"חיברנו את המדינה": נסיעה ראשונה לרכבת הישירה מתל אביב לי-ם

שר התחבורה וקודמו בתפקיד נכחו בנסיעת ההרצה מתחנת ההגנה לבירה. סמוטריץ': "אנחנו ממשיכים את דרכו של בן גוריון, שחנך את כניסת הרכבת הראשונה לירושלים"

זמן צפייה: 02:00

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ וקודמו בתפקיד, שר החוץ ישראל כץ, נכחו היום (רביעי) בנסיעת ההרצה הראשונה של הרכבת המהירה מירושלים לתחנת תל אביב ההגנה: "אנחנו שמחים על הזכות להיות חלק מהתהליך העצום הזה. להוסיף את הקומה שלנו על גבי הנדבכים שבנו קודמינו לפני קצת פחות מ-70 שנים. באוגוסט 1949 דוד בן גוריון חנך את כניסתה של הרכבת הראשונה לירושלים. אנחנו ממשיכים את אותה רכבת שמתקדמת מתחנה לתחנה, רכבת תחיית האומה", אמר סמוטריץ'.

בהתייחס לשאלה אם הרכבת תגיע גם ליהודה ושומרון, אמר שר התחבורה: "בוודאי. היה לנו דיון על זה ויהיה פתרון מסילתי להסעת המונים שיגיע עד לצומת תפוח. משם, יהיה אפשר להתחבר תוך רבע שעה לרשת התחבורה הציבורית שמוקמת בימים אלה באזור גוש דן".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

קו הרכבת הישיר בין תל אביב לירושלים ייפתח במוצאי שבת הבאה

המשחקים המסוכנים של בני הנוער ברכבת הקלה בירושלים • תיעוד

"נדרסה אישה ברכבת הקלה בי-ם": השיחה למוקד החירום • האזינו

השר ישראל כץ והשר בצלאל סמוטריץ' בנסיעה מירושלים לת''א
השר ישראל כץ והשר בצלאל סמוטריץ' בנסיעה מירושלים לת''א | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, כץ סיפר על הקמת קווים לפריפריה. "בוויכוחים שהיו לי עם האוצר, הטיעונים שלהם היו שאנשים לא ישתמשו בקווים אלה. לא רק שהם הקשו על ההקמה, אלא גם שבאמצע לפיד מונה לשר אוצר, והפקידים חגגו. הוא כמעט הקפיא את הקווים, אבל אני נאבקתי". עוד אמר שר החוץ: "אני שומע מאנשים, מהעמך, איך זה שיפר להם את החיים. חיברנו את המדינה. אנחנו עושים היום את מה שעשו במקומות אחרים לפני מאה שנים".

כזכור, על פי הפרסום בחדשות 13, במוצאי שבת הבא יחל לפעול קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, כאשר שתי רכבות חשמליות ראשונות יגיעו מתחנת ירושלים נבון לתחנת תל אביב ההגנה.

הנסיעה תימשך 32 דקות בלבד, והנוסעים לא יאלצו לעצור בנתב"ג אלא יגיעו בנסיעה ישירה בין שתי הערים. צפויים קשיים בתחילת הפעל הקו שכן רוב הנוסעים יצטרכו להחליף רכבת בהגנה ולהמשיך צפונה, מה שייקח מספר דקות וייצור עומס בתחנה. כזכור, הרכבת סגרה בשבוע שעבר מסילה אחת באיילון כדי להאיץ את עבודות החשמול עד תל אביב סבידור מרכז - וכך למנוע את אותו עומס על תחנת תל אביב ההגנה כמה שיותר מהר. בהמשך, מתוכנן הקו להמשיך עד לתחנת הרכבת הרצליה.

בחודש אוגוסט האחרון נודע כי פתיחת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב תיערך מאוחר מהמתוכנן, חרף הצהרת סמוטריץ' כחודש לפני כן שהוא ייפתח ב-15 בספטמבר. עד לפתיחת הקו המהיר בשבוע הבא, הקו פועל בין תחנת ירושלים לתחנת נתב"ג. מאז חניכת הרכבת בירושלים, אירעו תקלות רבות ברכבות ונרשמו שיבושים רבים בזמני הנסיעות.

כך לדוגמה, בחודש אוגוסט האחרון נוסעים שהגיעו לתחנת הרכבת "בנייני האומה" שבירושלים גילו שגם אם קנו כרטיס והיו מקומות ישיבה פנויים רבים – נאסר עליהם לעלות על הרכבת. ברכבת הנוסעת בקו בין ירושלים לנמל התעופה בן גוריון ישנם 1,000 מקומות, אך בימים אלו הורשו 400 נוסעים בלבד לעלות על הרכבת. זאת בשל הגבלות המשטרה, שמסרבת לאפשר תפוסה מלאה של רכבות הקו כל עוד אין ציוד ואמצעים הדרושים להגדלת מספר הנוסעים.

כך נוצר מצב אבסורדי: הירידה ההדרגתית בתקלות והעיכובים בקו החדש העלו את הביקוש לו, ומספר הנוסעים המבקשים לנסוע בו עולה – הרכבות נוסעות כשהן ריקות למחצה. הבעיה הזו עשויה להחמיר כשיורחב מסלול הקו מירושלים עד לתל אביב – מהלך שממשיך להתעכב אף הוא. אם בעיית מכסת הנוסעים לא תיפתר עד תאריך פתיחת הקו המורחב – ב-17 בספטמבר, גם מועד זה עלול להידחות.