עוקפים מימין: אלו האנשים שהמדינה מאשרת להם לנסוע בנת"צים

לפי נתוני משרד התחבורה, יש 2,000 נהגים שזכאים לעקוף את הפקקים באמצעות אישור סודי לנסיעה על נתיבי התחבורה הציבורית. לתופעה אין נימוקים ולא ברור כיצד ניתן להשיג אישור כזה • אנליסט

זמן צפייה: 05:20

בזמן שרוב האנשים עומדים בכל בוקר בפקק אימתני בדרך למקומות העבודה, יש 2,000 נהגים מיוחסים שמתברר כי נהנים כבר במשך שנים מאישור שמאפשר להם לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית, וכך לעקוף מימין את העומס. הרשימה של אותם זכאים נחשפה הערב (שלישי) בחדשות 13.

הנהגים המיוחסים לא משתרכים בפקק, מפני שיש להם אישור סודי מהמדינה לעלות על נתיבי התחבורה הציבורית. עם זאת, שמותיהם ולעיתים תפקידיהם מוסתרים שנים מהציבור. הרשימה העדכנית לשנת 2019, שהגיעה לידי חדשות 13 בזכות פניה של התנועה לאיכות השלטון, מעלה כמה סימני שאלה: יש בה 39 היתרים ללא נימוקים לאזרחים פרטיים בירושלים. עוד שמונה אישורים שהונפקו לבעלי חנויות בבירה, 17 תווים הוקצו למפעילי מלונות, ועוד 18 לחברות בע"מ, והכל - ללא נימוקים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"אנשים מתגרשים ונשארים בחיים": המכתב שהחביאה מיכל סלה

כשאשתו זועקת לעזרה ברקע: שיחת הנאשם ברצח עם המשטרה • האזינו

פרשת הצוללות: אלו כתבי האישום המסתמנים נגד המעורבים בתיק

פקקי נתיב פלוס ממצלמות נתיבי ישראל
פקקי נתיב פלוס ממצלמות נתיבי ישראל | צילום: חדשות 13

אפילו בחברות התחבורה הציבורית, המצב לא תמיד נראה הגיוני: למכוניות של "קווים", למשל, הונפקו 28 היתרים - מתוכם 14 רשומים כולם על שם המנכ"ל. במשרד החוץ 16 כלי רכב מופיעים על שמו של ראש מחלקת תחבורה – וב"סיטיפס", שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים, משויכות למנכ"ל לא פחות מארבע מכוניות.

במסמך רשמי מחודש יולי, גם משרד התחבורה מודה שהרישום של מקבץ הפטורים לא נערך באופן מסודר, אך לאחר דיונים, פועלים שם לפרסם את המידע לציבור. מאז המכתב ההוא חלפו יותר מארבעה חודשים ושום דבר לא קרה. להיפך, המדינה רק סוללת עוד ועוד נתיבי תחבורה ציבורית, 720 קילומטרים בעבודה מול כ-200 קילומטר פעילים היום, כך שהפריבילגיה של קומץ המיוחסים החשאי, רק תלך ותגדל.

ממשרד התחבורה נמסר כי הוא גיבש כללים מנחים חדשים לקבלת אישורי נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית, לאחר עבודת מטה מקיפה שנערכה בנושא. במסגרת זאת, נקבעו תנאים ברורים וקפדניים ביותר לקבלת האישורים, הכוללים רשימה מצומצמת של זכאים, והאחרים בוטלו. כל ההיתרים החדשים ניתנים לתקופה קצובה של 12 חודשים לכל היותר, והקריטריונים החדשים צפויים להתפרסם בקרוב באתר משרד התחבורה.