נתניהו ביד ושם: "יסוד התקומה שלנו – לא תהיה שואה נוספת"

ריבלין אמר באירוע המרכזי לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ: "אל מול האנטישמיות והגזענות - עלינו לעמוד יחד כחומה בצורה". נשיא רוסיה פוטין: "הפשעים שעשו הנאצים - מהדפים השחורים בהיסטוריה"

זמן צפייה: 03:38

פסגת המנהיגים בירושלים: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשאו דברים היום (חמישי) בטקס המרכזי שנערך ביד ושם לציון 75 שנים לשחרור מחנה אושוויץ. "ביסוד התקומה של מדינת ישראל מונח ציווי אחד מרכזי – לא תהיה שואה נוספת. זוהי המחוייבות העליונה שלי", הצהיר ראש הממשלה. ריבלין ציין: "אל מול האנטישמיות והגזענות - עלינו לעמוד יחד כחומה בצורה".

נתניהו התייחס גם לאיום האיראני ואמר: "אני מודאג שטרם ראינו עמדה אחידה נוקשה כלפי השלטון האנטישמי ביותר בעולם - השלטון האיראני, שרוצה לפתח נשק גרעיני כדי להשמיד את מדינת היהודים היחידה".

"לפני 75 שנים יצא עמנו מגיא ההריגה הגדול ביותר בתולדות האנושות", המשיך, "הניצולים אינם שוכחים דבר: את חוסר האונים, את הסבל האין-סופי, את הלהבות והעשן, את השכות והאובדן. בד בבד, הם זוכרים בהכרת תודה עמוקה את יום השחרור, את כיסת הצבא האדום לאושוויץ, את ההקרבה העצומה של בעלות הברית". עוד הוסיף רה"מ: "בשביל ששת מיליון בני עמנו, בהם מיליון וחצי ילדים, שערי הגיהינום נפרצו מאוחר מדי. ולכן ביסוד התקומה של מדינת ישראל מונח ציווי אחד מרכזי – לא תהיה שואה נוספת. זוהי המחוייבות העליונה שלי. אני רוצה להבטיח לכל חברינו: נעשה מה שצריך כדי להגן על מדינתנו ולהגן על אנשינו ועל העתיד העם היהודי".

עוד בחדשות 13:

מאוחדים נגד האנטישמיות: כך ייראה היום השני של פסגת המנהיגים

בדרך לשחרור נעמה? היום – יפה יששכר תשתתף בפגישת נתניהו-פוטין

ריבלין למנהיגים: "המסר לעולם – מאוחדים במאבק באנטישמיות"

נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בטקס פורום השואה הבין לאומי
נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בטקס פורום השואה הבין לאומי | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1450' autoplay='0' credit='' desc='נאום ריבלין בטקס המרכזי' kid='' duration='0'']

"העם היהודי למד והפיק את לקחי השואה; תמיד לקחת ברצינות את האיומים של אלה שרצוים להשמיד אותנו, להתמודד מול איומים כאשר הם עדיין קטנים, על אף שאנחנו מעריכים את התמיכה הרבה של ידידותינו, חשוב שתמיד יהיה לנו הכוח להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. למדנו שעל ישראל תמיד להישאר אדון לגורלה", ציין רה"מ.

כאמור, גם נשיא המדינה ריבלין נאם ואמר: "אל מול האנטישמיות והגזענות - עלינו לעמוד יחד כחומה בצורה", הצהיר הנשיא בפני הקהל. "לכבוד האדם, לכבוד האנושיות. האנטישמיות היא מחלה כרונית. היא מגיעה מימין ומשמאל, לובשת ופושטת צורה במהלך ההיסטוריה. האנטישמיות לא השתנתה, אבל אנחנו השתנינו. מדינת ישראל איננה קורבן. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו מדינה ישראל היא חלק בלתי נפרד מהקהילה הבין-לאומית החותרת יחד לבלימה של כוחות רדיקליים שזורעים טרור, שכול והרס, שמבקשים לאיים על כל אזרחי העולם המאמינים בחופש".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1459' autoplay='0' credit='' desc='רה"מ נתניהו נואם בטקס המרכזי ביד ושם' kid='' duration='0'']

"אני מודה לכולכם, מנהיגים ומנהיגות, שותפי אמת, שהגעתם לכאן", המשיך הנשיא, "אנחנו מודים לכם על המחויבות שלכם לביטחון הקהילות היהודיות, בייחוד בימים קשים אלה. אנחנו מודים לכל המדינות שכבר אימצו את הגדרת איירה (IHRA) לאנטישמיות, הגדרה שמקיפה את הצורות השונות של האנטישמיות היום,  וקוראים לכל מדינות העולם לאמץ אותה. הגדרה זאת משמשת כלי משמעותי במאבק באנטישמיות, הן במישור החינוכי והציבורי, והן במישור האכיפתי. יחד, נמשיך להיאבק באנטישמיות ובגזענות, ניאבק בהכחשת השואה, ניאבק בהשכחת השואה, נמשיך לחנך את בנותינו ובנינו, לזכור ולחקור כדי להבטיח שההיסטוריה לא תחזור על עצמה. עידן האחריות, האחריות של כולנו היושבים כאן, לא תם".

עוד אמר הנשיא: "מדינת ישראל היא לא פיצוי על השואה, היא הבית שלנו, היא המולדת שלנו. ממנה הגענו, ואליה שבנו אחרי 2000 שנות גלות. ישראל היא דמוקרטיה חזקה וחברה גאה במשפחת העמים. לא אומה שמחכה לישועה, אלא מדינה שמצפה לשותפות, שדורשת שותפות. שותפות מלאה במאבק בגזענות ובאנטישמיות הישנה-חדשה שמתפרצת היום בצורה מדאיגה, בדמות תפיסות של עליונות, טהרנות לאומית ושנאת זרים, שמחלחלת ללב ההנהגה, וגובה מחיר נורא בחיי אדם".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1528' autoplay='0' credit='' desc='נשיא רוסיה פוטין נואם ביד ושם' kid='' duration='0'']

גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דיבר בטקס ואמר "זיכרון השואה יכול להיות לקח ואזהרה רק אם הזיכרון יישאר מלא, ללא השמטות. לצערי הרב נושא זה הופך פוליטי וזה בלתי אפשרי. חובת הפוליטקאים היום, בהווה ובעתיד - להגן על שמם הטוב של גיבורי העבר". עוד הוסיף: "הפשעים שעשו הנאצים, 'הפיתרון הסופי של הבעיה היהודית', הם מהעמודים השחורים של ההיסטוריה המודרנית".

אחריו נאם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, ואמר: "נפגשנו פה לקיים את החובה הגדולה של לזכור, לעולם לא להרשות לזיכורנם של אלו שמתו בשואה להישכח על ידי אף אחד בשום מקום בעולם. היום אנו זוכרים את הכתם השחור על ההיסטוריה האנושית, הרשע הכי גדול שחולל אדם נגד אדם בקטלוג הארוך של הפשיעה האנושית. חייהם של מיליון וחצי ילדים נמחקו בענני עשן, תחת שמיים דוממים, בגלל החטא שהיה להם סבא אחד יהודי". אחרי הטקס, יערוך פנס ביקור בכותל המערבי יחד עם נתניהו. בערב ייפגשו השניים עם שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן, בשגרירות ארה"ב בירושלים.

"עלינו להיות מוכנים להתמודד ולחשוף את האנטישמיות הנוראית שמועררת אלימות ושנאה ברחבי העולם – ועלינו לעמוד יחדיו", המשיך פנס. "באותה רוח, עלינו לעמוד חזקים נגד המדינה העיקרית שמעודדת אנטישמיות, נגד המדינה היחידה בעולם שמכחישה את השואה כעניין של מדיניות ושמאיימת למחוק את ישראל מהמפה. העולם צריך לעמוד בכוח מול הרפבוליקה האסלאמית של איראן. לבסוף צריך להיות לנו האומץ, לכל המנהיגים והאומות בעולם, להבטיח שמה שאנו זוכרים כאן היום לא יתרחש יותר לעולם".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1539' autoplay='0' credit='' desc='מיק פנס נואם ביד ושם' kid='' duration='0'']

טקס השואה הבינלאומי בירושלים
טקס השואה הבינלאומי בירושלים | צילום: חדשות 13

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, נשא דברים ותיאר את רגע שחרור המחנה: "באותו רגע לא היו חגיגות שחרור המחנות, לא נשמעו קריאות שמחה אלא רק שתיקה ודמעות. היה דבר שלא ניתן לאומרו במילים, ולגבי רבים אז גם, בגדר דבר שאי אפשר לשמוע ולתת לו שם. אף על פי כן, כמה מהניצולים התגברו על הרצון לשכוח באמצעות סיפור סיפורם".

"ילדים מילדנו נכנסים שוב לאותן שנאות שחשבנו שנעלמו מן העולם. נוכחותינו ב'יד ושם' ונוכחות בני הנוער ביד ושם טומנת בחובה הבטחה", המשיך. "כאשר אנחנו מחיים לנגד עיניהם את אותם דברים נוראים וברבריים, מצליחים לגרום להם להבין שהאנטישמיות היא רעל מפעפע, וזה הופך אותם לשותפים לדבר עבירה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1605' autoplay='0' credit='' desc='נאום נשיא צרפת עמנואל מקרון ביד ושם' kid='' duration='0'']

נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, אמר: "אני ניצב כאן כבן אדם, וכגרמני. אני קורא את השמות ואת הסיפורים, ואני מרכין ראש מתוך צער עמוק ביותר". "חשוב לומר את זה כאן – אלה שביצעו את הפשעים היו בני אדם, היו גרמנים, שפשעו, תכננו וסייעו לרצח. הרצח המתועש וההמוני של שישה מיליון יהודים, הפשע הנורא ביותר בעידן המודרני של האנושות, הוא פשע שבוצע על ידי בני עמי. המלחמה הנוראית שגבתה את חייהם של יותר מ-50 מיליון בני אדם, היא מתוך הארץ שלי".

"75 שנים לאחר שחרור אושוויץ, אני ניצב מולכם כנשיא גרמניה ואני עומד כאן עם המשא ההיסטורי הכבד", אמר נשיא גרמניה. "יחד עם זאת, ליבי מלא בהכרת תודה על שום כך שהידיים של אותם שורדים מושטות אחינו. מכיר תודה על האמון מחדש שהעם בישראל נתן בנו. מכיר תודה על כך שהיהודים שבו לשגשג בגרמניה. אני מתרגש עמוקות עד עמקי נשמתי מרוח הפיוס הזאת".

"אחריותה של גרמניה לא פגה. הלוואי שהייתי יכול לומר שאנו, הגרמנים, למדנו את הלקח אחת ולתמיד. אבל אני לא יכול לומר את זה כשהשנאה הולכת ומתפשטת. כאשר יורקים על ילדים יהודים בבית הספר. כשיש אנטישמיות שנמצאת במעטה של ביקורת על מדיניות ישראל. ואני לא יכול לומר את כזה כאשר דלת עץ עבה מונעת מטרוריסט, מחבל, לעשות מרחץ דמים בבית כנסת בעיר האלה ביום כיפור", אמר נשיא גרמניה.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20200123-1640' autoplay='0' credit='' desc='נאום הנסיך צ′רלס ביד ושם' kid='' duration='0'']

הנסיך צ'רלס, שנאם בשם בריטניה, סיפר על הקשר של משפחתו למאורעות השואה: "רבים מכם כאן, הסיפורים האלו הם שלכם, בין אם ראיתם או חשתם את הברבריות של השואה, בין אם באופן אישי או שזה נגע בחוויות אהוביכם, או באובדן בני משפחה. אל לנו לשכוח שאלו גם סיפורינו, סיפורים של חוסר אנושיות בלתי נתפשת, שמהם כל האנושות צריכה ללמוד".

"מצידי אני שואב השראה מהפעולות של סבתי היקרה, הנסיכה אליסון גריס, שב-1943 הצילה משפחה באתונה, כשהיא לקחה אותה לביתה והסתירה אותה", המשיך. "סבתי שקבורה בהר הזיתים, יש עץ שנטוע על שמה, כאן ביד ושם היא נחשבת לחסידת אומות עולם. זו עובדה שמעוררת בי ובמשפחתי גאווה גדולה".

בנימין נתניהו נואם בטקס פורום השואה הבין לאומי
בנימין נתניהו נואם בטקס פורום השואה הבין לאומי | צילום: חדשות 13

הטקס ביד ושם נמשך כשלוש שעות, בנוכחות 700 אורחים - בהם 40 מנהיגי מדינות.

מוקדם יותר היום, חנכו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין את האנדרטה בגן סאקר שבירושלים, לזכר המצור על לנינגרד. ראש הממשלה נתניהו נשא דברים בטקס, והצהיר: "אין פשרות עם משטרי קנאות רצחניים. מי שיאיים להשמיד אותנו - ייתקל בתגובה חריפה ונחרצת". עוד הוסיף: "אסור לרגע אחד לטשטש את הקורבן והתרומה של בריה"מ לשעבר במיגור המפלצת הנאצית והצלת העולם מטרגדיה".

נשיא המדינה נשא אף הוא דברים באירוע: "היום ניתנה לנו הזכות לחלוק כבוד לאזרחי ברית המועצות ולווטרנים שנלחמו בחזית המזרחית, שחלקם מצאו בית בישראל. המלחמה בנאציזם ובפאשיזם, בגזענות ובשנאה, היא מנת חלקנו המשותפת".

פוטין נואם בטקס חניכת האנדרטה
פוטין נואם בטקס חניכת האנדרטה | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1259' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו ופוטין חונכים את האנדרטה למצור על לנינגרד' kid='' duration='0'']

רה''מ נתניהו והנשיא ריבלין עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בטקס חניכת האנדרטה לזכר המצוד על לנינגרד
רה''מ נתניהו והנשיא ריבלין עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בטקס חניכת האנדרטה לזכר המצוד על לנינגרד

מוקדם יותר נפגש הנשיא עם הנסיך הבריטי צ'רלס במשכנו. במקביל, נערכות הכנות אחרונות לקראת הטקס ביד ושם.

בתוך כך, מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן התייחס להיערכות: "אנו נמצאים כרגע בזמן שיא לאחר חודשים רבים של הכנה משותפת של משטרת ישראל עם כלל גופי הביטחון. עד כה המבצע המורכב, שדורש שליטה בכל זמן נתון, עבר בצורה מושלמת. אנו ערוכים ומוכנים לכל תרחיש כזה או אחר".

הנסיך הבריטי צ'ארלס נפגש עם ניצולי שואה
הנסיך הבריטי צ'רלס נפגש עם ניצולי שואה | צילום: רויטרס
נסיך בריטניה צ'ארלס ונשיא המדינה ריבלין נוטעים עץ יחדיו
נסיך בריטניה צ'ארלס ונשיא המדינה ריבלין נוטעים עץ יחדיו | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נשיא רוסיה פוטין התייחס לסוגיית נעמה יששכר, הצעירה שכלואה ברוסיה, ואמר כי "נפגשתי עם אמה של נעמה וברור שהיא מגיעה ממשפחה טובה, ידועה לי עמדת רה"מ בנושא וכל זה נלקח בחשבון בקבלת ההחלטה. אמרתי ליפה ואגיד שוב - הכל יהיה בסדר, היום נעמה תיפגש עם האחראית על זכויות האדם ברוסיה". את הדברים אמר בתום פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה נכחה גם יפה יששכר.

פוטין, ביבי ושרה נתניהו עם יפה יששכר בהצהרה בנושא שחרור נעמה יששכר
פוטין, ביבי ושרה נתניהו עם יפה יששכר בהצהרה בנושא שחרור נעמה יששכר | צילום: רויטרס
ריבלין נפגש עם פוטין
ריבלין נפגש עם פוטין | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1057' autoplay='0' credit='' desc='הנסיך צ′רלס נוטע עץ בבית הנשיא' kid='' duration='0'']

בתוך כך, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג אמר בריאיון לחדשות 13 כי "יש עלייה דרמטית מאוד באנטישמיות בכל רחבי תבל. האתגר הוא לרסן את התופעה הזו - למשל בעזרת מיגון, כפי שעשינו בהאלה בגרמניה. אלמלא הסוכנות היהודית היו נהרגים שם 100 יהודים. אנחנו מתמקדים בשינוי מכאן ואילך בשלושה רבדים: הגנה אקטיבית על הקהילות, חקיקה ואכיפה שכוללת אימוץ הגדרה רחבה של אנטישמיות והדבר השלישי והחשוב ביותר - חינוך".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1209' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר הסוכנות היהודית בוז′י הרצוג' kid='' duration='0'']

2 Vyuu
מייק פנס סגן נשיא ארה''ב ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: לע''מ, רויטרס

בבוקר נחתו בנמל התעופה בן גוריון סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כביש 1 לכיוון ירושלים נסגר לתנועת כלי רכב לרגל הגעת המנהיגים, וכעבור כשעתיים נפתח מחדש לתנועה.

עם נחיתתו של פוטין, קיבל את פניו שר החוץ כץ: "אני שמח לברך אותך בהגיעך למדינת ישראל לאירוע שמסמל יותר מכל את הקשר המיוחד בין שתי המדינות ושני העמים שלנו. בישראל מוקירים את גבורת העם הרוסי במלחמה, ואת חלקו המכריע של הצבא האדום בתבוסת גרמניה הנאצית ושחרור מחנות המוות, בהם אושוויץ. ביקורך בישראל יתרום לחיזוק הידידות בין רוסיה לישראל ויאפשרו להעמיק את קשרינו המגוונים ולדון שוב באתגרי הביטחון בפניהם ניצבת ישראל במזה"ת".

עוד הוסיף כץ: "בנימה אישית, בזכות הצבא האדום אמי שנלקחה כנערה למחנה אשוויץ - ניצלה, עלתה לישראל והקימה משפחה - תודה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1001' autoplay='0' credit='' desc='פוטין נוחת בישראל' kid='' duration='0'']

מייק פנס סגן נשיא ארה''ב ואשתו נוחתים בישראל
מייק פנס סגן נשיא ארה''ב ואשתו נוחתים בישראל | צילום: רויטרס

השר בירך גם את פנס עם הגעתו: "אני מודה ומברך על הגעתך לאירוע בעל מטרה עליונה. הידידות בין ישראל לארצות הברית היא חזקה מאי פעם ומבוססת על ערכים משותפים. הצעדים שבהם נקטתם לחיזוק הקשר בין ארצות הברית וישראל מעידים על מנהיגות ואומץ רב, ואנו מוקירים על כך".

ולדימיר פוטין עם שר החוץ ישראל כ''ץ
ולדימיר פוטין עם שר החוץ ישראל כ''ץ | צילום: חדשות 13

בד בבד, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נפגש הבוקר עם יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי בבית הנשיא, ובכך המשיך את רצף הפגישות המדיניות שהחל ביום שלישי. הנשיא והיו"ר שוחחו על היחסים החמים והחשובים בין המדינות והנשיא הודה לה על הגעתה אמש לארוחת הערב הרשמית.

"היחסים ביננו איתנים מתמיד", אמר ריבלין לפלוסי. "הקשר העמוק בינינו אינו תלוי בעמדות פוליטיות ונשען על חיבור פנימי עמוק בין העם הישראלי והעם האמריקני. ארצות הברית היא ידידתנו החשובה ביותר, בת בריתנו ומרכיב איתן בביטחון הלאומי שלנו. לתמיכה העל-מפלגתית של ארצות הברית במדינת ישראל חשיבות אסטרטגית עמוקה מאוד". השניים הביעו דאגה מהעלייה בתקריות האנטישמיות בארה״ב ובעולם כולו, ושבו והדגישו את המחויבות למאבק בה.

נשיא המדינה ריבלין נפגש עם יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי
נשיא המדינה ריבלין נפגש עם יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי | צילום: מארק ניימן/לע''מ
מייק פנס סגן נשיא ארה''ב נוחת בנתב''ג
מייק פנס סגן נשיא ארה''ב נוחת בנתב''ג | צילום: חדשות 13

בבירה נערכו באופן נרחב לאירוע ההיסטורי. אלפי שוטרים ומתנדבים נפרסו באזור נתב"ג, לאורך הצירים הבין-עירוניים המובילים לעיר ירושלים וברחבי הבירה.