"התערבות בתרבותנו": מדוע מסיבות הטבע לא מפסיקות להתבטל?

בעת האחרונה בוטלו אירועי מוסיקה רבים, בעיקר בז'אנר הטראנס. מארגני מסיבות טוענים לשיטתיות: "המטרה - לשבור את המפיקים מנטלית וכלכלית". המשטרה: "שלום הציבור וביטחונו חשובים מכל אירוע"

זמן צפייה: 00:14

בשנה האחרונה בוטלו כמה פסטיבלי מוסיקה גדולים בישראל, בהם ה"דוף", "אינדינגב", "יוניטי" ו-"Rabbit Love". חלקם נסגרים בשל מידע מודיעיני לסחר בסמים בהיקף גדול, ואחרים בשל העלויות הגואות של קיום המסיבות והקושי לעמוד בתנאי הרישוי "המחמירים", לטענתם, שמציבה המשטרה.

הביטולים גורמים לתסכול רב בקרב משתתפי ומפיקי המסיבות. כך לדוגמא, כשהמשטרה החליטה שלא לאפשר לפתוח את פסטיבל ה"דוף", המתקיים כבר 15 שנים בחוף גולן שבכינרת, ומושך אליו קהל מרחבי העולם, מאות בני אדם מחו בכיכר רבין שבתל אביב. גם לפני יומיים, ביום חמישי, התקיימה הפגנה נוספת, תחת הכותרת "תנו לרקוד בשקט", ובה השתתפו עשרות אלפי בני אדם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מאות הפגינו בת"א נגד החלטה לבטל פסטיבל טראנס; 15 נעצרו

"המקור": הנאשמים בהריגת החיילת במסיבת הטבע מדברים לראשונה

"שוחד על חייה של ילדה": גרסת הנאשמים בהריגתה של טוהר דוד

מסיבת הטבע, אילוסטרציה
מסיבת הטבע, אילוסטרציה | צילום: החדשות 13

"מדובר בהתערבות ברוטלית בתרבות שלנו, בחופש העיסוק, בחירות שלנו", אמר אחד ממארגני פסטיבל ה"דוף". "הדבר החדש שנוסף לאחרונה הוא עניין המשטרה עם המידע המודיעיני. סחר בסמים מופיע בכל מקום בארץ. לדוגמה במצעד הגאווה. במצעד בירושלים היה גם מידע מודיעיני על בני אדם שיגיעו לפגוע במשתתפים -  הם נעצרו, אך המצעד לא בוטל". עוד ציין כי "המשטרה לא פועלת באופן שבו היא פועלת מתמימות, היא לא מחכה סתם ככה ליום האחרון כדי לבטל את האירועים".

מסיבות טבע
מסיבות טבע | צילום: חדשות 13

הדרך לקבלת אישור לקיום פסטיבל מוסיקה בישראל

מארגן הפסטיבל סיפר על הדרך לאשר פסטיבל מוסיקה בארץ: "תהליך של אירוע מאושר נעשה לפי 'מפרט המשטרה לאירוע תחת כיפת השמים' - זאת התורה לאירועים כאלה". לדבריו, "מדובר בתנאים להמון דברים. בין היתר לגידור, שוטרים בשכר, שלטי יציאת חירום - וכל מפיק חייב למלא אותם. התנאים עצמם הם די ברורים, אך הבעיה מתחילה בכך שבתנאים המוקדמים, בסעיף הראשון כתוב ש'המשטרה רשאית להביא בחשבון מידע אשר יש לו השלכה על שלום הציבור'. כלומר, קצין משטרה יכול לבוא ולשנות הכול". הוא הוסיף: "זה הדבר הבעייתי, אין כאן נהלים - אין מה שמגדיר לקצין המשטרה איך להתייחס למסיבת טראנס, טכנו, או אפילו אירוע יוגה. זה יוצר מצב אבסורדי, שבו אתה לא יודע כמה כסף תעלה לך האבטחה. ההבדלים יכולים להיות אסטרונומיים - אני לא יודע אם יהיו לי 30 שוטרים בשכר או 50 כאלה, כשמשמרת של שוטר כזה מגיעה לקרוב לאלף שקלים".

מסיבת טבע, אילוסטרציה | צילום: דוברות המשטרה

"הבעיה, נוסף לכך, היא שהמשטרה היא זאת שקובעת את התנאים לקיום האירוע והמחיר שהיא גובה, וגם זאת שמבצעת את האבטחה בפועל - אין כאן 'הפרדת רשויות'. אין ועדה או גוף שמבקר את המשטרה והמפיקים", הוסיף.

לדבריו, "אנחנו מרגישים שמדובר בחיסול ממוקד, רוצים לחסל את התרבות הזאת מהשורש. הם עושים את זה יומיים שלושה לפני תחילת האירוע על מנת לשבור את המפיקים מנטלית וכלכלית, כדי שלא ייגשו שוב לקיים אירוע כזה. המפיקים יודעים שיכול להיות שהמשטרה תבוא ותבטל הכול - אני בשלב הזה, כל כך קרוב לתחילת האירוע, מפסיד את רוב הכסף שלי".

מארגן הפסטיבל אף סיפר על החוויה האישית שלו: "אצלנו הכול היה כבר מוקם והאמנים הגיעו כבר מחו"ל". לדבריו, "המשטרה אמנם החזירה לנו את הכסף, אבל הפסדנו קרוב למיליון שקלים כי כבר שילמנו על המקום, האמנים, הטיסות והבמות".

לסיכום, הוא אמר כי "הבנו שכדי להזיז משהו במדינה שלנו, יש צורך בגיבוש נהלים חדשים. הדבר הראשון הוא לא לאפשר מצב שבו קצין משטרה מחליט בסופו של דבר מה לעשות ביחס לאירועים לפי שיקול דעתו. הדבר השני הוא 'הפרדת רשויות' בין המשטרה והגוף שנותן את תנאי הרישוי. אם משהו לא ישתנה בנושא הפורמלי והרגולטורי - לא נפיק יותר את הפסטיבל - זאת התאבדות ולא הייתי ממליץ לאף אחד לארגן אירוע היום בישראל".

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת במהלך כל ימות השנה לאפשר את קיומם של אירועים שונים. כל בקשה לקיום אירוע נבחנת על ידי הגורמים המקצועיים במטרה לאפשר את קיומו וכך מתקיימים מאות אירועים מדי שנה. במקרים חריגים שבהם עולה כי קיומו של האירוע עלול לייצר סכנה מוחשית וממשית לשלום הציבור, הבקשה לקיומו נדחית, זאת מתוך הבנה כי שלום הציבור וביטחונו חשובים יותר מכל דבר אחר. מקרים חריגים אלו אף קיבלו לאחרונה גיבוי מלא של בית המשפט. המשטרה תמשיך לפעול לקיומם של אירועים, אולם לא תתפשר על ביטחונו, שלומו ובטיחותו של ציבור המשתתפים ותנקוט בכל הצעדים הנדרשים מכוח החוק, גם במחיר של ביטול האירוע".