"נוכל, בוגד": צעקות נגד בנט במהלך נאומו בטקס לחללי פעולות האיבה

טקס האזכרה הממלכתי לזכר חללי פעולות האיבה מתקיים בשעה זו בהר הרצל, ובתחילתו נשמעו קריאות לעבר רה"מ והחלה מהומה במקום. בנט: "המשפחות השכולות הן קדושות. מותר לכן לצעוק ומותר לכן לכאוב". יו"ר ארגון חללי פעולות האיבה: "מתנצל בשם המשפחות השכולות". בנט בנאומו: "אין ולא יהיו שום חסמים או מגבלות במלחמה בטרור"

זמן צפייה: 03:44

מהומה בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה: בעת שראש הממשלה נפתלי בנט עלה לנאום בהר הרצל, קראו לעברו חלק מבני משפחות השכולות שישבו בקהל קריאות נאצה: "נוכל, בוגד, תתבייש". בנט השיב באיפוק: "מותר לכם לצעוק ומותר לכם לכאוב". הוא חרג מנאומו ואמר: "מותר לכם לכעוס. אתם קדושים".

לאחר שנרגעו הרוחות, החל בנט את נאומו: "מכובדיי, אורי אנסבכר בת ה-19 גדלה במשפחה חמה וטובה ביישוב תקוע שבגוש עציון, התנדבה לשירות הלאומי, שם טיפלה בנוער בסיכון, ועם צרכים מיוחדים במרכז יעלים שסמוך לגן החיות התנכ"י בירושלים. היא הייתה נערה יפת-תואר ויפת-נשמה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205041415' autoplay='0' credit='' desc='נאום ראש הממשלה והמהומהposter='' kid='1_00yrfuie' duration='961']

"בקיץ 2019 היא יצאה לטייל בטבע, בעין יעל. באותו היום ערפאת ארפאעיה, פלסטיני בן 29 תושב חברון, יצא מביתו עם סכין, עם מטרה אפלה וברורה: לרצוח יהודים. הוא נתקל באורי, התנפל עליה, דקר אותה, פגע בה באכזריות בלתי נתפסת, ורצח אותה. הרוע המזוקק פגש את הטוב המזוקק. החושך המוחלט פגש באור המוחלט. באותו היום, הרוע ניצח בפיגוע".

"אבל קיומה של מדינת ישראל כולה, מדינה של אור, של קדושה ואופטימיות, היא הניצחון הגדול ביותר על כוחות החושך. קדושת היום מורגשת באוויר. כל משפחה פה מבכה וזוכרת את יקיריה,זוכרת ומזכירה. מספרת לעולם את סיפורם של אלה שהלכו מאיתנו בטרם עת, שהיה להם עוד כל כך הרבה לתת לעולם, ושחייהם נגדעו בידי אנשי הרוע, האלימות והחושך".

בנט המשיך: "משפחות יקרות, משך שנים פעלתן על מנת לתקן את העוול של היעדר אנדרטת זיכרון רשמית לחללי פעולות האיבה. השנה, פעלנו ואנו מתקנים את העוול ומקצים עשרות מיליוני שקלים להקמת היכל זיכרון עבור יקיריכם, יקירינו. זה המעט שאנו יכולים לעשות".

עוד אמר ראש הממשלה: "אחיי ואחיותיי, אנחנו זוכרים, מנציחים, אך עדיין מסרבים להאמין. לעיתים הזיכרון הוא בסיפור, בתמונה או בסרטון. ולפעמים כל מה שאפשר הוא ללכת בדרכו של אהרון הכהן, כאשר התבשר על מות שני בניו. התורה אומרת: וידום אהרון".

לדברי בנט, "לשדה הקרב חוקים משלו, אבל לצערנו, בישראל כל העם חזית. משחר הציונות ושיבת ציון, אויבינו לא השלימו עם קיומנו כאן. הם סבורים שאם הם יהרגו בנו, אנחנו מתישהו נישבר. כמה הם טועים. כמה שטוף שנאה צריך להיות כדי לפגוע באנשים תמימים, שלא חיפשו אלימות או קונפליקט, שחטאם היחיד היה שהם יהודים, ישראלים, שרוצים לחיות בשלווה במולדתם.

"גם בימים ובשבועות אלה אנחנו מתמודדים עם גל טרור. לגל הזה יש מאפיינים יחודיים לו, כמו לכל אחד מהגלים שחווינו. פעם אלה אוטובוסים מתפוצצים, פעם נערים עם סכינים, פעם טרור מאורגן ופעם טרור בודדים. המאפיינים שונים, אבל המוטיבציה נשארה זהה - להפוך את חיינו כאן, במולדת שלנו כאן בארץ ישראל, לגיהינום. אם רק אויבנו היו משקיעים בבניית עתידם עשירית מהאנרגיה שהם משקיעים בלהפריע לנו, מצבם היה שונה לגמרי. אך הם בוחרים בקידוש המוות, מה שמותיר להם להתבוסס בעוני, בעליבות ובתחושת קורבנות קבועה".

"מכובדיי, אנחנו כבר למדנו שאנחנו יכולים לקחת אחריות רק על עצמנו ועל ההחלטות שלנו. לא של אף אחד אחר. וההחלטה הבסיסית שלנו, מראשית הציונות ועד היום, נשארה בעינה: אנחנו נשארים איתנים על אדמתנו. אף אחד לא ישבור את רוחו של עם ישראל. שום דבר לא יזיז אותנו מכאן. כי נצח ישראל לא ישקר".

"כל מי שמתבונן במדינה המופלאה שלנו בעינים צלולות ובלב פתוח - לא יכול אלא להתפעל: בעודנו מגינים על עצמנו, לפעמים ממש פיזית, בבית הקפה או בתחנת האוטובוס, בנינו כאן מדינה למופת. מרכז עולמי של טכנולוגיה וחדשנות, מעצמה של ארגוני חסד וערבות הדדית, של תרבות ואמנות, מנוע כלכלי מהחזקים בעולם, פריחה של עולם התורה, דמוקרטיה תוססת".

"כל אלה מתאפשרים בזכות הרוח הפועמת באנשים המופלאים בזרועות הביטחון שלנו, בזכות צה"ל, המוסד, השב"כ, בזכות משטרת ישראל, ובזכות כל אותם אזרחים, ישראלים טובים, בעלי תושייה, שנרתמים לכל משימה בזמן אמת ושלפעמים אפילו מגנים בגופם על זולתם, כפי שעשה ויאצ'סלב גולב, זכרו לברכה, שהציל את חייה של ארוסתו, בפיגוע באריאל רק לפי כמה ימים".

"אל מול גל הטרור הזה, נפעל תחת עקרון אחד: יוזמה. נגיע למקומות בהם נמצאים המחבלים, לבסיסיהם, לבתיהם. אין מקום שהוא מחוץ לתחום מבחינתנו. אין ולא יהיו שום חסמים או מגבלות במלחמה בטרור. חובתנו המוסרית העליונה - להגן על חיינו, בכל מחיר. אורי אנסבכר, השם ייקום דמה, הותירה אחריה את המילים הבאות: 'עשי שיהא עולמך עולם של שלום, שלום עולמים, שלום עלומים'. אנחנו כאן מתחייבים. נעשה הכל שעולמנו יהא עולם של שלום, שלום עולמים, שלום עלומים. יהי זכר הנופלים ברוך".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
מציינים יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

לפני כן הנשיא הרצוג נשא דברים, ואמר: גם בחודשים האחרונים, ואפילו בשבוע הזה, השנאה והמרצחים תקפו והכו בנו ללא רחם. אבל גם הפעם - הטרור לא ניצח ולא ינצח. כאן, במקום הקדוש הזה, אנו מספרים את סיפור חיינו. זהו סיפורה של גבורת היום-יום, גבורת הבחירה בחיים בישראל".

"הנוסעת באוטובוס שהייתה בדרכה למקום עבודתה, ולא ידעה שזוהי נסיעתה האחרונה. האבא הצעיר אשר גונן בגופו על בנו הפעוט מפני צרור יריות של מחבל נתעב בלב השכונה. בני המשפחה שיצאו לחגוג במסעדה, ומחבל מתאבד גדע את פתיל חייהם. חברי הילדות ש'בחייהם ובמותם לא נפרדו', גם כאשר השיגו אותם יריות האקדח של מרצח ברחובה של עיר".

"פיגועי הטרור אשר פקדו אותנו בשבועות האחרונים, הם הוכחה נוספת לאמת הכואבת והישראלית כל כך, ובימים כואבים שכאלו, למרות שכללי הטקס אינם מחייבים זאת, חשתי חובה חשובה לדבר כאן היום, בשנה הראשונה לכהונתי כנשיא המדינה, אתכם - יקיריי, בני המשפחות השכולות של חללי הטרור, ולהביע לא רק את הזדהותי העמוקה, אלא גם את זאת שמפעמת בליבם של כלל אזרחי ישראל".

Capture
הנשיא יצחק הרצוג בטקס הזיכרון לחללי פעולות האיבה בהר הרצל

הנשיא סיפר כי הוא ומיכל אשתו ביקרו בשבועות האחרונים את המשפחות ששכלו את יקיריהן בגל הטרור הנוכחי, בכל רחבי המדינה, מדרום ועד צפון: "פגשנו משפחות אבלות ומעוררות השראה, דואבות וכואבות - אך חזקות וגאות. פגשנו אלמנות צעירות וילדים יתומים, פגשנו הורים וקרובים אהובים, אחיות, אחים, בנות ובני זוג; פגשנו את כולם".

"מה שהפעים אותנו שוב ושוב, הוא החוסן הפנימי, הלכידות המשפחתית, הכוח הבלתי נתפס. יצאתי מכל משפחה ואמרתי למיכל: את העם הזה אי אפשר לנצח, הוא פשוט מדהים. אתם - בני המשפחות היקרות והאהובות - אתם נותנים השראה ועוצמות לאומה שלמה".

לסיום אמר הרצוג: "מדינת ישראל איתנה מתמיד ומגיבה באגרוף ברזל וברוח איתנה לכל מתקפה ולכל איום. כולנו מייחלים לימים אחרים, ימים בהם נוכל לראות בטרור פרק עבר, שהיה והסתיים. אבל עד שנזכה לבואם של אלה, נמשיך לעמוד על המשמר, ולהגן על עמנו. אנחנו מחויבים להמשיך ולספר מדור לדור את סיפור יקיריכם, שבגופם הוסיפו עוד נדבך ועוד קומה להיסטוריה של מדינתנו האהובה".

אביה של סגן שיר חג'אג' צועק על ראש הממשלה בנט
אביה של סגן שיר חג'אג' צועק על ראש הממשלה בנט

בעקבות קריאות הגנאי לעבר ראש הממשלה יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם מסר: "בשם אלפי משפחות שכולות אנו מגנים בתוקף את אלו שפגעו בקדושת הר הרצל ובזכרם של החללים. אני מצר על כך שיש בקרבנו גורמים קיצונים, שפוגעים ביום המאחד הזה, כפי שקראו בתחילת השבוע למחות כנגד נבחרי ציבור במהלך טקסי הזיכרון".

"הימים הקדושים הללו, ובפרט טקסי הזיכרון, חייבים להיות מחוץ לדיון ולוויכוח הפוליטיים. אנו בעיצומו של יום הזיכרון הקדוש כל-כך ורגע לפני חגיגת עצמאותנו בארץ ישראל – אלו הזמנים שעל כל האזרחים והמנהיגים במדינה להתאחד ולהפגין את עוצמתנו כעם".