קבר תינוק נפתח: "התפתחות משמעותית בדרך לזיהוי"

משרד הבריאות עדכן כי "המעבדה הביולוגית במכון הלאומי לרפואה משפטית הצליחה באופן תקדימי להפיק פרופיל גנטי מלא של שרידי המנוח שנלקחו בפתיחת קברו של המנוח יוסף מלמד ז"ל". עוד נאמר כי "תוצאות הבדיקות נמסרו היום לבית המשפט ולנציגי המשפחה"

זמן צפייה: 00:54

משרד הבריאות עדכן היום (שלישי) על "התקדמות משמעותית בהליך זיהוי קטין מפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן". לפי ההודעה, "המעבדה הביולוגית במכון הלאומי לרפואה משפטית הצליחה באופן תקדימי להפיק פרופיל גנטי מלא של שרידי המנוח שנלקחו בפתיחת קברו של המנוח יוסף מלמד ז"ל".

עוד נאמר, כי "תוצאות הבדיקות נמסרו היום לבית המשפט ולנציגי המשפחה. ההשוואה הגנטית בין הפרופיל שהופק תתבצע לאחר קבלת דגימות מבני משפחתו של המנוח. כזכור, בפתיחת הקברים בשנת 1997 נשלחו דגימות למעבדה מובילה בעולם שלא הצליחו להפיק DNA".

פתיחת הקבר של חמה יונה קרווה
פתיחת הקבר של חמה יונה קרווה. פרשת ילדי תימן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"הטכנולוגיות והניסיון העומדים כיום לרשות המעבדה במכון לרפואה משפטית מאפשרים להתמודד עם דגימות DNA מפורקות, ברמת שימור נמוכה, ובכמויות קטנות האופייניות לשרידים של מנוחים שנפטרו לפני שנים רבות. חשוב לציין כי במקרה זה, ההשתמרות היחסית של שרידי המנוח והימצאות קרובי משפחה מדרגה ראשונה, יאפשרו את המשך הליך הזיהוי והשוואה גנטית בין המשפחה לשרידים שהוצאו מהקבר".

"משרד הבריאות והמכון הלאומי לרפואה משפטית ימשיכו לעמוד לצד המשפחות ולעשות את כל המאמצים בכלים המקצועיים העומדים לרשותם במטרה לשפוך אור בדבר גורל יקיריהן ולנסות להקל על לכאבם".

הפגנה בירושלים ביום המודעות לטיפת ילדי תימן, יוני 2021
הפגנה בירושלים ביום המודעות לטיפת ילדי תימן, יוני 2021 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסוף חודש מאי פתח משרד הבריאות את קברו של התינוק עוזיאל חורי "לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשר משפחה (הוראת שעה), תשע"ח-2018". משפחתו של חורי עלתה ב-1948 מתוניסיה. ב-1952 נולדו עוזיאל ואחיו, ובהיותו כבן שנה חלה עוזיאל, נלקח על ידי שירותי הרווחה, הועבר לבית חולים וכעבור זמן קצר קיבלה המשפחה הודעה שהוא הלך לעולמו. הוא קבור בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

לדברי המשרד, "מטרת פתיחת הקבר לאפשר את הוצאת שרידי הגופה לשם זיהויה ובכלל זה לקיחת דגימת DNA לשם עריכת בדיקת קשרי משפחה מול המשפחה. פתיחת הקבר תעשה בהתאם לבקשת המשפחה וצו של בית המשפט שניתן בהתאם להוראות החוק האמור". עוד נאמר כי "מתוך רצון להגיע לחקר האמת ולהסיר את חששות המשפחות בדבר זהות יקיריהן משרד הבריאות תמך בשעתו בחקיקת החוק ונטל על עצמו להיות אמון וממונה על ביצועו של חוק זה. מדובר באירוע רגיש ומורכב ואנו עושים את מירב המאמצים שיעשה באופן מכבד לטובת המשפחה".