התקציב לממ"ד תקוע 3 שנים – והתושבים בבתי העץ באופקים מופקרים

45 השניות שעומדות לרשות תושבי השכונה בעת ירי לא מספיקות כדי להגיע למיגוניות. בינתיים, המענקים לבניית ממ"ד לא אושרו וחיי חלק מאנשי העיר בסכנה. "הטיל רק עובר בשכונה - והוא מפיל אותה"

זמן צפייה: 03:31

אנשי שכונת בתי העץ שבאופקים נמצאים בסכנת חיים כאשר רקטה נורית מעזה לעבר העיר. בזמן אזעקה, עומדות לרשותם 45 שניות בלבד כדי להגיע למיגוניות שברחוב, ולחלק מהתושבים, במיוחד למבוגרים שבהם, הדבר לא מספיק.

"אני מסתכל ולא רואה אפילו בן אדם שהוא בכושר, שב-45 השניות מרגע האזעקה מצליח להגיע למקום ולקבל את הביטחון", אומר חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי. אולם, הזמן אינו הבעיה היחידה שבפניה עומדים תושבי השכונה הקשישים. גם הכניסה למיגוניות כמעט בלתי אפשרית, עבור אנשים מבוגרים עם הליכון.

לעוד כתבות בנושא:

דיווח פלסטיני: הכסף הקטארי נכנס לרצועת עזה

שטייניץ: "מתגבשות הבנות להסדרה שתקנה יציבות ושקט לטווח ארוך"

פרץ: "לחמאס אסור לקבל שום פרס – כחבר בקבינט אעמוד כל כך"

בני הזוג יורי ולובה תושבי שיכוני העץ בדרכם לסוללת המגן שהוצבה בשכונתם
בני הזוג יורי ולובה תושבי שיכוני העץ בדרכם לסוללת המגן שהוצבה בשכונתם | צילום: חדשות 13

בינתיים, בצל המתיחות בדרום שאינה נגמרת, המענקים לבניית ממ"דים בבתים תוקעים, והתושבים נמצאים בסכנה. "מספיק שהטיל רק עובר בשכונה והוא מפיל את השכונה", אמר יצחק דנינו, ראש עיריית אופקים. "זה  המצב של התושבים שלנו".

במשרד הבינוי והשיכון הכינו כבר ב-2016 תוכנית שהייתה אמורה להתפרס על פני שלוש שנים, ולפיה יינתן מענק שמסבסד עד 80% מעלות הממ"ד ליישובים שנמצאים במרחק של עד 20 קילומטרים מעוטף עזה.

בני הזוג יורי ולובה תושבי שיכוני העץ בדרכם לסוללת המגן שהוצבה בשכונתם
בני הזוג יורי ולובה תושבי שיכוני העץ בדרכם לסוללת המגן שהוצבה בשכונתם | צילום: חדשות 13

יש איזשהו פינג פונג בין משרד הבינוי והשיכון לבין משרד האוצר אלו אומרים יש לנו תוכנית ואלה אומרים "אנחנו לא מאשרים", ובינתיים תושבי הדרום ממשיכים לחטוףהחלטת הממשלה מספר  2025 אפילו אושרה בספטמבר אלפים וארבע עשרה והטילה על מנכל משרד השיכון ועל רשות החירום הלאומית לגבש בתוך 120 יום תוכנית להסרת חסמים כדי להקל על בניית ממדים.

אלא שמאז לא קרה כמעט דבר בנוגע לנושא, וחיי התושבים עדיין בסכנה. במסמכים שמפורסמים הערב (רביעי) לראשונה בחדשות 13, ונחשפו לבקשת חופש מידע של התנועה לאיכות השלטון, מודה מנכל משרד הבינוי והשיכון כי אין התקדמות בנושא, וכותב כי "נציגי אגף התקציבים הביעו את התנגדותם להמלצות. מאז ועד דצמבר 2017 נעשו מספר ניסיונות להגיע להבנות, אבל ללא הצלחה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: התוכנית שהוצגה בעבר לא כללה מקור תקציבי. בימים אלו שוקד משרד השיכון על הכנת תוכנית חלופית שתוצג למשרד האוצר. מאחר שלא ניתן לקדם תוכניות מסוג זה בעת ממשלות מעבר, תוכנית זו תוצד למשרד האוצר עם הקמתה של ממשלה חדשה.