בכיר במשטרה בוועדת מירון: "המפכ"ל אמר לי 'אל תדאג, ועדת חקירה עליי"

ראש חטיבת המבצעים במשטרה העיד בוועדת החקירה לאסון וטען כי היה מוטרד כשקיבלו את ההחלטה לפתוח את ההר. עוד הוסיף נחמני כי שבתאי העביר אותו מתפקידו לאחר שחשד בו כי הוא מעביר חומרים לוועדה

זמן צפייה: 01:55

ראש חטיבת המבצעים במשטרה, תנ"צ שמעון נחמני, העיד היום (ראשון) בוועדת החקירה לאסון מירון והעביר ביקורת חריפה על המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי בכל הקשור להתנהלותו לפני ואחרי האסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה.

בין היתר, סיפר תנ"צ נחמני כי היה מוטרד שבסוף הדיון עם בכירי המשטרה הוחלט על פתיחת ההר למבקרים הרבים, ואף טען כי המפכ"ל שבתאי אמר לו בסיום הדיון "אל תדאג, ועדת החקירה עליי". יתרה מזאת, לדברי נחמני, כאשר המפכ"ל חשד בו בתור מי שמוסר חומרים לוועדת החקירה, הוא זימן אותו לראיון שלאחר מכן דאג להעביר אותו מתפקידו.

חברי ועדת החקירה לאסון במירון. מימין לשמאל: נשיאת העליון לשעבר מרים נאור, נשיאת בית המשפט אסתר חיות, האלוף במילואים שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ
חברי ועדת החקירה לאסון במירון. מימין לשמאל: נשיאת העליון לשעבר מרים נאור, נשיאת בית המשפט אסתר חיות, האלוף במילואים שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ | צילום: דוברות הרשות השופטת

כזכור, לאחר עדותו של ראש אגף המבצעים בזמן אסון מירון, ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, מקורב למפכ"ל המשטרה שבתאי מסר לחדשות 13 כי הם בסיבתו של שבתאי ציפו ל"דברים קשים" מצדו של ניצב בדימוס אלקלעי, אך לא ציפו שהם יהיו בבחינת "פיגוע התאבדות".

בעדותו, כאמור, הפנה הניצב בדימוס אלקלעי אשמה כלפי ארגון המשטרה: "לתחושתי, תהליך קבלת ההחלטות הוא שגוי, ולא מתנהל נכון בדברים מבצעיים משמעותיים מאוד שהיו באותה עת". עוד התייחס אלקלעי בעדותו למפכ"ל המכהן: "הוא (שבתאי) אמר 'או שחור או לבן' - כלומר או שההר פתוח במלואו או שההר סגור לגמרי. אני חשבתי שזה שגוי".

המפכ"ל, שמבין את חומרת העניין, שכר את עורכי הדין עודד גזית ואלירם בקל כדי שייצגו אותו מול הוועדה החוקרת את האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. בין היתר, המפכ"ל צפוי לטעון שלא היה ביכולתו להגביל את אירוע ההילולה מבלי שהיו תקנות לעניין הזה. משמע, שבתאי יגיד בוועדה החוקרת כי תקנות הן עניין של הדרג הפוליטי, כאשר בכירים לשעבר כגון השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לא התקינו תקנות שיגבילו את העלייה להר, ובהיעדר התקנות לא הייתה לו ברירה אלא להשאיר את ההר פתוח לכל מי שחפץ.