תיעוד: הרכבת שפגעה בעמוד חשמל והשביתה את קו ירושלים-נתב"ג

בסרטון ניתן לראות את חלקו העליון של הקרון האחורי פוגע במחט המחובר לתשתית החשמל בקו, מה שגרם לאלפי נוסעים לא להגיע ליעדם בזמן. סמנכ"ל נוסעים: "מספר התקלות בקו הולך ויורד"

זמן צפייה: 02:25

בתיעוד מצלמת אבטחה ניתן לראות כיצד רכבת ריקה שאמורה הייתה להכין את המסילה בקו נתב"ג-ירושלים לקראת רכבות הנוסעים, פגעה הבוקר (שני) באחד מעמודי החשמל. כפי שניתן לראות בתיעוד, חלקו העליון של הקרון האחורי הוציא ממקומו מחט המחובר לתשתית החשמלית בקו, וגרם להשבתת הקו למשך כמעט יום שלם.

אך בזמן שברכבת החלו לנסות ולהתגבר על התקלה, הנוסעים בתחנת נמל התעופה הבינו כי לא יגיעו לעבודה בזמן. "בשל התקלה נאלצנו לסגור את הקו הנמצא בהרצה, עד שיתוקנו מרכיבי החשמול במסילה", הסביר בועז הירש, סמנכ"ל נוסעים ברכבת ישראל.

פגיעה של רכבת בעמוד חשמל
פגיעה של רכבת בעמוד חשמל | צילום: החדשות 13

התקלות הבלתי פוסקות בקו החשמלי לירושלים, מזכירות כמעט על בסיס יומי את העובדה שקו הרכבת לא גמור לחלוטין, ואף לא קרוב להיות גמור, מה שלא הפריע לשר התחבורה ישראל כץ להתעקש על פתיחתו בחודש ספטמבר האחרון. "למרות התקלה המצערת הבוקר, מספר התקלות בקו הולך ויורד בחודשים האחרונים", אמר הירש.

במקביל, למרות שלרוב השיבושים ברכבת שהיו בשנתיים האחרונות אין קשר לשביתות העובדים, שר התחבורה החליט אתמול על החוק השנוי במחלוקת בדבר הגבלת זכות השביתה ברכבת ובשירותים חיוניים אחרים. גם ראש הממשלה נתניהו התערב, ואמר הבוקר כי יקים צוות שימנע השבתת שירותים חיוניים.

בתגובה, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הזהיר מצעד שכזה ואמר: "מצע מאוד לממשלה לרדת מזה, לא לנסות אותנו כי זה כבר אירוע שקשור ל-800 עד 900 אלף עובדים במדינת ישראל".

רכבת ישראל
רכבת ישראל (ארכיון) | צילום: ללא קרדיט

כאמור, תנועת הרכבות בקו נתב"ג-ירושלים הופסקה הבוקר באופן זמני בעקבות פגיעת הקרון בעמוד חשמל. טכנאי הרכבת פעלו לתיקון התקלה ולהחזרת התנועה בקו. מאוחר יותר הודיעה הרכבת כי תנועת הקו התחדשה באופן חלקי, בתדירות של רכבת אחת בשעה, לכל כיוון, במקום שתי רכבות בשעה. הנוסעים הופנו לתחבורה ציבורית חלופית, וכן הוזמנו ארבעה אוטובוסים לתחנת נתב"ג.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום למשבר ברכבת והודיע כי יקים צוות שימנע השבתת שירותים חיוניים. זאת, ברקע הסכסוך בין הנהלת החברה לוועד העובדים. "הרכבת צריכה לנסוע, אנחנו הנחנו פסי רכבת ואין שום הצדקה לכך שקומץ אנשים ישביתו את הרכבות למיליוני אזרחי ישראל ולחיילים, זה לא יהיה", הוסיף נתניהו. הדברים נאמרו בטקס הרמת כוסית לכבוד חג הפסח עם עובדי משרד ראש הממשלה.

אמש, כזכור, האשים שר התחבורה ישראל כץ ב"לפני החדשות", את יו"ר ועד עובדי הרכבת בהשבתת פעילות הרכבת ביום שישי האחרון. לדבריו, אין ספק שגילה אדרעי היא האחראית להשבתת הרכבת, על אף שהכחישה שמדובר במהלך יזום שלה.

ישראל כץ
ישראל כץ | צילום: ששון תירם

"הם כבר תקופה ממושכת, חודשים, פועלים בעיצומים ובשביתות, בפגיעה בנוסעים וביכולת של הרכבת להתארגן נוכח ההתרחבות הגדולה", אמר כץ. "ביום שישי האחרון גילה אדרעי וחבריה בוועד חצו את כל הקווים האדומים".

השר כץ הוסיף כי עיקר הבעיה טמון בתמיכת ההסתדרות בוועד העובדים ובעיצומים: "לצערי, הדבר החמור הוא שניסנקורן וחבריו בהסתדרות נותנים גיבוי – בלי ההסתדרות היא לא הייתה יכולה לעשות את הדברים האלה".

מנכ״ל 15 דקות, גיל יעקב, בתגובה לדברי ראש הממשלה על משבר הרכבת: ״אנו מצפים שצוות הבדיקה שמינה ראש הממשלה יבדוק גם את מחדלים נוספים בהם: היעדר מסילה רביעית באיילון, מחסור בקרונות, עיכוב בביצוע חישמול המסילות והחלפת האיתות והיעדר שילוביות בין אוטובוסים לרכבות".