בת 16 נאנסה - המשטרה התעלמה: "חקרו אותי כאילו אני אשמה"

חודשים לאחר שהעידה ח' במשטרה כי ד' אנס אותה, היא זומנה לחקירה אחרת בקשר לאביה, שחשוד לכאורה בכך שדקר 12 פעמים את ד' - לאחר שבתו עזרה לו לזהות אותו. "הוא הודה בפני שעשה לה את זה"

זמן צפייה: 27:54

ח', צעירה בת 16 מיבנה, תלמידה מצטיינת וחברה בבני עקיבא שחלמה ללמוד רפואה, נאנסה באכזריות בעת שחזרה לביתה בערב יום העצמאות האחרון. בהמשך לכך, במקום שהמשטרה תחקור את מייד את האירוע ותעצור את העבריין, היא עוצרת כעבור זמן מה את אביה של ח' שעל פי החשד דקר את הגבר שאנס את בתו, ואילו ח' נחקרה במשטרה כאילו הייתה אחראית למעשה של אביה.

"זה היה ביום העצמאות. הלכנו לחברה לחגוג, ואז חזרתי עם חברה הביתה ולקראת סוף הדרך התפצלנו", סיפרה ח' והוסיפה לתאר: "בדרך לבית יש איזשהו קיצור שבאור יום אני עוברת בו שמוביל לבניין שהוא גר בו. בשנייה אחת פשוט הרגשתי איזושהי מכה על הלחי ונפלתי. מהר מאוד הוא התחיל לגעת בי והיה אקט של כוחניות. בהתחלה ניסיתי ואמרתי 'לא' ושאני לא רוצה ואז קפאתי".

ח', נערה בת 16 שטוענת כי נאנסה
ח', נערה בת 16 שטוענת כי נאנסה | צילום: חדשות 13

כשנשאלה ח' אם התוקף הכאיב לה, השיבה: "כן. הוא אמר יל תוך כדי האקט 'שקט'. היה לו טון מאיים, הוא אמר שאני לא אוציא קול. הוא היה עם מסכת קורונה וחבש כובע. אני זוכרת את העיניים שלו ואת מבנה הגוף שלו", תיארה ח'. בעודה מבועתת ואכולת רגשי אשם לא מוצדקים, ח' הפכה היא לצל שקט של עצמה וחיה בבהלה ושמרה על שתיקה.

כאשר חזרה לביתה, ח' לא עיקלה את מה שאירע לה ונמנעה מלספר להוריה על המקרה: "לא הבנתי מה זה שקרה לי. חייתי כמו במציאות כפולה. כשהייתי לבד, ניסיתי להבין ובכיתי כי לא הבנתי, אבל כלפי חוץ הראיתי שהכול בסדר. האשמתי את עצמי כי קפאתי". כעבור זמן מה, ח' אזרה אומץ ופנתה אל המדריכה הבכירה בבני עקיבא וסיפרה לה ראשונה על האונס. כשנאלה מדוע לא סיפרה להוריה קודם, השיבה: "לא רציתי להעיק עליהם". בתוך כך, הוריה של ח' נתונים בקשיים כלכליים ובבעיות לא מעטות.

באיזשהו שלב, מישהו אנונימי פרסם פוסט על האונס, ועובדת סוציאלית וחוקרת משטרה זימנו את ח' לעדות, בעודה חוששת שהסוד שלה יתגלה. "הן אמרו לי שהן יודעות שאני עברתי פגיעה מינית והן דיברו איתי על זה", סיפרה ח' והוסיפה: "כשנשאלתי על ידן אם אני יודעת מי זה התוקף או אם ראיתי אותו, אמרתי לה שאם אני אראה אותו, אני כנראה אזהה אותו".

ח', נערה בת 16 שטוענת כי נאנסה
ח', נערה בת 16 שטוענת כי נאנסה | צילום: חדשות 13

בהמשך לכך, לא העובדת הסוציאלית ולא המשטרה המשיכו את הטיפול בח'. כאשר כתבת חדשות 13 שאלה מדוע, המשטרה טענה הפניה כי "ח' לא רצתה להתלונן אז. לא התעקשנו על כך כי היא הייתה במצב נפשי נוראי. פחדנו שתזיק לעצמה".

לאחר שסיפרה להוריה על האונס שעברה, התברר שבשביל בו עברה בערב יוםהעצמאות, ישב מדי ערב על הספסל תושב השכונה, חבוש בכובע ובמסכת קורונה, בדיוק כמו בתיאור שלה. עוד התברר שאותו שכן ניסה בעבר לתקוף נערה בת 14.

מאז האונס חלפו חודשים, והמשטרה והרווחה לא עשו דבר בהקשר לכך. אביה של הילדה, כך על פי כתב האישום, לקח את החוק לידיו. המשטרה משוכנעת שאביה של ח' צילם את השכן, שלח לבתו את התמונה, ואחרי שהיא אישרה לו שמדובר באנס - האב אסף את השכן בכוח מתחנת הטוטו השכונתית ודקר אותו 12 פעמים, והוביל לאשפוזו ד' ב"קפלן". האב הכחיש את הטענות כי הוא זה שדקר את ד'.

אביה של ח' נחקר במשטרה
אביה של ח' נחקר במשטרה

"בשבוע וחצי מאז שנודע לי על המקרה - אני לא הייתי אותו בן אדם. לא עבדתי ולא יכולתי לחיות ולנשום. רציתי ממש להגיע לשם. לא חס וחלילה שיקרה איזה משהו. רציתי להביא אותו למשטרה אבל לא כל כך סמכתי עליהם, כי אם הם לא פנו אלינו ושיקרו לנו במצח נחושה, לא יכלו להגיד לנו את זה? אני רק חשוד, אני לא יודע מה קרה לו", אמר האב לחדשות 13. "בכתב האישום יש בין 50 ל-60 עדי תביעה, כאילו מי אני? ד' הודה בפני ואמר לי שהוא מצטער ושזה קרה לפני ארבעה חודשים וכי הוא לא יעשה את זה יותר. הוא הודה במעשה", טען האב.

"יש פה בן אדם שנדקר, הוא הולך ומגיש תלונה נגד בעלי", אמרה אמה של ח' לחדשות 13 והוסיפה: "אנחנו נותנים עדות שהוא פגע בבת שלי, אז את בעלי עצורים, את הבת שלי מזמנים לגביית עדות מאוד קשה עם הטחות מאוד קשות כלפיה, בזמן שהיא במצב נפשי מאוד קשה, והוא לא נחקר אפילו פעם אחת".

"בפעם הראשונה שגבו עדות, החוקרת ניסתה להיות עדינה ולשאול את השאלות, אבל בפעם השנייה הרגשתי שהיא חוקרת אותי כאילו אני אשמה, כאילו אני משקרת ואומרת דברים שהם לא נכונים ומעלימה פרטים", תיארה ח'. "הטון שלה היה כאילו 'אני יודעת שאת לא אומרת אמת', אמרה ח' בהקשר החקירה של אביה. "החוקרת אמרה שכל הסימנים שאמרתי על אותו בן אדם הם סימנים שיכולים להתאים למלא אנשים בעולם", סיפרה ח' שהייתה בטוחה כי אכן מדובר באיש שאנס אותה.

ד' לאחר שנדקר לכאורה על ידי אביה של ח'
ד' לאחר שנדקר לכאורה על ידי אביה של ח'

"המשטרה מזמנת את הנאנסת לחקירה שבה אנחנו כצוות הגנה ציפינו שיהיה איזשהו מסדר זיהוי חי או מסדר זיהוי תמונות, שהחקירה כנגד האנס תתחיל. בניגוד למחשבה שלנו, מציגים לה טענה שאומרת שאבא שלה הראה לה תמונה של האנס ומייד לאחר מכן בוצעה העבירה ועדיין כל החקירה של המשטרה מתמקדת בניסיון לבסס את החקירה ואת התיק כנגד האבא ולא כנגד האנס", טענה עו"ד שנ דרי מטעם ההגנה.

החוקרת המשטרתית שמעה מח' על האונס הרבה לפני שאביה דקר את האנס, לכאורה. המשטרה לא חקרה את החשוד באונס על המקרה, אלא הסתפקה בכך שהוא קורבן דקירה. יותר מכך, הנאנסת נחקרת באטימות, מאוימת שתישלח לפוליגרף.

ד', נטען על ידי ח' כי אנס אותה
ד', נטען על ידי ח' כי אנס אותה | צילום: חדשות 13

צוות חדשות 13 איתר את ד' בנהריה, לשם עזב אחרי ששוחרר מבית החולים, והתעמת אתו: "מי עשה את זה?", שאל צוות חדשות 13, ואילו ד' השיב: "נהג מונית. אני לא מכיר אותם, לא את הילדה ולא את הנהג. אני לא נוסע במונית". ד' הכחיש את הטענות וגם את העובדה שנהג לשבת על הספסל שליד ביתו מדי ערב. כמו כן, תיאר ד' את דבריו לכאורה של אביה של ח' לפני שדקר אותו: "הוא אמר שיש לו הוכחות שאני תקפתי אותה. הוא אמר לי 'אתה פדופיל', ואז 'בוא, אני אראה לך במונית את התמונות שלה' ולא הראה לי שום דבר.

"אני זוכרת את העיניים שלו ואת מבנה הגוף שלו. המוח לא שוכח", אמרה ח'. "בא לפה בן אדם שריסק, פשוט ריסק כוכב. אבל היא ילדה חזקה ואנחנו פה בשבילה ואנחנו נפריח אותה מחדש. אנחנו נעזור לה, אבל הוא לא צריך להיות בחוץ", הוסיפה אמה של ח'.

אילה חסון מתעמתת עם מפקד תחנת משטרת יבנה
אילה חסון מתעמתת עם מפקד תחנת משטרת יבנה | צילום: חדשות 13

לאחר אינספור שיחות לא קלות שקיימה כתבת חדשות 13 עם המשטרה על החקירה של ח', שבה החוקרת התייחסת אליה כמו אל שותפה לפשע ולא כאל קורבן אונס, ההקלטה הועלמה מחומר הראיות. "אם תגידי את המילה המפורשת, מה יקרה? זה יהיה אמיתי?", שאלה הכתבת את ח', שהשיבה: "כן. אני לא רוצה להאמין שזה אמיתי".

תגובת משטרת ישראל: "מייד עם היוודע דבר האירוע על חשד לתקיפה מינית, התקיימה בחודש יולי האחרון פגישה של הקורבן עם עובדת סוציאלית מהרווחה בעיריית יבנה ביחד עם חוקרת עבירות מין מתחנת יבנה. במהלך הפגישה סירבה הקורבן להמשיך בהליך החקירתי ועל כן הוחלט על ידי כלל הגורמםי המעורבים להמשיך את הטיפול בהליך הרווחתי בלבד. לאחר האירוע בו היה מעורב אביה, זומנה הקורבן למתן עדות בשנית בתחנת המשטרה. במהלך עדותה נתגלו סתירות מהותיות ועל חלק מהשאלות סירבה לענות ועל כן לא הצטברו ראיות מספקות להגיע לזהות החשוד במעשה. חקירת האירוע תימשך ככל שיידרש".