בכירים לשעבר במחאת הצוללות: "נתניהו הפך לסכנה לביטחון ישראל"

שיירות מחאה יצאו מקיסריה ומצומת ביל"ו בדרכן לקריה בת"א, ולאחר מכן לבלפור. ראש השב"כ לשעבר: "אתה מפורר את החברה הישראלית". עמירם לוין תקף גם את גנץ: "הקים ועדה נטולת סמכויות"

זמן צפייה: 03:44

תנועת "הדגלים השחורים" הוציאה הבוקר (שבת) במחאה על פרשת הצוללות שתי שיירות, אחת מקיסריה, משם לביתו של שר הביטחון בני גנץ בראש העין, ומשם לקריה בתל אביב. שיירה נוספת יצאה מצומת ביל"ו לקריה. מאוחר יותר ימשיכו השיירות מהקריה לבלפור בירושלים, להפגנה השבועית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בדרכן של השיירות נצפו מפגינים בגשרים ובצמתים.

ראש השב"כ ומפקד חיל הים לשעבר, עמי איילון, דיבר בהפגנה. "אתה הפכת לסכנה לביטחונה של ישראל. אישור מכירת צוללות מתקדמות למצריים, תוך הסתרת ההחלטה ממפקד חיל הים, מרמטכ"ל, משר ביטחון, היא פגיעה חמורה בביטחון מדינת ישראל. זה לא טוהר מידות, זה פגיעה בביטחון המדינה", אמר איילון. "אישור מכירת 35-F תוך הסתרת ההחלטה ממפקד חיל האוויר, מרמטכ"ל ושר ביטחון, הוא פגיעה חמורה בביטחון המדינה. הדרך בה אתה מנהל את מדיניות החוץ, את הכלכלה, את משבר הקורונה תוך העדפת השיקול האישי הפוליטי על כל שיקול ממלכתי, שרואה את טובת אזרחי מדינת ישראל לנגד עיניו, היא פגיעה בביטחון מדינת ישראל. אתה מפורר את החברה הישראלית. אתה הסכנה הגדולה ביותר לחוסנה ובטחונה של מדינת ישראל. אנחנו כאן על מנת לומר לך: שב על ספסל הנאשמים והיאבק על חפותך עד שיסתיים משפטך".

האלוף (מיל') עמירם לוין מתח ביקורת על ועדת הבדיקה שהקים גנץ. "אחרי שמי שמכר וממשיך למכור לנו את סיסמתו 'ישראל לפני הכל' שוב מתרפס ושם את ביבי ואת עצמו לפני הכל, כאשר הקים ועדת דמה, נטולת סמכויות, ועדה שמראש מנועה מלחקור את מכירת הצוללות למצרים. מנועה מהיכולת החוקית לזמן עדים מהדרג המדיני", אמר לוין. "אני רוצה לפנות לגנץ: אתה שמת את ישראל אחרי הכול, שר הביטחון - זאת בושה. ולביבי אני אומר: שחיתות ועסקאות מושחתות, היו ועוד תהינה לצערי, אבל מניעת חקירה איננה רק פחדנות. מניעת חקירה וחקירה של עסקאות הצוללות והספינות הופכת אותנו ממדינה שיש בה שחיתות למדינה מושחתת, מונהגת על ידי שלטון מושחת, לזה אנו לא נסכים ובשביל זה אנחנו כאן ועל זה אנחנו נלחמים".

''משט הצוללות'' שעושה את דרכו לקריה בתל אביב | צילום: הדגלים השחורים

תא"ל (במיל'), גיורא ענבר, שהשתתף גם הוא במחאה, אמר: "אין מחילה על אי הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור ללא חת ומשוא פנים את הפגיעה והנזק שגרמתם לביטחון ישראל. על הפגיעה הזאת בביטחון המדינה, אנחנו לוחמות ולחומים, מפקדות ומפקדים, אזרחיות ואזרחים- איבדנו את כל האמון בכם. לא נשקוט ולא נחדל עד שתלך"

במקביל, בשעה 20:00 יקיימו פעילי "אין מצב" מייצג נגד טענותיהם על אלימות משטרתית נגד מפגינים, ויחלקו למשתתפים מדבקות עם הכותרת "כולנו גונן בן יצחק", בהתייחס למוביל ההפגנות בבלפור שהוגש נגדו השבוע כתב אישום בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והתקהלות אסורה. בשעות אחה"צ יצאו הפעילים להפגין בככרות, ברחובות ובצידי הדרכים תחת הכותרת "בלפור זה כאן" ומשם יעלו להפגנה בבלפור.

"כל אחת ואחד מאיתנו יהיה גונן בן יצחק", נמסר. "נאבק עמו ונעמוד מימינו ומשמאלו כנגד ביצוע פקודות בלתי חוקיות בעליל הניתנות על ידי בכירים במשטרת ישראל שהפכו להיות משטרה פוליטית בשרות ארגון הפשע מבלפור".

"אלימות או תביעות השתקה לא יעצרו את המחאה האדירה שמציפה את כל הארץ ומרכזה בבלפור ליד ביתו הרשמי של ראש ממשלה נאשם בפלילים שמזניח את מדינת ישראל ואזרחיה במהלך משבר בריאותי וכלכלי לטובת האינטרסים האישיים שלו", סיכמו אנשי "אין מצב". "אנו נמשיך למחות עד שיפנה את כסאו לתמיד".

כזכור, ביום ראשון הודיע גנץ כי החליט להקים ועדת בדיקה שתבחן את עסקת הצוללות וכלי השיט, שעמדה בבסיס פרשת הצוללות, שבמסגרתה הואשמו בכירים בלקיחת שוחד. גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדוח הסופי. כמו כן, בפני שר הביטחון הוצגו מספר סוגי ועדות אפשריים טרם גיבוש עבודת המטה, ולבסוף הוא בחר בוועדת הבדיקה הממשלתית, שתהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או היה מעורב בעבר, בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה. דיוני הוועדה שלא יהיו מסווגים יפורסמו לציבור הרחב והיא צפויה להתחיל בפעילותה בשבועות הקרובים.

''משט הצוללות'' שעושה את דרכו לקריה בתל אביב | צילום: הדגלים השחורים

בכתב המינוי שהכין גנץ לוועדה, מפורטים הנושאים שייחקרו: הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות, ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש ובהם, מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי, תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון, ומעמדם של מתווכים בעסקאות רכש ובעסקאות ייצוא של מערכת הביטחון.