אומר לך מה ללבוש או מדמיין רומנים שלא היו.

זוגיות דו-פרצופית - יש בקשר שלכם קיצוניות קשה - גן עדן וגיהינום, הוא חוזר ומתנצל ומבטיח שזה לא יקרה שוב.

זוגיות טיפולית - אם יש לו רקע של תוקפנות (לא בהכרח כלפייך), אם את אמורה להחזיר לו את האמון בנשים או בבני אדם בכלל, אם הוא חווה אירועים טראומתיים ואת על תקן המטפלת ובת הזוג.

ואם יש לו גישה לכלי נשק - גם אם כלי הנשק הזה ניתן לו כדי להגן על אחרים. נורות האזהרה האלה נכתבו בדם. כלל הברזל הכי חשוב - לא נפרדים לבד מבן זוג אלים, פונים למומחה לאלימות במשפחה. אם זיהית את עצמך או מישהי אחרת - אל תחכי, אל תהיי הקורבן הבא.