אלשיך: "אין למשטרה את תוכנת 'פגסוס' - זה ספין ומישהו ישלם"

המפכ"ל לשעבר טען כי המשטרה כלל לא משתמשת בתוכנת הריגול של חברת NSO, ונימק כי "השיח התקשורתי בנושא - חלול". במקביל, ראשי סיעות האופוזיציה דחו את ממצאי הבדיקה המשטרתית ודרשו ועדת חקירה ממלכתית. "בדיקה שטחית וחפוזה"

זמן צפייה: 03:59

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך התייחס הערב (ראשון) לפרשת NSO שנחשפה בכלכליסט, טען כי מדובר בספין, ואף איים כי "מישהו ישלם על זה". עוד טען אלשיך בכנס של אוניברסיטת רייכמן כי המשטרה כלל לא משתמש בתוכנת "פגסוס" של חברת NSO וש"השיח התקשורתי סביב הנושא -חלול".

"כל השמות שהתפרסמו ללא יוצא מן הכלל נבדקו לעומק על ידי משטרת ישראל ולא היה ולא נברא", אמר המפכ"ל לשעבר, "כל מי שפוקח בדרך כלשהי - פוקח בצו, לאוו דווקא בתוכנה הזאת או בתוכנות המדוברות".

עוד טען אלשיך כי "אין פגסוס למשטרת ישראל. ולשים את הכלים שיש למשטרת ישראל ליד הפגסוס זה די מעליב את הפגסוס. פגסוס זה כלי ששואב את כל תכולת הטלפון מרחוק. למשטרה מותר לעשות האזנת סתר ו/או חיפוש במחשב כאשר המחשב נמצא בידך. הכלי המשטרתי איננו יכול ללכת אחורה".

על רמת החשיפה של הכלים המשטרתיים טען אלשיך כי ניתן לראות רק את מה שאושר על ידי השופט: "אם הוא אישר מצומצם אתה רואה מצומצם, אם הוא אישר רק לנושא מסוים אז רק לנושא מסוים".

במקביל, ראשי סיעות האופוזיציה דחו את ממצאי בדיקת המשטרה על מקרי הפריצה, טענו כי היא "שטחית וחפוזה" וקראו להקים ועדת חקריה ממלכתית. "אנו דוחים על הסף את ניסיון ההשתקה של פרשת הריגול נגד אזרחי ישראל, מהפרשות החמורות בתולדות המדינה", נכתב בהודעה. "אפילו התשובה המתחמקת של המשטרה מאשרת שאכן בוצעו פעולות ריגול נגד אזרחים".

עוד כתבו ראשי הסיעות כי "עד כה אזרחי ישראל טרם קיבלו תשובות לשאלות המרכזיות: נגד מי בוצע הריגול, מתי בוצע הריגול, באיזה היקף, מי נתן את ההוראה, מי האנשים שהיו בסוד העניינים, והאם השופטים שנתנו צו הוטעו כי לא נאמר להם שמדובר בכלי ריגול ושאיבת מידע אגרסיבי ובלתי חוקי נגד אזרחים".

בשבוע שעבר התייחס אלשיך לראשונה לפרשת הריגול, ואמר כי "כמי שהכיר את המערכת מקרוב, לא היה לי ספק שהתמונה שפורסמה, אין לה אחיזה במציאות". עוד הוסיף המפכ"ל לשעבר: "נוכח העובדה שסוף סוף היו שמות בגוף הפרסום ידעתי לומר כמי שמכיר את המערכות הטכנולוגיות הרלוונטיות, שמרגע זה, ניתן לאמת או לשלול ולקבל תמונה עובדתית ברורה. אילו הפרסום היה נכון - אכן זהו זעזוע עמוק לדמוקרטיה, לא פחות מכך".