ארדן: המצב בשליטה, נגיע למציתים

השר גלעד ארדן עדכן לגבי המצב במוקדי השריפות בחיפה וברחבי הארץ ואמר כי צוותי הכיבוי השיגו שליטה על הלהבות

עשרות מוקדי אש בחיפה (דוברות כיבוי והצלה)

בזמן שמאות כבאים פרוסים במוקדים שונים ברחבי הארץ, כשהעיקרי הוא בחיפה, השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר הערב (חמישי) כי בשלב זה קיימת רגיעה בהתפשטות הלהבות. "בשלב זה המצב נמצא בשליטה", אמר השר ואף הבהיר כי החשדות להצתה מבוססים על ממצאים ראשוניים שנאספו בזירות הדליקה. במהלך הערב קיבלה ישראל את הצעת הסיוע של הרשות הפלסטינית, ששלחה ארבעה רכבי כיבוי בכדי לסייע למאמצי הכוחות ברחבי הארץ.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

השר ארדן הודה לשוטרים, לוחמי האש מרשות הכיבוי וההצלה, וכן לאנשי פיקוד העורף שנרתמו לסיוע בפינוי השכונות בחיפה. "מתמונת מצב שמתקבלת בדקות האחרונות, כרגע המצב ברחבי המדינה, נמצא תחת שליטה", אמר ארדן. "המוקד המרכזי הוא בחיפה, ואני מקווה שבמהלך הלילה הרוחות לא יגרמו להתפרצויות גדולות יותר. גם הדליקה באזור שער הגיא נמצאת בשליטה, כך גם שאר המוקדים - כולל יו"ש".

[brightcove_iframe video_id='liz2_tanker_vtr2_n20161124_v1' autoplay='0' kid='' duration='1929'']

חיפה, הערב (רויטרס)
חיפה, הערב (רויטרס)

ארדן התייחס גם לחשדות לפיהן השריפות נגרמו כתוצאה מהצתות מכוונות על רקע לאומני. "האמירות הללו גובות על ידי אנשי המקצוע של רשות הכבאות וההצלה", הבהיר ארדן. "צריך לסייג אותן ולזכור שהן הובאו על בסיס ממצאים ראשוניים וחוות דעת ראשוניות. כשיסתיימו הפעולות להצלת לחיים והסכנה תחלוף, המפכ"ל הורה על הקמת צוותי חקירה מלאים. אנחנו ננסה לנתח כל זירה, יחד עם כל אמצעי החקירה של רשות הכבאות ומשטרת ישראל וננסה להגיע ולמצות את הדין עם מי שהיה מעורב בהצתות".

מאמצי הכיבוי בחיפה (רועי טל)
מאמצי הכיבוי בחיפה (רועי טל)
השכונות שפונו בחיפה (חדשות 2)
השכונות שפונו בחיפה (חדשות 2)

בהמשך דבריו גינה ארדן את ההסתה ברשת שלדבריו מעודד את המציתים לבצע את המעשים. "זו תופעה חמורה ומגונה", קבע. "אין הבדל בין טרור היחידים לבין הסתה ותמיכה בקריאה לבצע הצתות כאלו. יש כבר עכשיו צוותים שיושבים וינסו להגיע אל אותם מסיתים וגם לבצע מעצרים". שר הפנים אריה דרעי הצטרף לאמירותיו של ארדן, ואמר כי ישקול לפעול בהתאם לסמכותו לביטול מעמדם של אלו שיימצאו מעורבים בהצתות.

נערכים ללילה במרכזי הסיוע

במקביל, כ-70 אלף מתושבי חיפה המתגוררים בשכונות שפונו בשל קרבתן למוקדי האש, נערכים לשהות במהלך הלילה מחוץ לביתם. ברשות הכיבוי וההצלה אמרו כי עד כה נפגעו עשרות בתי מגורים כתוצאה מהשריפה בחיפה. המשטרה ממשיכה בפעולות אכיפה ושמירת הסדר הציבורי בעיר, ובשעות האחרונות עצרה שני בני אדם בחשד למעשי ביזה בשכונות שנותרו ריקות מתושבים.

ניסיונות כיבוי מהאוויר (Shay Vaknin/TPS)
ניסיונות כיבוי מהאוויר (Shay Vaknin/TPS)

מלבד השכונות בעיר, פונו גם מבני ציבור הומי אדם. עיריית חיפה הודיעה כי מחר לא יתקיימו לימודים בבתי הספר וגני הילדים בשכונות שפונו בהם בי"ס איינשטיין, נופים, אליאנס, פיכמן, רוממה, הבונים, הריאלי, אחוזה, בית בירם ובתי הספר לחינוך מיוחד. כמו כן, לא יתקיימו לימודים באוניברסיטת חיפה ובטכניון, שפונו גם הם במהלך היום.

בעוד כיממה: הסופרטנקר ינחת בישראל

במהלך היום נרתמו מדינות רבות למאמצים בישראל ושלחו מטוסי כיבוי בכדי לסייע לכוחות. בשלב זה, שלושה מטוסים מיוון, שני מטוסים מטורקיה, מטוס מקרואטיה ומטוס נוסף מקפריסין כבר פעילים בישראל. ראש הממשלה נתניהו הודה למדינות על הסיוע, וכן ציין כי ביממה הקרובה צפוי מטוס הכיבוי "סופרטנקר" לנחות בישראל.

ארדן: המצב בשליטה. (יונתן סינדל / פלאש 90)
ארדן: המצב בשליטה. (יונתן סינדל / פלאש 90)

המטוס, שעל פי הודעת ראש הממשלה מתוכנן להגיע בתוך יממה הוא אינו אותו מטוס שאנו זוכרים מאסון הכרמל. החברה שהפעילה את המטוס פשטה את הרגל ומטוס ה"בואינג" מדגם 747-200 המיושן נמכר לגרוטאות.

(דוברות המשטרה)
(דוברות המשטרה)

לאחר פירוק החברה, מערכת הכיבוי שהורכבה על המטוס נמכרה לחברה אחרת שהתקינה אותה על מטוס "בואינג" מדגם 747-400 החדיש יחסית. החברה אמנם החלה את הליך הרישוי של המטוס, וקיבלה אישור מרשות התעופה האמריקנית להטיס את המטוס אך טרם קיבלה אישור לבצע פעולות כיבוי בארצות הברית. במידה ואכן יגיע לפעול בארץ, תהיה לו זאת הפעולה המבצעית הראשונה.

מלבד מטוס ה"סופרטנקר" צפויים לנחות בישראל שני מטוסים מאיטליה, שני מטוסים מרוסיה וכן מסוק ועליו חמישה אנשי צוות מבריטניה. בנוסף, במהלך הערב קיבלה ישראל את הצעת הסיוע של הרשות הפלסטינית, ששלחה ארבעה רכבי כיבוי בכדי לסייע למאמצי הכוחות ברחבי הארץ.

בהכנת הכתבה השתתפו ניר דבורי, גלעד שלמור, משה נוסבאום ואודי סגל.