"אלבום תמונות לכל דבר": ההורים שמתעדים את ילדיהם באינסטגרם

לצד הפופולריות הגוברת של שיתוף חיי המשפחה ברשתות החברתיות, נשמעים קולות המבקרים את התופעה - ומצביעים על סכנותיה: "כל אחד יכול לקחת את התמונה ולעשות מה שבא לו" • הסטורי שלנו, פרק 3

זמן צפייה: 10:59

ה"שרנטינג", שיתוף מצד הורים ברשתות החברתיות של חיי משפחתם וילדיהם, עלה לכותרת לפני כשבועיים, כשהשחקנית גווינית' פאלטרו העלתה תמונה לאינסטגרם יחד עם בתה אפל, בחופשת סקי. אפל הגיבה על התמונה, וכתבה: "אמא, כבר דיברנו על זה – את לא מעלה כלום בלי אישור ממני".

פאלטרו לא לבד - הורים רבים מפרסמים ברשתות החברתיות תמונות של ילדיהם. בני משפחת טרסוב, שלהם עשרות אלפי עוקבים בערוץ יוטיוב, מתחזקים פעילות ענפה באינסטגרם - ומתעדים כמעט כל רגע בחייהם: חופשות, טיולים, ואפילו גיחות למיון ילדים בשעות הלילה. נוסף לחשבון שמנהל כל הורה, המתעד את חיי המשפחה, גם לבתם אמה בת החמש יש חשבון אינסגטרם משלה, עם אלפי עוקבים.

לכתבות נוספות בסדרה:

"זה העתיד": אושיות האינסטגרם שהפכו את הפופולריות למקצוע

דפי שנאה, פרופילים מזויפים ועברייני מין: סכנות האינסטגרם

Capture
Capture

מורן טרסוב, אם המשפחה, טענה שהיא מבינה את הגבולות ושומרת על ילדיה: "לא נצלם רגעים מביכים. הרבה אמהות היום לא מודעות, ומעלות לדוגמה את הבנות שלהן קופצות על המיטה עם תחתונים. אנחנו מודעים לסכנות, אנחנו יודעים מה מותר להראות, מה יותר מסוכן, ומה לא מראים כלל". ג'וזף, אבי המשפחה, סיפר על התמריץ המנחה אותו בתיעוד חיי המשפחה: "הזכרונות האלה, התיעוד, זה משהו שלא היה לי כשהייתי קטן. אני אומר, איזה כיף שיש לי את הדבר הזה, שאני אוכל להסתכל עוד איקס שנים קדימה ולזכור את הרגעים האלה".

משפחת טרסוב אינה היחידה שמתחזקת עמוד אינסטגרם לבתם הצעירה - גם הדוגמנית נטלי דדון פתחה חשבון לבנה ריף. "זה אלבום תמונות לכל דבר", הסבירה. "אם פעם היה את האלבומים של סבתא, היום יש לו באינסטגרם. מהיום הראשון, פעם בחודש אני מעלה לו תמונה שלו מאותו גיל. אני חושבת שזו מתנה מדהימה לתת לילד בהמשך, ברגע שאני אחליט. הוא יכול באותו הרגע לומר לי: 'לא בא לי' ולא להתחבר לעולם הזה". לדבריה, היא מתקשה להתחבר לביקורות הנשמעות על בחירה זו. "כל אחד מרגיש עם עצמו איפה הגבולות שלו, מה הוא אוהב לשדר, כמה חשוף הוא רוצה להיות", טענה. "יש אמהות שמחליטות לחלוטין לא לחשוף. הן יודעות מה נכון לילדים שלהן, אני יודעת מה נכון לבן שלי".

נטלי דדון מציגה את קיר תמונות האינסטגרם בביתה
נטלי דדון מציגה את קיר תמונות האינסטגרם בביתה | צילום: חדשות 13

אך מה חשים הילדים כשהוריהם מפרסמים תמונות שלהם? עמית וייסר, תלמידת כיתה ו' מבית ספר שמעוני בגבעתיים, הביעה הסתייגות מהתופעה: "מאוד לא נחמד שמעלים תמונות מצחיקות שלך". אריאל פרידמן, תלמידת כיתה ד', הצטרפה לדעתה: "זה עשוי להיות מביך כשנהיה קצת יותר גדולים". גם אמיר בר נתן וניר קרן, בעלי משרד פרסום דיגיטלי, מתחבטים רבות בסוגיית השרנטינג, בעיקר בגלל סכנות ההווה. "את התמונה הזאת של הילדים שלך, שאתה מגיש לעולם, כל אחד יכול לקחת ולעשות איתה מה שבא לו", הסביר בר נתן.