מלהקת הנח"ל דרך חבורת לול ועד החזרה בתשובה: פרידה מאורי זוהר

הרב שהלך לעולמו בגיל 86 היה מגדולי היוצרים שידעה התרבות הישראלית, וגם מגדולי המתמידים בלימוד התורה שהכרנו. סמל החילוניות הישראלית הפך לסמל הגדול של תופעת החזרה בתשובה, והסרט של חייו מספר את סיפורה של הישראליות יותר מכל הסרטים הפלאיים שביים

זמן צפייה: 09:26

הרב אורי זוהר, שהובא למנוחות היום (חמישי) בירושלים, היה מגדולי היוצרים שידעה התרבות הישראלית, וגם מגדולי המתמידים בלימוד התורה שהכרנו. הילדים והמבוגרים החרדים התבוננו בהתפעלות באיש שעזב את מעמד הכוכב בעולם החילוני ובחר להקדיש את חייו לתורה, החמיאו לו בהתלהבות - והוא הגיב עם החיוך הציני הקטן בזוית הפה.

זוהר הוא סיפור ישראלי כמעט בלתי אפשרי. הסרט של חייו היה סרט שמספר את סיפורה של הישראליות יותר מכל הסרטים הפלאיים שביים. גדול הכוכבים של ישראל החילונית, עוזב הכל, חוזר בתשובה, הופך לחרדי, עובר להתגורר בדירת מחסן צנועה, מהסוג שחרדים סוגרים בחניונים, מקדיש את חייו לתורה ומאושר יותר מכולנו.

אורי זוהר
אורי זוהר | צילום: משה מילנר, לע''מ

הביוגרפיה שלו היא סיפורה של הישראליות המקסימה ההיא, לפני שעבר לישראליות מקסימה מסוג אחר לגמרי. להקת הנח''ל עם חיים טופול, להקת בצל ירוק, מנחה תוכנית הטלוויזיה "זה הסוד שלי", מנחה טקס מלכת היופי בשנות השבעים הגדולות, מנחה האירוע שנתפס אז כלאומי של זכיית מכבי תל אביב בגביע אירופה ב-1977.

יוצר המערכונים שהפכו לפס הקול של הישראליות ושכולם ידעו לצטט. "לה מרמור מאת פרלש", "חידון התנ"ך", הדמות המרכזית בחבורת לול, והיוצר של הטרילוגיה של סיפור הישראליות ההיא - שלושת הסרטים הגדולים - "מציצים", "הצילו את המציל" ו"עיניים גדולות", שהחכמים יכלו למצוא בהם גם ביקורת עצמית של אורי זוהר על עצמו - על ועל חייו הקודמים.

אורי זוהר
אורי זוהר | צילום: לע''מ

ואז סביב שנת 77 - מהפך. סמל החילוניות הישראלית הופך לחרדי והופך לסמל הגדול של תופעת החזרה בתשובה. בעולם החילוני חבריו כאבו, בעולם החרדי התגאו. מבחינתם בכיר בניה של התרבות הישראלית חילונית חצה את הקווים והצטרף אליהם.

זוהר, שנשאר רגיש לעוולות חברתיות מאז ימיו בשומר הצעיר, חשב שהוא מזהה עוול בסיפור היחס של הרשויות כלפי הש''סניקים, והפך לדמות המרכזית במאבק 'הוא זכאי' למען אריה דרעי בסוף שנות התשעים. האירועים סביב כניסת דרעי לכלא הפכו את זוהר לכוכב ענק אצל ציבור חדש, שהוקיר לו תודה, כשהביא אל המערכה את הביטחון העצמי שלו ואת ההומור שלו.

.הרב אורי זוהר
הרב אורי זוהר | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

זוהר הלך ושקע יותר ויותר בציבור החרדי, ורק מדי פעם הגיח לפגישות עם עברו, כמו באירוע הלא יאומן שהתרחש כשהרב אורי זוהר הגיע אל איש הטיש הגדול, משה להב, שם חיכו לו דמויות מפתח בעולם הבידור והטלוויזיה הישראלית - טוביה צפיר, מתי כספי, רבקלה מיכאלי, אהרל'ה גולדפינגר, יורם טהרלב ועוד.

הם התייצבו להעלות זיכרונות, אבל ברקע נדמה היה שהם לא שכחו להשוות את עגלתם החילונית המלאה לעגלתו החרדית המלאה לא פחות של הרב אורי זוהר. אבל את האמונה של הרב אורי זוהר כבר אי אפשר היה לערער. אורי זוהר, כדי למנוע אי הבנות, נתן להבין בפעם המי יודע כמה שלעולם החילוני הוא לא מתגעגע בעקבות מפגשים מעין אלה. את החופש שלו מצא הרב אורי זוהר בעבודת ה'.

אורי זוהר (משמאל) ואריק איינשטיין (מימין) בשנות ה-60
אורי זוהר (משמאל) ואריק איינשטיין (מימין) בשנות ה-60 | צילום: גל אלכס, ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

לאחרונה כבר ניכר היה כי יותר קשה לו. בשנים האחרונות אמר לי כמה פעמים שהתייאש מהניסיון לחבר בין העולמות, ולכן הוא פחות מסכים לריאיונות טלוויזיונים. ועדיין, בפעם האחרונה שצילמנו אותו היה אפשר לראות כמה הוא מלא אהבה לישראל שעזב, ואיך הוא מתייצב נגד כשמישהו מעז להגיד על אריק איינשטיין, חברו אהובו ומי ששני בנים שלו התחתנו עם שתי בנות שלו, שלא היה איש דתי. "כולם דתיים", אמר זוהר.

עכשיו הוא הולך לפגוש את הבמאי הגדול מכולם, וגם את חברו הטוב אריק איינשטיין, וכמה היינו רוצים לראות גם את הסרט שהוא היה יוצר מהפגישה הזו, בין הזמר שהפך לפס הקול הישראלי לבין חברו שהפך לרב, שמקפיד לבקש ברכה מכל מי שמבקש ברכה ממנו.

אורי זוהר, 1969
אורי זוהר, 1969 | צילום: י.פ.פ.א, אוסף דן הדני, הספריה הלאומית