המפכ"ל מגבה את השוטרים: "השימוש בכלים טכנולוגיים יימשך"

לאחר שהיועמ"ש הודיע כי יקים צוות לבחינת הטענות בפרשת NSO, רנ"צ קובי שבתאי כתב באיגרת לאנשי המשטרה כי עד כה לא מצא הוכחה לכך שהדברים שפורסמו אכן קרו. "אין ולא היה תרחיש שבו באופן ממוסד ושיטתי פגעה משטרת ישראל בפרטיותם של אזרחים ומפגינים תמימים"

המפכ"ל, יעקב (קובי) שבתאי

המפכ"ל קובי שבתאי שלח הבוקר (שישי) איגרת למפקדים והשוטרים, והתייחס להודעת היועמ"ש כי יקים צוות לבחינת הטענות שעלו בתחקיר "כלכליסט" בפרשת NSO. "בפתח דבריי אני רוצה להרגיע אתכם ולומר שהשימוש שלנו בכלים טכנולוגיים על פי דין יימשך", כתב שבתאי, "ומטרתנו היא אף להמשיך לפתח ולשדרג את הכלים הללו".

"משטרה שמבקשת להיות רלוונטית במאבקה בפשיעה חייבת לנהוג כך", הוסיף שבתאי, "אמש הופץ מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה אשר קבע את שאנו טוענים לאורך כל הדרך - האגף לחקירות ומודיעין של משטרת ישראל פעל בסמכות ובכפוף לאישורים המשפטיים הנדרשים".

עוד כתב המפכ"ל: "מאז הפרסום הראשון בעיתון כלכליסט, ביקשתי לקיים במשטרה בדיקות קפדניות באשר לטענות שעלו מצד הכתב, ועד כה לא נמצאה על ידינו שום הוכחה לכך שהדברים כפי שפורסמו אכן קרו. במקביל נדרשנו על ידי היועץ המשפטי לממשלה להעביר חומרים והבהרות שנבחנו על ידו ועל ידי ציוותו במשך מספר ימים. היועמ"ש שבחן את הדברים, ציין במכתבו שלא נמצא כל בסיס לטענות בפרסומים, וכי המשטרה פעלה כדין".

"כבר בתחילת התהליך ובשיחות שקיימתי עם היועץ המשפטי לממשלה, הדגשתי שמשטרת ישראל תשתף פעולה עם כל בדיקה", הוסיף שבתאי, "ונענה על כל שאלה מתוך אמונה אמיתית שאנו פועלים באופן החוקי והמקצועי ביותר. זו דרכה של המשטרה וזו דרכם של המשרתים בה, למען הציבור בישראל".

NSO / משטרה
NSO / משטרה | צילום: שאטרסטוק

"אין ולא היה תרחיש שבו באופן ממוסד ושיטתי פגעה משטרת ישראל בפרטיותם של אזרחים ומפגינים תמימים", כתב המפכ"ל, "אין ולא היה תרחיש בו המשטרה הפרה את חוזה ההגנה הבלתי כתוב בינה לבין אזרחי המדינה. אתם יודעים טוב מכולם, שאת הכלים הטכנולוגיים שברשותנו אנו מפנים אל מול עבריינים או כאלה המבקשים לבצע עבירות מסוכנות. אנו שומרים על היכולות הללו מכל משמר, ומפקחים על השימוש בהן בצורה הקפדנית ביותר".

"עוד עולה ממכתבו של היועמ"ש", הוסיף שבתאי, "כי המשטרה מעסיקה בתחום מומחים ויועצים בהתאם למקובל, ולא כפי שנטען בחלק מהפרסומים. בנוסף קבע היועמ"ש שהשימוש באמצעים הללו מתבצע על פי דין, ותוך שקיפות מלאה מול בתי המשפט ומנגנוני הבקרה על כל התהליך".

לסיום כתב המפכ"ל: "לצד הדברים הללו, ומתוך המחויבות שלנו כלפי הציבור, ביקשתי מהיועץ המשפטי לממשלה להקים צוות בדיקה חיצוני שיבחן את הנושא בכללותו, ובמידה ויעלו הערות או ימצאו מקרים נקודתיים שבהם הופעלו היכולות הללו שלא באופן המותר על פי חוק, הדברים יטופלו מיד בחומרה הנדרשת. לא נאפשר שום מצב של חריגה מהנורמות ומהערכים שמובילים את משטרת ישראל מאז היווסדה, אך גם לא נאפשר מצב של פגיעה בשיטות העבודה ובהרתעה שלנו אל מול העבריינים".

קובי שבתאי
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי

כזכור, ביום שלישי הגיב שבתאי לתחקיר שחשף כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול של חברת NSO כדי לעקוב אחר אזרחים, ואמר כי הורה על בדיקה של כל המקרים שעלו בכתבה. עוד נמסר מטעמו של שבתאי: "מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים. בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה".