זינוק מדאיג: 1 מכל 7 ישראלים מתמודד עם התמכרות

בדו"ח ההתמכרויות של ישראל לשנת 2022, עולה כי ב-5 השנים האחרונות, מאות אלפי ישראלים נוספים הצטרפו למעגל ההתמכרות כאשר 21% מתוכם הם צעירים בטווח הגילים 18 עד 35: עלייה של 34% בהתמכרות למין ופורנוגרפיה, עלייה של 15% בהתמכרות לסמים ועלייה חדה בהתמכרויות להימורים

אלכוהול
צריכת אלכוהול | צילום: shutterstock

בדו"ח ההתמכרויות של ישראל לשנת 2022, שהוגש היום (שלישי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט, עולה כי ב-5 השנים האחרונות, מאות אלפי ישראלים נוספים הצטרפו למעגל ההתמכרות כאשר 21% מתוכם הם צעירים בטווח הגילים 18 עד 35. בתוך כך, 1 מכל 7 ישראלים מתמודד עם התמכרות מסוימת, כאשר בסקר דומה שבוצע בשנת 2018 עלה כי 1 מכל 10 ישראלים מתמודד עם התמכרות.

הדו"ח, שפורסם על ידי המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA), מצביע בין היתר על עליה של 34% בהתמכרות למין ופורנוגרפיה, עלייה של 15% בהתמכרות לסמים (קנביס ותרופות מרשם) ועלייה בהתמכרויות להימורים ביחס לשנת 2018. מעבר להתמכרות עצמה, קיימת עליה של 48% בשימוש לרעה בקנביס ועליה של 25% באלכוהול.

נתוני בני הנוער מצביעים כי 14% מתלמידי התיכון מדווחים על שתיית אלכוהול מספר פעמים בחודש ובסופי שבוע, 11% מהם מדווחים על שימוש קבוע בקנאביס בתדירות שבועית או חודשית, 27% מתלמידי התיכון מדווחים על צפייה יומיומית בתכנים פורנוגרפיים. 13% מבני הנוער בגיל העל יסודי עסקו בהימורים לא חוקיים בכסף מספר פעמים בשנה האחרונה, ו-8.5 שעות ביום הוא הזמן הממוצע אותו מבלים בני נוער מול מסכים.

סמים בחתונות
שימוש בסמים

לפי ממצאי הדו"ח, המתמודדים עם הפרעה נפשית כגון דיכאון, חרדה ופוסט-טראומה בעלי סיכון גבוה פי 4 לפתח התמכרות בהשוואה למי שאינו מתמודד עם הפרעה נפשית. מעל 90% מהסובלים מהתמכרות לא פונים לקבלת טיפול בגלל הקושי במציאת מענה מתאים, הסטיגמה והבושה שחשים חלק גדול מהמכורים שמעכבת את היציאה ממעגל ההתמכרות.

הסקר בוצע בקרב 3,300 משיבים, אשר אסף נתונים בעזרת מכון הסקרים "איי-פאנל". הסקר בוצע במדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18-70, וכולל יהודים וערבים, חילונים, דתיים וחרדים, משתתפים מכל הארץ ומכל השכבות הסוציו-אקונומיות.

גבר רואה פורנו במחשב
צפייה בתוכן פורנוגרפי | צילום: אימג' בנק / Getty Images

פרופסור שאולי לב-רן, מייסד ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות ציין כי ''הדו''ח חושף את הבטן הרכה של החברה הישראלית ומצביע על צורך לשינוי מיידי במדיניות של כל הגורמים הנוגעים לתופעת ההתמכרות. למדינת ישראל יש את הפתרונות וחלקם כבר נכנסו למסלול של יישום וצפויים להתחיל לעבוד בעוד כשלוש שנים. לצערנו, זהו זמן רב שבו יתווספו למעגל ההתמכרויות מכורים חדשים ומשפחות נוספות ישלמו מחיר יקר".

ענבל דור-קרבל, מנכ"לית המרכז הישראלי להתמכרויות ציינה: ''הופתענו מהנתונים שהראו כי היקפה של התופעה רחב מששיערנו. לאורך כל תקופת הסגרים הוזהרנו מפני השלכותיה של המגיפה על החוסן החברתי והיכולת של יחידים להתמודד עם הלחץ והבדידות בהם היו נתונים, לצערנו כעת ממש ניתן לראות את הביטוי לכך במצב ההתמכרויות במדינת ישראל."