חברה בארה"ב במגעים לרכישת הטכנולוגיה של NSO: "מודאגים מאוד"

על רקע הדיווחים על המגעים בין הקבוצה והחברה הביטחונית אמריקנית "L3Harris" לרכישת היכולות שלה, בכיר בבית הלבן הביע את חששו של הממשל ממנה: "הממשל האמריקני מתנגד למאמציהן של חברות זרות לעקוף צעדים או סנקציות פיקוח על הייצוא האמריקני"

לוגו חברת NSO הישראלית
שוב בעין הסערה. חברת NSO | צילום: רויטרס

בכיר בבית הלבן אמר אתמול (שלישי) לעיתון ה"וושינגטון פוסט" כי ארה"ב מודאגת מאוד לאור העסקה הנרקמת על רכישת הטכנולוגיה של קבוצת NSO הישראלית, על ידי החברה הביטחונית האמריקנית "L3Harris" לציוד תקשורת צבאית, שלדבריו, "העסקה עלולה לייצר דאגות ביטחוניות ומודיעין מסכל לממשל האמריקני".

הסיבה לדאגה היא דיווח שפורסם ב"וושינגטון פוסט" בשיתוף "הגרדיאן" הבריטי ועיתון "הארץ" כי שתי החברות נמצאות במגעים לרכישת הטכנולוגיה של קבוצת של NSO, כאשר על פי המדווח, העסקה ניצבת בפני מכשוליים משמעותיים הכוללים את התנגדותו של ממשל ביידן.

בהקשר זה, הבכיר בבית הלבן מסר כי: "הממשל האמריקני מתנגד למאמציהן של חברות זרות לעקוף צעדים או סנקציות פיקוח על הייצוא האמריקני". לדבריו, "כל חברה אמריקנית, לרבות כאלו הפועלות בתחום ההגנה ומוכרות כך על ידי הממשל, צריכות להיות מודעות כי עסקה ישות זרה (חברה מהרשימה השחורה), אינה מסירה את הישות מהרשימה השחורה באופן אוטומטי, ואינה מסירה את המגבלות החלות עלייה במסגרת היותה ברשימה".

הבכיר הוסיף ואמר כי "עסקאות מהסוג הזה יאלצו את גורמי הביטחון במדינה לערוך סקירה רחבה ומקיפה, שמטרתה לבחון האם העסקה מהווה איום מודיעיני נגד הממשל האמריקני ומערכות המידע שלה. כמו כן, הממשל ייאלץ לבדוק האם העסקה מסכנת חברות ביטחוניות נוספות וגם את ההשלכות הרחבות יותר הנוגעות בנושא זכויות אדם".

הבכיר טען כי "ממשל ביידן מבקש להתמודד עם 'התפשטות' כלי הפריצה כדוגמת 'פגסוס' (של קבוצת NSO). המועצה לביטחון לאומי האמריקנית פועלת לקדם איסורים והגבלות על רכישה או שימוש של הממשל האמריקני בתוכנות ריגול מסחריות זרות, שמייצרות סכנות מודיעיניות, סכנות אבטחה, או לחלופין, כאלו שנעשה בהן שימוש לא תקין מחוץ לגבולותיה של ארה"ב".

הבית הלבן
הבית הלבן | צילום: רויטרס

משרד הביטחון בישראל וקבוצת NSO סירבו להתייחס לדיווחים על העסקה הנרקמת בין הצדדים, אם כי דובר חברת "L3Harris" אמר כי "החברה מודעת ליכולת, ואנו בוחנים את צרכי הביטחון הלאומי של לקוחותינו. כל דבר מעבר לכך הוא בגדר ספקולציה".

כזכור, בחודש נובמבר האחרון נכנסה חברת NSO לרשימה השחורה של המשרד המסחר האמריקני, המיועדת לחברות שפועלות בניגוד לביטחון הלאומי ולמדיניות החוץ של ארצות הברית. בהודעת משרד המסחר האמריקני מאז, נמסר כי הושגו ראיות נגד שתי החברות הישראליות בגין אספקת אמצעי ריגול לממשלות זרות שפעלו באמצעותם נגד ממשלות, עיתונאים, אנשי עסקים, פעילים חברתיים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירויות ברחבי העולם. בחברה הישראלית הדפו את הטענות: "מפרסמים נגדנו פרסומים שקריים ומתעלמים מעובדות. לא נשחק במשחק ההאשמות וההשמצות האכזריות. מתנהל נגדנו קמפיין מתוזמר שמאחוריו עומדים ארגונים אינטרסנטיים".

קודם לכן, בחודש דצמבר, דווח על פי גורמים מחברת אפל, כי לפחות תשעה מכשירים סלולריים השייכים לעובדי מחלקת המדינה האמריקנית נפרצו באמצעות תוכנות ריגול מתוחכמות שפותחה על ידי קבוצת NSO, שבסיסה בישראל, ולא ברור מי עומד מאחורי הפריצות. הפריצות, שהתרחשו בחודשים שקדמו לפרסום האירוע, פגעו בפקידים אמריקנים הנמצאים בשליחות באוגנדה או התמקדו בעניינים הנוגעים למדינה המזרח אפריקאית. אלו הפריצות הנרחבות ביותר עד כה על פקידים אמריקנים באמצעות טכנולוגיית NSO. בעבר, מספר פקידים אמריקאים היו מטרות לפריצות באמצעות התוכנות אך לא היה ברור אם צלחו או לא.