"אין חשש": הישראלים שלא מתרגשים מאזהרת המסע לטורקיה

על רקע חידוד אזהרת המסע למדינה, והחשש הגובר במערכת הביטחון מנקמה איראנית על אדמתה, יש מי שמשדרים עסקים כרגיל ולא מתכננים לחזור ארצה מוקדם או לבטל את הטיול שלהם. "אמנם יש אזהרה קונקרטית על טורקיה, אבל כשהולכים בשווקים הכל רגיל לחלוטין, זה לא מורגש בדרך כזו או אחרת"

המסגד הכחול באיסטנבול שבטורקיה
אזהרת מסע חמורה לטורקיה | צילום: רויטרס

גם אחרי חידוד אזהרת המסע לטורקיה שהוציא היום (שני) המטה ללוחמה בטרור, ניצה לוי שנמצאת כעת באיסטנבול ולא בפעם הראשונה, לא מתרגשת כל כך מאזהרת המסע החמורה לטורקיה. "אנחנו לא נביאים והכל יכול לקרות", היא אומרת, "מה שכתוב לנו, כתוב לנו ואנחנו צריכים להאמין בזה".

"אין אצלנו חשש", מוסיפה לוי, "אנשים מאוד נהנים ומשתפים את הטיול שלהם ללא פחד. אנחנו עוברים את מסע ההפחדה הזה כל הזמן, זו לא הפעם הראשונה, גם הטורקים אומרים שאיראן לא ינסו לעשות משהו על אדמתם. אבל שוב, אנחנו צריכים להישמר כמו תמיד בכל מקום".

ניצה לוי, משדרת עסקים כרגיל
ניצה לוי, משדרת עסקים כרגיל

לוי הוסיפה כי "בארץ אנחנו לא כזה בטוחים. אמנם יש אזהרה קונקרטית על טורקיה, אבל כשהולכים בשווקים הכל רגיל לחלוטין, זה לא מורגש בדרך כזו או אחרת. טורקיה זו מעצמה, המקומות שאנחנו מבלים אלו מקומות עם המון אנשים, זה מתוייר מאוד".

ניצה אמנם מנסה לשדר עסקים כרגיל בטיול שלה, אבל גם היא משתפת עם חבריה את הידיעות על אזהרת המסע לטורקיה: "ברור שאנחנו מדברים על זה, ומשתפים את הידיעות של התקשורת. יש אנשים שכן חושבים לבטל את הנסיעה, אבל מי שנמצא כאן לעיתים תכופות, לא מתרגש מזה. אני לא מתכוונת לחזור כרגע, רק בסוף הטיול. אין לי פחד או חשש להסתובב ברחובות. הפחד הוא בעיקר בישראל, כי מה שרואים משם לא רואים מכאן".

שי נאור (משמאל)
שי נאור (משמאל)

שי נאור עתיד גם הוא לבקר באיסטנבול עוד השבוע ולא מתכוון לבטל או לדחות את נסיעתו גם ברקע אזהרות המסע החמורות: "אני לא מפחד לנסוע לטורקיה", אומר נאור, "אני חושב שכיהודים אנחנו צריכים להיזהר בכל מקום בעולם ואנחנו צריכים לשמור על עצמנו, אם זה אומר שמישהו חושש ללכת עם כיפה או לדבר בעברית אז כן, אני מבין אותו".

"אזהרות מסע תמיד היו לטורקיה", מוסיף נאור, "פשוט עכשיו זה קצת הרבה יותר חריף, אבל זה לא מפתיע אותי. אני לא שוקל לבטל או לדחות את הנסיעה לאיסטנבול". מעבר לחופשה מתווך נאור בין לקוחות המעוניינים בהשתלת שיער לבין מרפאה מקומית. "אני שומע את הלחץ מחברים, ממכרים וגם מהלקוחות", הוא אומר, "אבל בסופו של דבר זו החלטה אישית לחלוטין, אני חושב שצריך להמשיך בשגרה ולשמור על עצמנו גם בארץ וגם בעולם, לפקוח עיניים ולהיות זהירים".

שירלי אלישע ובעלה דני
שירלי אלישע ובעלה דני, ''לא שוקלים לחזור''

שירלי אלישע, שנמצאת עם בעלה בטיול ראשון באיסטנבול אומרת היום כי "אנחנו לא שוקלים לחזור ולסיים את הטיול שלנו. כרגע אנחנו באזור האסייתי וכאן מרגיש עוד יותר בטוח. המקום מלא בתיירים ובעיקר ישראלים. זו הפעם הראשונה שלנו באיסטנבול ואנחנו לא נותנים לחששות להשתלט עלינו. מאמינה גם שנחזור בעתיד שוב פעם".

אלישע מספרת כי היא ממשיכה לקבל עדכונים שותפים מהארץ. "עשיתי חבילה מהארץ ואני ממשיכה לצרוך גם כאן באיסטנבול חדשות מישראל", היא אומרת, "כמובן שהמשפחה מאוד דואגת ומזהירה המון, כך גם החברים הקרובים ששואלים כל הזמן לשלומנו כי הם מודאגים לגבי המצב. אנחנו לא מעלים סטורי ותמונות בזמן אמת, רק אחרי שעוזבים את המקום כי אין לדעת מי עוקב אחרינו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1306222015' autoplay='0' credit='' desc='ישראלים על הכוונת בטורקיה' poster='' kid='1_koimvoph' duration='']

הערב במהדורה המרכזית פורסם כי תיירים ישראלים שיצאו לחופשה בטורקיה קיבלו בימים האחרונים שיחת טלפון מבכיר בקהיליית המודיעין הישראלית שהורה להם לחזור מיד לישראל, ואמר להם כי הם אפילו לא יכולים לחזור למלון, מכיוון שמחסלים איראנים מכוח קודס מחכים להם במלון על מנת לרצוח אותם. באותו רגע נשלח אליהם מישהו שייקח אותם לשדה התעופה באיסטנבול, על מנת שיחזרו לישראל.

מוקדם יותר היום, קרא שר החוץ יאיר לפיד לישראלים להימנע מביקור במדינה: "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי".