לא רק במדרכות: פקחים יוכלו לאכוף בשבילי רכיבה ומעברי חצייה

ועדת הכלכלה אישרה הרחבת סמכויות לפקחים עירוניים. בין היתר יוכלו פקחים לאכוף שימוש במכשיר נייד ברכיבה, אישור הרכבת נוסע נוסף, אי חבישת קסדה ואיסור רכיבה על כלים חשמליים מתחת לגיל 16 וכל זאת גם על שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה

זמן צפייה: 02:14

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (שני) את הרחבת סמכויות הפקחים העירוניים בהתמודדות מול תופעת הכלים החשמליים. החידוש בהרחבת הסמכויות הוא שפקחים לא יאכפו רק במדרכות כפי שהיה עד עכשיו אלא יוכלו לאכוף גם בשבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה.

בעקבות הרחבת הצו, יוסמכו הפקחים העירוניים לאכוף את העבירות הבאות: אי חבישת קסדה, איסור על רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה (אישור הנדרש למי שאין רישיון נהיגה), איסור הרכבה, איסור שימוש באוזניות או מכשיר נייד בעת רכיבה על מדרכות, שבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה.

כבר בשבוע שעבר אושר בוועדת הכלכלה צו להעלאת סכום הקנסות והגדרת קנסות חדשים בין היתר אלף שקלים בגין רכיבה ללא קסדה כמו גם אותו סכום למי שרוכב מתחת לגיל 16. היום אושר, כאמור, שהפקחים יוכלו לעקוף במקומות נוספים מלבד המדרכות.

אופניים חשמליים קורקינט קורקינטים תל אביב
סכנת הכלים החשמליים (למצולמים אין קשר לכתבה) | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה: הרחבת הצו שאישרנו היום היא צעד חשוב שנועד להבטיח את בטיחות ושלום כלל משתמשות ומשתמשי הדרך ולצמצם משמעותית את תאונות הדרכים. לכלים הקלים הרבה יתרונות: הם אלטרנטיבה יעילה וזולה לרכב הפרטי, מסייעים בהפחתת הגודש בכבישים, מאפשרים קישוריות גבוהה יותר בין אמצעי התחבורה השונים והם נוחים וזמינים. יחד עם זאת, כדי שנוכל לשמור על חיי כל משתמשות ומשתמשי הדרך ושהשימוש בכלים האלה יהיה בטוח - יש צורך ביצירת כלי אכיפה אפקטיביים, כמו זה שקידמנו היום".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר: "צו הרחבת הסמכויות הוא שלב נוסף במאבק שלנו בתאונות הדרכים. התאונות בהן מעורבים רכבים חשמליים דו-גלגליים הפכו להיות נגע המוביל לנפגעים, וזה מצב שאסור לנו להשלים איתו. המחויבות שלנו היא להיאבק במי שמרשים לעצמם לפרוע חוק ולסכן את הסביבה, מבלי להבין שהכלים החשמליים הדו-גלגליים עלולים להיות קטלניים אם לא משתמשים בהם כראוי".

ח"כ איתן גינזבורג שהוביל את המהלך בוועדת הכלכלה הוסיף: "השלמנו היום מהלך שמטרתו היא הצלת חיים. השימוש באופניים ובקורקינטים חשמליים מבורך - הוא זמין ונוח, מקל על העומס בכבישים ומפחית את זיהום האוויר. עם זאת, נסיעה פרועה בניגוד לכללי הדרך מציבה את הולכי הרגל, הנהגים והרוכבים עצמם בפני סכנת פגיעה קשה ואף סכנת מוות, וההוכחה לכך היא מאות האנשים הממלאים את מחלקות המיון והטראומה בבתי החולים בשנה, שהם רק אלו ששורדים את התאונות הקשות. הצווים שאושרו באים לשים סוף לסכנה היומיומית הזו. מכאן המסר לרוכבים ברור: סעו בזהירות. ציות לכללי הדרך מונע מוות, ומי שיסכן את חייו ואת חיי סביבתו ייענש בחומרה".