קיבלו דרכון - ועזבו: כך נוצלה העלייה מרוסיה בזמן המלחמה באוקראינה

41% מסך העולים החדשים שהגיעו מרוסיה מתחילת המלחמה - כבר לא חיים בארץ, ומרביתם שבו למולדתם. האם ייתכן ש-14,200 עולים התכוונו להשתקע בישראל התחרטו כל כך מהר? או שאולי, מלכתחילה אף אחד לא ניסה לבדוק את כוונותיהם? | תחקיר

זמן צפייה: 10:09

השער הפרוץ של ישראל: קצת פחות מ-10 חודשים חלפו מאז החלה המלחמה באוקראינה, שבעקבותיה, מאות אלפי עולים חדשים מרוסיה ואוקראינה עלו ארצה. אלא, ש-41% מסך העולים החדשים שהגיעו מרוסיה מתחילת המלחמה - כבר לא חיים בארץ, ומרביתם שבו לרוסיה. מדובר ב-41% שקיבלו את תעודת הזהות הישראלית, את הדרכון הישראלי ולאחר מכן חזרו לארץ מולדתם.

"יש לא מעט כאלו שמגיעים לכאן לקבל טיפול רפואי על חשבון מדינת ישראל, או סתם לקבל דרכון ישראלי שיגן עליהם ברגע שיקרה להם משהו בחוץ לארץ. חלקם לא יודעים מילה בעברית, הם לא תמיד ידעו להצביע איפה נמצאת מדינת ישראל", טען חנן אחיטוב, לשעבר ראש התחום הקונסולרי ב"נתיב", "ומה אתה יכול לעשות להם? כלום", הוסיף.

חוק השבות מתנה את קבלת האזרחות בכך שכוונותיו של העולה מצביעות על כך שהוא מתכנן להשתקע בארץ. כמעט 35 אלף עולים חדשים הגיעו מרוסיה מאז תחילת המלחמה. האם ייתכן ש-14,200 מתוכם התכוונו להשתקע בישראל והתחרטו כל כך מהר? או שאולי מלכתחילה אף אחד לא ניסה לבדוק את כוונותיהם?

עולות מברית המועצות לשעבר בחגיגות 25 שנים לעלייה מברית המועצות, ארכיון
עולים מברית המועצות לשעבר בחגיגות 25 שנים לעלייה מברית המועצות. תמונת ארכיון | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הגוף האמון על בדיקת כוונותיהם של העולים, היא סוכנות ממשלתית בשם "נתיב", שהצמרת שלה מושפעת באופן משמעותי על ידי מפלגת ישראל ביתנו, בראשה עומד שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן. בתוך כך, המדיניות הכללית בסוכנות, היא לבדוק "כמה שפחות" על המבקשים לתעודת זהות ודרכון ישראלי.

אחת מהן היא קסניה סובצ'ק, פוליטיקאית ואשת תקשורת ידועה ברוסיה, שאביה, אנטולי סובצ'ק, היה פטרונו של נשיא רוסיה המכהן ולדימיר פוטין. סובצ'ק, הגיעה בשעות הערב המאוחרות למשרדי "נתיב", ככל כנראה כדי שאיש לא יבחין בה, פתחו עבורה את המשרדים והיא קיבלה את תעודת הזהות הישראלית. לאחר מכן, היא שבה מיד למוסקבה.

"אין ספק שלקסניה סובצ'ק לא הייתה שום כוונה להשתקע בארץ", אמר אחיטוב. לא זו בלבד, בשגרירות ישראל במוסקווה נתנו לה דרכון ישראלי לתוקף של 5 שנים, למרות שעל פי הנהלים החדשים במשרד הפנים - זה אסור לכאורה. דוגמה נוספת היא אלה פוגצ'ובה - אחת מהזמרות הרוסיות המוכרות ביותר בארץ מולדתה. פוגצ'ובה הגיעה לארץ ב-17 באפריל, עוד שמשרדי "נתיב" היו סגורים בגלל חופשת הפסח, אבל עבורה פתחו במיוחד את המשרדים ובכיר ממ"נתיב" הגיע. הדרכון ותעודת הזהות ניתנו.

חנן אחיטוב, לשעבר ראש התחום הקונסולרי ב''נתיב''
''חלקם לא יודעים מילה בעברית''. חנן אחיטוב, לשעבר ראש התחום הקונסולרי ב''נתיב''

"בסעיפי חוק השבות כתוב שמי זה יהודי? אחד שנולד לאם יהודייה ולא המיר את דתו", הסביר אחיטוב. ובכן, בעלה של פוגצ'ובה - מקסים גלקין הוא בכלל נוצרי, והשניים אף התחתנו בכנסייה. "בזכות בעלה, שאמו יהודייה, התאפשר להם לעלות לארץ. אבל בעלה התחתן איתה בכנסייה, ואני אפילו ראיתי בטקס בחתונה שהוא הצמיד לחזהו את האיקונין של ישו - שם נאמר גם שהוא התנצר; אז לפי חוק השבות לא מגיע להם שום דבר", הוסיף אחיטוב.

ב"נתיב" טענו שאכן הייתה בעיה שהועברה למנהל האוכלוסין של משרד הפנים - שם החליטו להעניק לזוג אזרחות ישראלית. בתמונה שהגיעה לידי חדשות 13 ניתן לראות ערימה של ארגזים שעומדים בחדר מיוחד במטה ארגון "נתיב": ארגזים המלאים בעשרות אלפי שאלונים של עולים חדשים.

אף אחד לא מקליד אותם למחשב, ומכיוון שהמסמכים הללו לא הוזנו במחשב, קשה להצליב אותם עם מאגרי מידע אחרים. משמע, קל יותר "לרמות" ולקבל תעודת זהות. "זה כמובן מקשה על העבודה. בזה שאתה מקליד את השאלונים, אתה יכול גם לקשר בין אנשים שפונים עכשיו ואלה שפנו בעבר", הוסיף אחיטוב.

אביגדור ליברמן
ארגון ''נתיב'' - מעין ''סניף'' של ישראל ביתנו. השר היוצא אביגדור ליברמן | צילום: פלאש 90

ב"נתיב" טענו כי הטפסים לא מוקלדים בגלל העומס. ובכן, אנחנו מפקפקים. ראשית כי בשבוע שעבר, המקום שאליו מגיעים העולים בחולון צולם כשהוא עומד ריק מאדם. בחודשים הראשונים למלחמה אכן היה עומס, אם כי ניתן היה לצמצם את הפערים בחודשים שלאחר מכן, אלא שמישהו משום מה, לא רוצה לעשות זאת.

"נתיב" הוא גוף ממשלתי בעל כוח אדיר. עם השנים הוא הפך להיות מעין "סניף" של ישראל ביתנו. לקראת הבחירות האחרונות, בוצעו שם שני מינויים שנויים במחלוקת: הראשון, העוזר לשעבר של פאינה קירשנבאום, חברת הכנסת מ"ישראל ביתנו" שהורשעה בעבירות כלכליות ונידונה ל-10 שנות מאסר, מונה לתפקיד בכיר באגף הקונסולרי - זה שקובע אם אדם זכאי לעלות לישראל.

המינוי הנוסף הוא העוזרת הפרלמנטרית של חבר הכנסת אלכס קושניר המכהן כח"כ מטעם ישראל ביתנו, שמונתה לתפקיד בכיר אחר ב"נתיב". איכשהו הם גברו במכרזים על אנשים שנראו לכאורה מתאימים בהרבה. העניין הכי "אבסורדי" בסיפור הוא שאלו שבאמת מעוניינים לעלות ארצה, לא מודעים לעובדה שמדיניות "נתיב" כל כך מתירנית. על החששות שלהם התלבשו מאכערים, עורכי דין ושאר רודפי בצע. שוחחנו עם כמה משרדים כאלה, שדורשים עשרות אלפי שקלים על כלום.

ח''כ אבי מעוז
ח''כ אבי מעוז. יעמוד בראש הסוכנות "נתיב" | צילום: פלאש 90

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, סוכנות "נתיב" עוברת לשליטה חדשה - של ח"כ אבי מעוז, יו"ר נעם. ספק אם זו התרופה לחוליים של הסוכנות. "אדם שצריך להנהיג את הארגון הזה, כן, צריך להיות הרבה יותר ליברלי. אני לא חושב שהוא האיש הנכון במקום הנכון. זאת דעתי" גרס אחיטוב.