חודש הקשר בין הילדים שנמלטו יחד מהנאצים

עד שהצטלמה לכתבה בחדשות 2, פאני בן עמי לא רצתה לחטט בעבר ולגלות מה עלה בגורל קבוצת הילדים שהבריחה בגיל 13 מהנאצים במלחמת העולם השנייה

כך נשמעה שיחת הטלפון המרגשת
כך נשמעה שיחת הטלפון המרגשת | צילום: מתוך הסרט "המסע של פאני"

במשך 74 שנים הם לא דיברו. הם לא ידעו שבין שני הילדים שנמלטו יחד תחת האש המאיימת של הנאצים מפרידים היום רק כמה עשרות קילומטרים, כאן בישראל. פאני בן עמי, שאת סיפורה הבאנו בחדשות 2 בערב יום השואה האחרון, הייתה רק בת 13 כשהצילה 15 ילדים יהודים. אחרי שידור הכתבה בן עמי קיוותה ליצור קשר עם אותם ילדים – בחודש שעבר זה קרה.

כך נשמעה שיחת הטלפון המרגשת
כך נשמעה שיחת הטלפון המרגשת | צילום: מתוך הסרט ''המסע של פאני''

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במהלך מלחמת העולם השנייה נשלחה בן עמי עם שתי אחיותיה לבית ילדים בצרפת. כך, חשבו הוריה, הן יהיו מוגנות. אך גם שם, התברר מהר מאוד, שמסוכן להישאר. מנהלי בית הילדים הוציאו אותם בקבוצות לעבר גבול שווייץ. בן עמי מצאה עצמה בעל כורחה מנהיגה קבוצה של ילדים אחרי שהמבוגר שליווה אותם נעלם.

במשך שלושה שבועות הובילה בן עמי את ילדי הקבוצה ברכבת, ביערות ובמסתור בבית איכר מקומי. לבסוף, תחת אש, הם חצו בריצה את הגבול מצרפת הכבושה אל שווייץ הניטרלית. ימים ספורים לאחר מכן נפרדו דרכיהם של חברי הקבוצה.

צפו בכתבה ששודרה ביום השואה
צפו בכתבה ששודרה ביום השואה | צילום: חדשות 2

לא רצתה לזכור

מאז שנפרדו, בן עמי לא פגשה אף אחד מהילדים שהצילה. היא מעולם לא חיפשה אותם והניחה שגם הם לא חיפשו אותה. "זה לא טיול מה שעברנו", מספרת בן עמי, שמתגוררת כיום בחולון. "לא רציתי שמישהו יגיד לי 'את זוכרת שקרה ככה וככה?'. אני חושבת שגם הם לא רוצים לזכור. הם היו ילדים".

אבל במהלך צילומי הכתבה בן עמי שינתה את דעתה וקיוותה שאחרי שידורה תצליח ליצור קשר עם מי מהם. בעידודה פנינו ל"יד ושם", שם איתרנו חלק מהשמות. חלקם, גילינו, כבר לא בחיים ועל אחרים לא היה שום קצה חוט. אבל פנייה אחת במייל מצופה הובילה אותנו לקרוב משפחתה, אלי מגן. מתברר שכל השנים האלה הוא סיפר את אותו הסיפור.

"את הצלת את חיי", הודה מגן לבן עמי בשיחת טלפון מרגשת שקיימו בחודש שעבר מול המצלמה שלנו. "אני זוכר ילדה קטנה שהיה לה יותר אומץ ממני ולקחה את כולנו ביד. לא כל ילדה קטנה עושה דברים כאלה". בן עמי השיבה לו: "לא צריך להגיד תודה. זה מה שהיה צריך לעשות. אתה לא חייב לי שום תודה".

[brightcove_iframe video_id='20fanni_vtr2_n20170423_v1' autoplay='0' credit='חדשות 2' desc='צפו בכתבה ששודרה ביום השואה' kid='' duration='1929'']

חוזרים לזכרונות

מגן, תושב ראש פינה, היה רק בן 6 כשחצה את הגבול לשווייץ בריצה עם בן עמי ושאר חברי הקבוצה. הוא כמעט לא זוכר דבר מהאירוע, אבל את הבריחה המבוהלת של בן עמי מפני יריות החיילים הנאצים הוא לא יכול לשכוח.

בן עמי ומגן שוחחו בטלפון דקות ארוכות. הם ניסו לדלות פרטי זיכרון שנשכחו, אולי הודחקו. הם דיברו על החיים שבנו אחרי. בן עמי סיפר שקרא את הספר על המסע של בן עמי, אבל לא ידע אם היא בחיים ואיך לנסות לאתר אותה.

"זו פריבילגיה שכתבו על זה ספר ועשו מזה סרט", אמר מגן לבן עמי בשיחה. "אני חושב על כל אלה ש'סתם' מתו בלי ה'לוקסוס' הזה שיכתבו עליהם ספר ויצלמו סרט". בן עמי הסכימה איתו. "כשאני נותנת עדות אחרי הקרנת הסרט אני מסבירה למה אישרתי שיצלמו אותו", סיפרה לו. "זה לכבוד הילדים שהצליחו לעבור את הגבול, אבל גם לכבוד הילדים שלא הצליחו להימלט מהציפורניים של הנאצים".

את השיחה הם סיימו בצרפתית, שפת ילדותם, וקבעו להיפגש בקרוב. "את ג'דאית", אמר מגן לבן עמי לפני שניתקו את השיחה.

יש לכם מידע על גורלם של ילדים נוספים מהקבוצה של בן עמי ומגן? כתבו לנו michalp@ch2news.tv