מרהיב: טלסקופ ווב חשף תיעוד חדש של גלקסיה נדירה • צפו

נאס"א חשפה תמונה מדהימה נוספת של טלסקופ החלל החדש, שבה נראית "גלקסיית הגלגל" בצורת טבעת הממוקמת במרחק של כ-500 מיליון שנות אור מכדור הארץ, שנוצרה מתוך גלקסיות ספירלית גדולה וקטנה שהתנגשו בעוצמה, ועד כה לא ניתן היה לאתרה בשל הצטברויות גדולות של אבק שהסתירו אותה

גלקסיית הגלגל שהתגלתה
גלקסיית הגלגל שהתגלתה | צילום: נאס"א - מתוך טוויטר

במרחק שנות אור: סוכנות החלל האמריקנית נאס"א חשפה אתמול (שלישי) תיעוד חדש מטלסקופ החלל ג'יימס ווב, שבו התגלה סוג נדיר של גלקסיה. התמונה העדכנית ביותר מציגה את "גלקסיית הגלגל", בצורת טבעת הממוקמת במרחק של כ-500 מיליון שנות אור מכדור הארץ, אשר נוצרה כאשר גלקסיה ספירלית גדולה וגלקסיה קטנה התנגשו בעוצמה.

כאשר גלקסיות מתנגשות, הן יכולות להשתנות בצורתן ובמבנה שלהן. גלקסיית טבעת היא הרבה פחות נפוצה מגלקסיות ספירליות. התמונה החדשה חושפת יותר על האופן שבו הגלקסיה התפתחה במשך מיליארדי שנים. הטבעת החיצונית של הגלקסיה מתרחבת כבר 440 מיליון שנה, ושם מתרחשים היווצרות של כוכבים ומוות של כוכבים, בצורת התפוצצויות סופרנובה. כשהטבעת מתרחבת, היא מתנגשת בגז, מה שגורם להיווצרות כוכבים נוספים. בתמונה מופיעות גם שתי גלקסיות קטנות לידה.

טלסקופ החלל "האבל" ומצפי כוכבים אחרים ניסו לחקור את הגלקסיה בעבר, אך הצטברויות של אבק הסתירו אותה. ווב הוא טלסקופ שפועל על אינפרא אדום שאינו נראה לעין האנושית, וזו הסיבה שהוא הצליח ללכוד פרטים חדשים שמכשירים אחרים לא הצליחו.

טלסקופ ווב החל באופן רשמי בפעילות מדעית ב-12 ביולי, וכבר באותו היום נאס"א פרסמה את התמונות הראשונות שלו – בעוד שתמונות נוספות כבר בדרך וצפויות להגיע בשבועות הקרובים, כך לפי סוכנות החלל.