בעקבות אסון מירון: מפקד המחוז הצפוני במשטרה מתפטר

ניצב לביא הודיע למפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי על כוונתו לפרוש מהשירות בתקופה הקרובה. במכתב ששלח הוא כתב: "מיד לאחר האסון אמרתי כי אני - כמפקד האירוע – נושא באחריות. כוונתי הייתה והינה לאחריות של ממש, ללא חוכמות וללא התחכמויות. מעולם לא הסתתרתי מאחורי איש. הגעתי למסקנה כי זו העת לסיים את תפקידי"

זמן צפייה: 00:23

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, הודיע הערב (שני) על התפטרותו. המהלך מגיע בעקבות מעורבותו באסון מירון. הוא שיגר מכתב למפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי - ובו כתב: "בשנת 1991, מיד לאחר שהשתחררתי משירות בצה"ל, התגייסתי למשטרת ישראל. במשך למעלה מ-30 שנות שירות, מילאתי תפקידים מגוונים בליבת העשייה המשטרתית, החל מתפקיד בלש במחוז תל אביב ועד תפקידי הנוכחי, מפקד המחוז הצפוני".

"כמפקד המחוז הצפוני, פיקדתי על אירוע ל"ג בעומר בהר מירון בשנת תשפ"א, בו אירע האסון הכבד שגבה את חייהם של 45 אנשים. מיד לאחר האסון אמרתי כי אני – כמפקד האירוע – נושא באחריות. כוונתי הייתה והינה לאחריות של ממש, ללא חוכמות וללא התחכמויות. מעולם לא הסתתרתי מאחורי איש, גם לא מאחורי השותפים לאחריות. מדובר בתחושה אישית – תחושת אחריות הנובעת מהתפקיד.

ניצב שמעון לביא
ניצב שמעון לביא | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

"עם זאת, הגעתי למסקנה שנוכח האתגרים הדחופים והמשמעותיים בפניהם ניצב המחוז לאחר האירוע – החזרת השוטרים והקצינים שמחוז לעבודה במלוא הכוח, וחיזוק המחוז כדי להתמודד עם המשימות שעמדו על הפרק, כגון מאבק בפשיעה במגזר הערבי, אירועים מבצעיים שהתרחשו מיד לאחר האסון ועוד – ההחלטה הפיקודית והמנהיגותית הנכונה היא להמשיך ולהנהיג את המחוז, לפי שעה".

האסון בהר מירון
45 גברים וילדים נספו באסון | צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

"בשנה החולפת", הוסיף ניצב לביא, "המחוז הצפוני פעל בתחומים רבים, בדגש על המאבק בפשיעה במגזר הערבי ובניין הכוח לעתיד. המחוז הצפוני חזק ומוכן להתמודד עם האתגרים שלפניו. לפני מספר שבועות פיקדתי על חגיגות ל"ג בעומר בהר מירון והשלמתי את התחקירים הקשורים באירוע זה. הפיקוד על אירוע זה היווה עבורי – ועבור המחוז הצפוני – מעין סגירת מעגל, מעין השלמה סמלית של המשימות שנטלתי על עצמי".

בסוף דבריו כתב ניצב לביא: "הגעתי למסקנה כי זו העת לסיים את תפקידי כמפקד המחוז הצפוני ולפרוש משירות במשטרת ישראל. הקדשתי את כל חיי לשירות מדינת ישראל. יש לנו משטרה מצוינת ואני גאה להשתייך אליה. אני מחבק את השוטרים והשוטרות של משטרת ישראל, הפועלים במסירות נפש במשימות חשובות ובתנאים קשים, הם כמשפחה לי. לכן אני מבקש לסיים את תפקידי כמפקד המחוז הצפוני ולפרוש משירות במשטרת ישראל".

מהמשטרה נמסר: "מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא הודיע הערב למפכ"ל המשטרה על כוונתו לפרוש מהשירות במשטרה בתקופה הקרובה. מפכ"ל המשטרה הודה לו על שרותו ואיחל לו בהצלחה בהמשך דרכו. כמפקד מחוז צפון פעל ניצב שמעון לביא בתחומים רבים בדרש על המאבק בפשיעה במגזר הערבי ובניין הכוח לעתיד".