"סיום ללא תקווה": תושבים בעוטף מסכמים את המבצע בעזה

מצד אחד שמחים על היוזמה, מצד שני לא מאמינים שהשקט יימשך - תושבי עוטף עזה בתחושות מעורבות על מבצע "עלות השחר", שהפר שנה של שקט באזור. למרות הכל, הם אומרים: "לא נעזוב את האזור, המקום הזה הוא הבית שלנו"

דיירי בניין בחדר המדרגות, לאחר שהושמעה אזעקה באזור עוטף עזה
דיירי בניין בחדר המדרגות, לאחר שהושמעה אזעקה באזור עוטף עזה | צילום: רויטרס

על רקע סיום מבצע עלות השחר וכניסתה של הפסקת האש לתוקף, תושבי עוטף עזה חוזרים היום (שני) לשגרה, ומרגישים שהמדינה לא חישבה נכון את צעדיה טרם יצאה למבצע. אלון אלשייך, תושב קיבוץ ניר עם שבעוטף עזה, טען היום בפני חדשות 13 כי "לא לקחו אותנו בחשבון, לא מבחינת פינוי התושבים ולא מבחינת פינויים לבתי חולים. אם תכננו הכל היטב, היו צריכים לחשוב על העורף. אם חס וחלילה מישהו היה צריך להתפנות לבית חולים זה היה עלול להיות מסוכן".

לדבריו, "התחושות בסיום המבצע מעורבות. זה שהיוזמה חזרה זה דבר מצוין, אבל התחושה היא שלא מצליחים לפגוע במשגרים של הג’יהאד. היו המון מטחים, גם ברגעים האחרונים", הוא אמר והוסיף, "בסופו של דבר המשגרים עדיין שם מתחת לאדמה, כל עוד לא ניכנס לשם המשגרים והמחבלים יהיו שם".

אלון אלשייך, תושב קיבוץ ניר עם
אלון אלשייך, תושב קיבוץ ניר עם

אלשייך סיפר על התחושות בזמן המבצע: "היינו ארבעה ימים בסגר. זה היה מטורף. נתנו לכלב שלנו רסקיו מכל הבומים והאזעקות, אתה אומר לעצמך למה הכלב צריך את זה, למה הילדים צריכים ולמה אני צריך את זה". אלשייך תהה האם המבצע הינו משמעותי כפי שהצמרת המדינית-ביטחונית מנסה לצייר: "האנשים וההנהגה של הג’יהאד ובכלל של ארגוני טרור בסוף מתחלפים. אבל אני מקווה שהחמאס ראה ולמד מהמבצע הזה".

לדעתו של אלשייך, מבצע עלות השחר יקנה שקט לתושבי העוטף למשך שנתיים, אולם יחד עם זאת הוא ומשפחתו לא מתכוונים לעבור דירה: "לא אשקר שמעבר דירה לא עבר לי בראש. אנחנו מאוד אוהבים את האזור ומושקעים בו כספית ורגשית. הרעיון עובר בראש אבל אני לא אעזוב את הבית. אנחנו חזקים ומאמינים שזה הבית שלנו", הוסיף.

איתי פכטר, תושב כפר עזה יחד עם משפחתו
איתי פכטר, תושב כפר עזה יחד עם משפחתו

גם איתי פכטר, תושב כפר עזה, שמתגורר עם אשתו ושלושת ילדיו הצעירים, חצוי לגבי מבצע עלות השחר ותוצאותיו: "מצד אחד אני חושב שהיוזמה הייתה נכונה, אבל אני עדיין תוהה אם היו יכולים לעשות יותר. הדרך חזרה לשגרה מלאה היא לא נכונה כרגע. הדרך הנכונה היא כניסה קרקעית וכיבוש רצועת עזה. זה הכל עניין של זמן, הם ימשיכו להתחמש והסבב הבא באופק. אני לא בעד מלחמה אבל אני לא רואה אופציות אחרות".

לדבריו, יש להכניס את חמאס למשוואה בכל מחיר כדי להחליש אותו "ולתת לו הבנה שהוא לא יכול להתעסק איתנו". פכטר הוסיף: "הדרך של המבצע הייתה נכונה, זו התנהלות יזומה מצוינת, אבל הסיום הזה הוא ללא תקווה. אומרים שקנינו זמן במבצע הזה אבל אני אומר שקנינו בסך הכל שבועיים של שקט. הם לא ירגעו עד שיירו את טיל הנ"ט שלהם. לא עבר במוחי לעזוב את האזור, אני אוהב את המקום הזה, זה הבית שלי. אבל צריכים למצוא פתרון והפתרון הזה הוא מלחמה".

שייקה שקד, תושב נתיב העשרה
שייקה שקד, תושב נתיב העשרה

שייקה שקד, תושב נתיב העשרה, סבור כי המבצע נכפה על תושבי העוטף "בגלל איומים מפורשים של הג'יהאד לפגוע בסמוכי הגדר בירי ישיר". שקד תיאר את הימים שלפני תחילת המבצע: "תחילה הגבילו אותנו בתנועה באזורים החשופים מחשש לפגיעה לביטחונינו, דבר שהקשה ופגע קשות בפרנסה. המבצע היה בלתי נמנע ומוצדק לחלוטין. אין עוררין על כך. אני חייב להגיד שימי ההמתנה היו מתוחים וקשים יותר מהמבצע עצמו".

לדבריו, "נכון עשה שר הביטחון שלא כרך את החמאס בתוך המשוואה הזו. לכן זה היה קצר, חזק ואלגנטי". את ימי המבצע בילה שקד צמוד למרחב המוגן: "הייתי ממושמע ולא ניסיתי להיות גיבור. ראיתי איך הג'יהאד חוטף מכה קשה וכואבת מאוד. אם הם נבונים, הם ישקלו את צעדיהם היטב". לגבי השקט הצפוי בתקופה הקרובה בישובי העוטף אמר: "אנחנו במזרח התיכון, אני לא יודע להעריך לכמה זמן קנינו שקט. עכשיו יש לי שקט. זה מה שאני יודע. המבצע היה מחויב למציאות ומוצדק מאוד".