סקר בחברה הערבית: 95% אינם שבעי רצון מטיפול המשטרה באלימות

בסקר שנערך על ידי עמותת "יוזמת אברהם" בשיתוף עיריית אום אל פחם עולה כי רבים בחברה חוששים לחייהם באופן אישי. לפי ממצאי הסקר, הסיכון של תושב אום אלפחם להירצח, לעומת תושב יהודי שמתגורר ביישוב באותו גודל – גבוה פי 25.6. 28.5% מהנשאלים הגדירו עצמם "ערבי פלסטיני בישראל", בעוד ש-22.8% הגדירו עצמם "ערבים פלסטינים"

עבד קזז
ניידת משטרה, אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בסקר שנערך על ידי עמותת "יוזמת אברהם" יחד עם עיריית אום אל פחם עולה כי 95% מהאוכלוסייה בעיר אינה שבעת רצון מטיפול המשטרה בבעיות האלימות, וכי רבים חוששים לחייהם באופן אישי. בתוך כך, רוב תושבי העיר מרגישים חוסר ביטחון אישי ודיווחו על עלייה ברמת האלימות ורק מעל למחציתם מוכנים לקחת חלק מועט במאבק באלימות. כחלק מהסקר, נשאלו 302 בגירים תושבי העיר על שלל סוגיות מרכזיות הנמצאות על סדר יומה של החברה הערבית בישראל.

בכנס שערכה היום (שלישי) עיריית אום אל פחם, היא הציגה את מה שכינתה "נתונים מדאיגים בכל הנוגע לאמון הציבור הערבי בגורמי האכיפה ובמשטרת ישראל על רקע מקרי האלימות הגוברים בחברה הערבית".  לפי ממצאי הסקר, הסיכון של תושב אום אלפחם להירצח, לעומת תושב יהודי שמתגורר ביישוב באותו הגודל – גבוה פי 25.6. בנוסף, רוב תושבי העיר מרגישים חוסר ביטחון אישי, ודיווחו על עלייה ברמת האלימות. מעל ממחצית מהנשאלים מוכנים לקחת חלק מועט במאבק באלימות בעיר. לדעת התושבים, שיפור רמת החינוך הוא התחום המשמעותי ביותר בהשפעה על רמת האלימות.

אום אל פחם
אום אל פחם | צילום: משה שי, פלאש 90

בתוך כך, 95.7% מהנשאלים הסכימו כי החמרה בענישה כלפי עברייני אלימות היא חשובה ביותר; 94.7% הסכימו כי יש לערוך מבצעים לאיסוף והחרמת נשק בלתי חוקי באופן תדיר; 87.8% הסכימו כי יש להחמיר את מתן ההיתרים לאחזקת נשק; 87.4% הסכימו כי יש לפעול כדי לצמצם את הסחר והשימוש בסמים; 73% הסכימו כי יש להגדיל את מספר השוטרים המטפלים בעבירות אלימות; ו-71.5% הסכימו כי יש לשפר את מערכת היחסים הרעועה בין המשטרה לחברה הערבית.

הסקר שאל גם בכל הנוגע לשביעות רצונם של התושבים מפעילות משטרת ישראל בחברה הערבית. התוצאות מגלות כי רק כ-3.7% הביעו שביעות רצון מיעילות טיפולה של משטרת ישראל בתופעת האלימות. לכך, מצטרפות מידות שביעות הרצון מטיפולן של ממשלת ישראל (5.6%) ושל הכנסת (6.3%) בתופעת האלימות. כ-40.4% הביעו שביעות רצון מיעילות הטיפול של מנהיגות החברה הערבית בתופעה.

מפגינים באום אל פחם לאחר מותו של הנער מוחמד כיוואן בן ה-17, מאי 2021
מפגינים באום אל פחם לאחר מותו של הנער מוחמד כיוואן בן ה-17, מאי 2021 | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

92.4% מתושבי אום אל פחם מודאגים בראש ובראשונה מהפשיעה בחברה הערבית ושיעור של 91.6% מודאגים מאלימות. 67.2% מודאגים מאי-השוויון בין יהודים לערבים בישראל, 66.8% מודאגים מתאונות הדרכים, 56% מודאגים ממצב הדמוקרטיה בישראל, 51.7% מודאגים מאבטלה ו-51% מודאגים מהקיפאון בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

עוד עלה מהסקר, 28.5% הגדירו עצמם "ערבי פלסטיני בישראל", 22.8% הגדירו עצמם "ערבים פלסטינים". 9.3% הגדירו עצמם ערבי ישראלי, ואחוז דומה הגדירו עצמם פלסטיני בישראל. 2.6% הגדירו עצמם פלסטיני ישראלי, ורק 0.7% הגדירו עצמם רק כישראלים. ל-54.3% חשובה ביותר זהותם המוסלמית, ל-36.4% זהותם הפלסטינית ול-9.3% אזרחותם הישראלית.

ראש עיריית אום אל פחם, סמיר סובחי (משמאל)
ראש עיריית אום אל פחם, סמיר סובחי (משמאל)

ראש עיריית אום אל פחם, ד"ר סמיר סובחי מחאמיד אמר בכנס: "אנו מתמודדים עם אתגרים רבים בעיר. אלימות, תקציב, תעסוקה, אבטלה, דיור, חסרי מעש, נוער סיכון ועוד. אני חי בתור עירי ועירי דיממה בשנה שעברה בה נרצחו 11 אנשים – ההיקף הגבוה ביותר במדינה. אנחנו לוקחים אחריות - ולא ניתן לבסס החלטות בלי נתונים ותוכנית סדורה. השנה יש ירידה בסף האלימות בעיר והיא מורגשת. על המשטרה לעשות יותר כדי לרכוש את אמונם של האזרחים הערבים במדינה, אבל אני מאמין שבהמשך נוכל לראות שיפור בביטחון ובאמון, ומקווה שמישהו בממשלה יאמץ את התוכנית שלנו למיגור האלימות ולשיפור פני העיר".

סגן השר לביטחון פנים, ח"כ יואב סגלוביץ, אמר: "זו הפעם הראשונה שהמדינה קובעת יעד של מאבק בפשיעה שיעד מרכזי שלה, שמי שאחראי עליו הוא ראש הממשלה. פשיעה מאורגנת, פשיעה כלכלית - זו קודם כל חובתה של המדינה. המאבק בפשיעה הוא חובה של המדינה וכולם שותפים. שיטור בחברה דמוקרטית הוא קודם כל שירות לאזרחים. יש לנו דרך ארוכה לעשות. אם המשטרה תהיה יותר ממוקדת, כמו שהיא היום - ואם החברה האזרחית תיתן גיבוי למשטרה וגם תבקר אותה כשצריך, אבל תדע שצריך להיות שיטור בכל מקום - נראה שינוי. אנחנו בעיצומו של שינוי שהממשלה הזאת מחוללת אותו".