לוין בהפגנת הימין: "הצטרפו אלינו כדי שביהמ"ש יעניש אנסים"

כ-130 אלף מפגינים הגיעו לירושלים כדי להפגין בעד המהפכה המשפטית, שר המשפטים נאם ואמר כי הוא משוכנע שאפשר להגיע להסכמה. סמוטריץ': "רוב העם מסכים שהרפורמה במערכת המשפט היא דבר נכון ונחוץ לעם ישראל"

זמן צפייה: 16:49

כ-130 אלף איש הגיעו הערב (חמישי) להפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית שנערכת בירושלים, ומכונה על ידי המארגנים "הפגנת המיליון". כאלף שוטרים ולוחמי מג"ב הוצבו בעיר במטרה לשמור על הסדר במקום, כאשר שרים וחברי כנסת מהימין הגיעו לנאום מול הכנסת, ומפגינים תועדו כשהם דורכים על תמונות של שופטי בג"ץ.

שר המשפטים יריב לוין עלה לנאום בהפגנה ואמר: "אני משוכנע שיש ביכולתנו להגיע לתיקון והסכמה. הסכמה פירושה משא ומתן ענייני, ונכונות לקבל של ממש מהרפורמה. אפשר לראות כאן במסכים את מאות אלפי האנשים שהגיעו לכאן היום. וכולנו רוצים ביחד להעביר מסר לאלה שחוששים מתוצאותיה של הרפורמה ולצערי יש גם כאלה".

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: רויטרס

עוד אמר לוין: "אני מבקש לפנות אליהם ולומר - מספרים לנו שהרפורמה נועדה להשתלט על בית המשפט, אך האמת היא הפוכה. אנחנו רוצים מקום לכולם. בית משפט של כולם. ליברליים, שמרנים, ימין, שמאל - כולם. אומרים שהרפורמה נועדה לכפות על חלק מהציבור את אורחות החיים של ציבור אחר. האמת היא כמובן הפוכה משום שאין ברפורמה הזו שום דבר שיש בו כפייה או פגיעה בזכויות הפרט שחשובות לכולנו. מספרים לנו שאם הרפורמה תעבור, תהיה דיקטטורה. אין שקר גדול מזה. תראו לי דמוקרטיה אחת שבה יועצים משפטיים מחליטים במקום הממשלה. אין אף דמוקרטיה כזו, ואת זה נתקן".

"אני מאמין, וכולנו מאמינים, שאפשר להסכים על כך, שהגיעה העת לבית משפט שלא מעניק זכויות למשפחות הטרוריסטים, שלא מאפשר תיאום טקסי זיכרון מזויפים ביחד עם תומכי הטרור. אני רוצה לפנות מכאן דווקא למרב מיכאלי ולחברותיה שמתחפשות לשפחות, ואני אומר לכן - תצטרפו אלינו כדי שיהיה לנו בית משפט שמעניש אנסים, ולא מחפש איך להקל עליהם. בית משפט, שדואג לקשישה בדרום תל אביב ולא למסתננים שפוגעים בה".

השר יריב לוין נואם בהפגנת הימין בירושלים
השר יריב לוין נואם בהפגנת הימין בירושלים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם גם הוא ואמר: "אנחנו לא נוותר על לעשות את מדינת ישראל למקום שעוד יותר טוב לחיות בו. לא נוותר על המדינה היהודית. לא נוותר על הדמוקרטיה הישראלית. לא נוותר על המדינה האהובה שלנו. לא נוותר על צה"ל שאנחנו כל כך אוהבים. לא נסכים לסרבנות. נמשיך לבנות ולהיבנות,  נבנה את הכלכלה הישראלית, נבנה את ההתיישבות, נבנה את הציונות, נבנה את האחדות, נחזק את הפריפריה, נשיב את המשילות. נשיב את האמונה בצדקת הדרך. נבנה את מדינת ישראל".

"רוב העם מסכים שהרפורמה במערכת המשפט היא דבר נכון ונחוץ לעם ישראל", הוסיף סמוטריץ', "ואני אומר שוב אנחנו.לא. נוותר. כל אחת ואחד מכם הגיע לפה כי הוא אוהב את מדינת ישראל ורוצה לתקן. שלחתם אותנו כשליחים שלכם כדי לתקן.  ואני מבטיח - אנחנו נתקן. יחד נחזיר את הכח לעם,  יחד ננצח".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, נאם גם הוא: "בלי רפורמה במערכת המשפט אנחנו נמשיך לנסות להרוס בצי מחבלים ולהלחם בטרור ולהגיד לא. בלי רפורמה משפטית נחוקק חוקים להשבת ביטחון לדרום תא ובג״ץ יגיד לא מה פתאום. בלי רפורמה אנחנו יכולים להגיע לאיזה הסכמות שנרצה, ובג״ץ יבטל את הכל ויחזיר אותנו למשבר פוליטי שלעולם לא נצא ממנו. משילות לא בשביל להיות חותמת גומי של בג״ץ, אלא שהממשלה תעשה מדיניות בימין בכלכלה, בביטחון, בהתיישבות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2304272234' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_0sfqdkby' duration='']

במהלך ההפגנה פגע בקבוק זכוכית שהושלך ע"י המפגינים בצוות חדשות 13, שכלל את הכתבים מוריה אסרף וולברג וישי פורת. זאת לאחר שקבוצת מפגינים הפריעה לשידור וקיללה את העיתונאים.

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב הערב בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מתרגש עמוקות מהתמיכה האדירה של המחנה הלאומי שעלה הערב לירושלים בהמוניו. כולנו, 64 מנדטים שהביאו את הניצחון, אזרחים סוג א'! חיממתם את ליבי עד מאוד ואני מודה לכל אחד ואחת מכם".

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

חברי הכנסת והשרים דוחפים כבר זמן רב את ההפגנה ומקדמים אותה ברשתות החברתיות, ואמש כתב השר סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו: "רוב העם תומך ברפורמה במערכת המשפט. בואו נראה את זה. מחר בעזרת השם".

במשטרה חוששים מהתפרעות אלימה של חברי קבוצות הימין הקיצוני, כפי שנראתה בהפגנות קודמות. המשטרה מנסה למנוע את הגעתם של פעילים קיצוניים אלו למקומות "תפר" בעיר - בהם נמצאים גם תושבי מזרחי ירושלים, מהחשש כי ינסו להפר את הסדר ולתקוף את אותם תושבים.

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: רויטרס

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: אורי טוסון

ח"כ משה (קינלי) טור-פז ממפלגת יש עתיד כתב היום בחשבון הטוויטר שלו כי "הפגנת המיליון היא דבר חשוב", והוסיף איחולי הצלחה למפגינים. כעבור זמן קצר הציוץ הוסר מהרשת, וח"כ קטי שטרית (הליכוד) צירפה בחשבון הטוויטר שלה צילום מסך של הציוץ וכתבה: "חבל שככל הנראה קיבלת הוראה למחוק".

גם השר עמיחי שיקלי הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "אני וקינלי מיודדים עוד הרבה לפני הפוליטיקה, שרתנו באותה יחידה במילואים וגם בכובעו כאיש חינוך נפגשנו לא אחת. הציוץ שלו מוקדם יותר היום הוא ציוץ לעניין, מחבר ומאחד. אבל לדאבוננו במשטרת המחשבות של 'יש לפיד' אסור להביע עמדה עצמאית, שלא לדבר על התמודדות מול המנהיג העליון ראו ערך מחיקת הציוץ של רם בן ברק או גורלו של הפודקאסטר עופר שלח".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגיבה לפרסומים לפיהם הליכוד והציונות הדתית מימנו את ההפגנה. "אותי מזמינים לנאום בהפגנות", כתבה בחשבון הטוויטר שלה, "אני לא מממנת, לא מארגנת ולא מביאה פעילים בהסעות. להבדיל, כשמפלגות השלטון- הליכוד והציונות הדתית לא רק שמארגנות אלא גם כן מממנות את ההפגנה הזו מכספי ציבור שלא בטוח בכלל שתומך במחטף השלטוני הזה - ההפגנה מאבדת את האמינות שלה".

Whatsapp Image 2023 04 27 At 0
שער עיתון ''יתד נאמן'' הבוקר

העיתון החרדי המזוהה עם מפלגת דגל התורה, חלק מסיעת יהדות התורה, פרסם הבוקר מאמר מערכת הקורא לחרדים: "מי שהוא חרדי ידיר רגלו משם". מאמר המערכת החריג קורא לחרדים שלא להגיע להפגנת המיליון ומסביר כי "אנחנו הולכים עם הימין בבירור בהוראת רבותינו, אבל לא שייכים ולא יוצאים למערכה משותפת. אנחנו בעד הרפורמה המשפטית ונגד ההשתלטות של הטרור הליברלי באופן דיקטטורי, על חיי העם".

עם זאת, כאמור, במאמר נכתב כי על החרדים לא להשתתף בהפגנה ואף משתמש ברטוריקה חמורה: "מי שיוצא להפגנות ימין, אינו נמנה על קהלנו. נשללה ממנו האזרחות של בית ד'. פג תוקף הדרכון".