"היופי הזה שהולך להיטמן בעפר": הרב אורי זוהר הובא למנוחות

מסע הלוויה יצא מביתו ברחוב זכרון יעקב בירושלים, והוא נטמןבבית העלמין גבעת שאול בבירה. אלפים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לרב המוערך, שהיה מהבולטים ביוצרי הקולנוע הישראלי ומהמשפיעים ביותר על התרבות הישראלית לדורותיה. בנו הספיד בדמעות: "קשה עליי הפרידה ממך"

זמן צפייה: 02:51

מסע הלווייתו של הבמאי, השחקן והיוצר, הרב אורי זוהר, יצא היום (חמישי) מביתו ברחוב זכרון יעקב בירושלים, והוא הובא למנוחות בבית העלמין גבעת שאול בבירה. זוהר הלך לעולמו הבוקר בגיל 86, לאחר שעבר אירוע לבבי בביתו, ואלפי אנשים הגיעו ללוות אותו בדרכו האחרונה.

הרב אפרים זוהר, בנו של אורי, הספיד בדמעות: "קשה עליי הפרידה ממך. בלילה למדת עם החברותא, למדת זוהר. אחרי זה הלכת להתכונן לתפילה כמו שעשית ב-45 שנים האחרונות. אתה היית נאמן לו, נמשכת אחריו. אני רוצה לספר על היופי הזה שהולך להיטמן בעפר. יופי עצום".

"נקי כפיים ובר לבב אשר לא נשא לשווא נפשי", הוסיף הבן, "עשית רצונו של ה' בלי חשבונות ולא כבוד ולא תארים. מה עניין אותך? רק לעשות רצון ה'. אבי היקר ואהוב. דע לך שכל מה שיש לנו זה ממך. אתה ניגש לפני הקב"ה בשמחה. ידענו את גודל צניעותך, כשהעליבו אותך הכל נסלח".

.הרב אורי זוהר
הרב אורי זוהר | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

הרב שלום זוהר, בנו של אורי, הספיד גם הוא: "אני לא יכול אפילו חצי ממה שאבי עשה לא בעבודת ה ולא בגמילות חסדים. אני יכול לספר כמה סיפורים קטנים. כשהייתי קטן הוא צעק עליי ונכנסתי לחדר והייתי עצוב והוא אמר לי סליחה שלום זה סתם העצבים שלי. מדת האמת שלו היתה כל כך חזקה".

הרב איתמר זוהר, בנו של אורי, הספיד בבכי: "אבא אני מהבוקר מנסה לעשות ולהתרכז לא לתת לרדעים קרידים לברוח ואני לא מצליח. מצד אחד הייתי עסוק במקום שבו אתה עכשיו כל הזמן. זה בן אדם צחק שגילה את הפשטות ואני לא יכול לתאר. טלפונים לשרים וראשי ממשלה, זה היה פשוט ועם פואנטה".

"לא היה אפשר לקנות אותך בשום סכום, לא עשית חשבון לכלום", הוסיף איתמר, "לא כבוד, שום דבר. צעקנו רק על דבר אחד וזה כל כך שימח אותך כי אנחנו מדברים רק על רצון ה'. כל מה שיש לי ברוח ויש לי המון וזה הכל ממך".

הרב בצלאל זוהר, בנו של אורי, הספיד גם הוא: "אנחנו לא נפרדים ממך באמת, כי נשתדל להחיות אותך וששפתותיך ידובבו בקבר. כל מעשה טוב זה אתה. ליווית אותי ברגעים הקשים אבל אתה היית העוגן. אתה הכוח הפנימי שנתת לנו. כל מה שיש לי זה ממך. לא הייתי מסכים שלא נזכיר את אמא כי הכל שלה. בבקשה אבא נשתדל שלא לעזוב אותך. באמת תתפלל אבא ותהיה מליץ יושר על כל עם ישראל".

הרב דוד זוהר, בנו של אורי, הספיד בבכי: "כל החיים שלך, אבא הכין אותנו לרגע הזה שאנחנו נמצאים בו. רק בשביל דבר אחד - עבודת השם".

צוות זק''א נושא את ארונו של אורי זוהר
צוות זק''א נושא את ארונו של אורי זוהר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם פתיחת מסע הלוויה אמר הרב ברוך שפירא מ"לב לאחים", ארגון חזרה בתשובה בו פעל זוהר: "הוא נשאר כנער מותו עד יום מותו. הוא לא נח ולא שקט. קשה לומר את הדברים. אנחנו היתומים וכמה הבית הזה השפיע על רבים. עמה רחמים ואהבה הוא הוא השקיע והשפיע. איזה עוצמה וכוח רוחני. רבותי זה עולם שונה עם אורי ובלי אורי".

אורי זוהר
אורי זוהר | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

מחוץ לביתו התאספו הבוקר בני משפחה וחברים. הבן איתמר יצא לעיתונאים ומירר בבכי. "אני מתגעגע אליו ואני שבור. אני מטורף עליו. הוא החיים שלי", סיפר איתמר. "אנשים ראו מישהו שספוג בדבר אחד - בנכון ובאמת. אנשים לא יכולים לעמוד בפני דבר כזה ובגלל זה אהבו אותו, גם בעולם החרדי וגם בעולם החילוני".

בית אורי זוהר ירושלים
בני משפחה אבלים על מותו של אורי זוהר

עוד סיפר הבן: "הוא אדם שצחק בפנים לכל מה שמכיל חומר, לכל מה שיש לו עובי. הוא חי חיים טובים והוא מילא את העולם בהבנה וברוח. אני עצוב כל כך. עצם זה שבעולם שאתם חיים בו קשה להבין מה אני אומר. ההספד עליו הוא שהחושך הוא כל כך גדול והוא בלתי נסבל שמה שיש לו עובי – זה רק חרטה. האיש הזה לימד אותנו לראות אותנו את החרטה שאתם רודפים אחריו כל כך".

אורי זוהר
אורי זוהר | צילום: לע''מ

רבים בעולם התרבות וכן פוליטיקאים הספידו את זוהר. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "יוצר גדול, ממעצבי הקולנוע הישראלי, שתרם תרומה חשובה לנכסיה התרבותיים והרוחניים של מדינת ישראל לא תשכח". ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "אורי היה חלק בלתי נפרד מהישראליות על כל גווניה, צבר שורשי וקוצני עם עולם רוח ענק ולב יהודי פועם. גדול במשחק, גדול בתרבות וגדול בתורה. תלמיד חכם שקירב לבבות בדרכי נועם".

אורי זוהר, 1969
אורי זוהר, 1969 | צילום: י.פ.פ.א, אוסף דן הדני, הספריה הלאומית

זוהר נולד בתל אביב בשנת 1935, ונחשב לאחד מראשוני הסטנדאפיסטים בישראל. סרטו העלילתי הראשון היה "חור בלבנה" משנת 1964. מאוחר יותר, בשנות ה-70, יחד עם "חבורת לול", בה היה חבר גם אריק איינשטיין, ביים זוהר כמה מסרטי הקאלט הישראלים, בהם "מציצים", "עיניים גדולות" ו"הצילו את המציל".

אורי זוהר (משמאל) ואריק איינשטיין (מימין) בשנות ה-60
אורי זוהר (משמאל) ואריק איינשטיין (מימין) בשנות ה-60 | צילום: גל אלכס, ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

בשנת 1976 הוחלט להעניק לזוהר את פרס ישראל בתחום הקולנוע, אך הוא סירב לקבלו בהפגנת אי-סולידריות עם הממסד. בשנת 1977 החל זוהר תהליך חזרה בתשובה, ופרש סופית מעולם הבידור. שירו הנודע של אריק איינשטיין, "הוא חזר בתשובה", נכתב על זוהר. הוא עבר לישיבת "אור שמח", ולאחר מכן למד גם בישיבת "אדרת אליהו" ואף העביר בה שיעורים.

ניסיונו הקולנועי בא לידי ביטוי גם לאחר חזרתו בתשובה, כאשר ביים את תשדירי הבחירות של מפלגת ש"ס, ובסוף שנות ה-90 הגיש תוכנית בידור ואירוח בערוץ הראשון של רשות השידור.

הסרט ''מציצים''
אורי זוהר ואריק איינשטיין בסרט ''מציצים''