בשם בדוי, בארץ אחרת: כך מגינה המדינה על נשים מאוימות ברצח

התוכנית להגנת עדים של משרד הרווחה פועלת על מנת לנסות ולהציל את חייהן של נשים מרצח. הן משנות את שמן, מועברות לסביבות אחרות - ומתחילות מחדש. נ', משתתפת בתוכנית: "קמה בלי פחד בלב"

זמן צפייה: 04:22

מתחילת השנה נרצחו בישראל 14 נשים, ועדיין - רוב תיקי התקיפה על אלימות בין בני זוג, 70%, נסגרים בלי כתב אישום. במשרד הרווחה יזמו את התוכנית להגנת עדים. כך, בזהות בדויה, נשלחות הנשים המאוימות למדינות אחרות - ומתחילות מחדש. אחת מהן היא נ', שבשיחה מיוחדת עם חדשות 13 סיפרה איך נראים החיים בפחד תמידי.

"כמעט 4 שנים שאני תחת איום", אמרה נ', "עברתי ניסיון לרצח, ועוד פעם, ועוד פעם. לכל מקום שאני הולכת, אני מסתובבת מאחוריי - שאף אחד לא יבוא לשים לי אקדח בראש או ינסה לרצוח אותי". עד לפני שנה נ' הייתה אחת מהנשים המאוימות בישראל. היא שרדה ניסיונות רצח אכזריים, ונשארה בחיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בני ברק, 12 שכונות בי-ם ו-29 יישובים: האזורים האדומים בארץ

גנץ וכ"ץ ידונו: האם יבוטלו הגדלות הפנסיה לקצינים בכירים?

לפיד: אשאר ביש עתיד גם אם יהיו פריימריז ואפסיד בהם

מחאה נגד אלימות כלפי נשים
מחאה נגד אלימות כלפי נשים | צילום: פעילות לוט''ם

רוב הפרטים עליה חסויים משום שהאיום על חייה ממשי בכל רגע נתון. מה שאפשר להגיד הוא שהיא בשנות השלושים לחייה, מתגוררת באירופה ומאוימת מאוד על ידי בני משפחה. לאחר ניסיון הרצח האחרון שאחריו אושפזה בבית החולים במצב קשה אך ניצלה, היא נכנסה לתוכנית המיוחדת של משרד הרווחה.

התוכנית להגנת עדים פועלת רק כמה שנים, ומצילה לא מעט נשים מרצח. "הן מתחילות מאפס עם זהות בדויה", הסבירה ראש וועדה ממשלתית לטיפול באלימות במשפחה במשרד הרווחה, איריס פלורנטין. "הן נוחתות בשדה התעופה כשמחכים להן, כשאין להן זהות, הן מקבלות שם חדש, סביבה חדשה, עולם  חדש, דירה חדשה, חברים חדשים, הכול מחדש".

איריס פלורנטין
איריס פלורנטין | צילום: חדשות 13

נ' התנתקה מחייה הקודמים והחלה בחיים חדשים. היא לומדת שפה חדשה וגם ברשתות החברתיות זהותה בדויה. "אנחנו שומרים על קשר עם אותה אישה עד שהיא מרגישה טוב ונעים, ובאמת אפשר לשחרר את היד ואת הליווי ואנחנו מכריזים את זה כהצלחה", הוסיפה פלורנטין. "יש לנו כבר כמה וכמה נשים כאלה בחו"ל ששלחנו אותן, ואנחנו מלווים אותן גם כספית וגם רגשית מפה".

החיים החדשים של נ' לא קלים. הבדידות היא הקושי העיקרי, וגם לפני אנשים חדשים היא לא ממהרת לחשוף את עברה ולא ממהרת להתחבר, אבל סוף-סוף היא יכולה ללכת ברחוב בלי לחשוש לחייה. "אני חופשייה, אני קמה בבוקר בלי הפחד בלב", סיפרה.

הפגנה נגד אלימות נשים בתל אביב
הפגנה נגד אלימות נשים בתל אביב | צילום: יח''צ ויצו

תמונת מצב: האלימות בישראל נגד נשים

עשרות אלפי נשים בישראל סובלות מאלימות פיזית, נפשית וכלכלית. כחצי מיליון ילדים חשופים לאלימות הזאת, ובכל יום נפתחים בממוצע 50 תיקים חדשים. בשנה שעברה פנו 15 אלף נשים לקבלת סיוע, אבל רוב הנשים מעדיפות להתמודד לבדן - ולשתוק.

ב-2019 שירותי הרווחה טיפלו בכמעט עשרת אלפים משפחות, וכ-3,000 גברים אלימים הופנו לטיפול. השנה, בגלל הקורונה, המצב רק החמיר. הפניות לשירותי הרווחה זינקו מתחילת המשבר בעשרות אחוזים, וכך גם התלונות במשטרה.