חשש לצד אופטימיות: חוזרים למירון שנה לאחר האסון

שנה לאחר ש-45 בני אדם קיפחו את חייהם באסון האזרחי הגדול במדינה, רבים ישובו למירון השבוע לקראת ההילולה בל"ג בעומר. "בוצעו שינויים דרמטיים כדי למנוע את האסון הבא", מסבירים פרמדיק מד"א יוסי חלבי והעיתונאי ישי כהן שישובו לשם השבוע. ישראל דיסקינד, שאיבד את אחיו באסון, מתריע: "מה יקרה בשנים הבאות?"

זמן צפייה: 11:54

אסון מירון שהתרחש בליל ל"ג בעומר בשנה שעברה, היה לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, שבו נספו 45 בני אדם ועוד 145 נפצעו. השבוע תיערך הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון ועננת האסון הכבד אשתקד עדיין אופפת את ההר, לצד השינויים שבוצעו לקראת החגיגות השנה.

במסגרת ההיערכות תוגבל כמות החוגגים במתחם קבר הרשב"י כך שבכל רגע נתון תתאפשר נוכחות של 16 אלף איש וקיום הדלקה אחת בלבד. הגבלת המשתתפים תבוצע באמצעות חלוקה ומכירה של כרטיסי נסיעה לאירוע על ידי משרד התחבורה. הכרטיסים מאפשרים הגעה באמצעות תחבורה ציבורית לאתר ושהייה של עד 4 שעות במתחם הקבר. לא תתאפשר הגעה רגלית לאתר וכן לא ברכבים פרטיים.

ישראל דיסקינד, שאיבד את אחיו שמחה בונים בן ה-23 באותו אסון, יגיע השבוע עם שאר משפחות ההרוגים להר למרות החשש. "האירוע השנה הוא אמנם מוגבל בקהל, אבל הדאגה שלי הוא מהשנים הבאות, לשים פלסטר זה לא דבר שבאמת יעשה שינוי. הדם של הרוגי אסון מירון עדיין טרי, לכן השינוי הקיצוני הזה השנה. השאלה מה יקרה בשנים הבאות, האם באמת יהיה אפשר להגביל קהל? לא בטוח", מזהיר זיסקינד.

ישראל זיסקינד שמחה בונים אסון הר מירון
זיסקינד (מימין) עם אחיו שמחה בונים שנהרג באסון מירון והותיר אישה ושני ילדים | צילום: בהסכמת המשפחה

עוד הוא אומר כי "בסוף, מדובר בהזנחה של הר, אין שום סיבה בעולם שמי שמגיע לפקוד את הר, יגיע לדרכים ומקומות לא ראויים". למרות הגבלת המשתתפים השנה בהר, דיסקינד מבקש מהציבור להישמע להוראות. "אני קורא לציבור להישמר ולהיזהר. הר מירון הוא לא המקום המושלם לערוך בו אירועים, למרות יותר מ-70 ליקויים שתוקנו", אומר האח.

גם יוסי חלבי, פרמדיק מד"א, ישוב השנה להר מירון לאחר שהיה שם ברגעי האסון בשנה שעברה. "האמצעים שלנו משתדרגים משנה לשנה", מספר חלבי שמציין כיצד פעלו אז הכוחות. "אמבולנסים הגיעו ממרכז הארץ ואתה שואל את עצמך איך זה יכול להיות, אבל זה היה חשוב מאוד כי הם ויסתו את כל המטופלים לכללי בתי החולים".

חלבי, כאמור, יגיע גם השנה להר, שלדבריו נראה אחרת לגמרי מהשנה שעברה. "קודם כל ממיקום הצבת הכוחות, גם אנחנו הפקנו לקחים למרות פעילות טובה שלנו, כדי להיות יותר מדויקים ויותר אפקטיביים עד כמה שאפשר. צירי הגעה והפינוי השתנו, היום אתה לא תזהה את האזור מכיוון שנעשו שינויים רציניים בתשתיות", מספר פרמדיק מד"א.

יוסי חלבי פרמדיק מד''א
היה שם באסון וישוב השנה. פרמדיק מד''א יוסי חלבי | צילום: דוברות מד''א

הוא הוסיף גם כי "נעקרו גדרות, מבנים שהוסרו וכל זה בעקבות האסון שהיה. ניכר שנעשתה שם עבודה מאוד משמעותית כדי למנוע את האסון הבא". ברמה האישית, הנוכחות שלו באסון של שנה שעברה רק גרמה לו להבין כמה זה הכרחי עבורו להיות חלק מהפעילות גם השנה. "אותי לימדו כלל אחד: ביום שתפסיק לחשוש ותהיה בטוח שהכול יהיה בסדר אז זה המקור לדאגה. התפקיד שלי זה להיות מודאג מתוך אחריות ולא מתוך פחד. אנחנו תמיד שואפים לשפר כמה שיותר וכמובן להתאים את עצמנו לתנאים החדשים", סיכם חלבי.

ישי כהן, עיתונאי כיכר השבת, מכיר מקרוב את הילולת הר מירון בשנים האחרונות. "כשהייתי מדבר כל שנה עם האנשים שניהלו את ההילולה, הם היו אומרים שזה הסתיים בנס. כל שנה זו התשובה. האסון הזה העיר את כולם", מבהיר כהן.

ישי כהן עיתונאי כיכר השבת
''בוצעו שינויים דרמטיים''. עיתונאי כיכר השבת ישי כהן

העיתונאי מספר על השינויים שיהיו השנה. "תהיה הגבלה של עשרים אלף נוכחים בזמן אמת, אם בעבר הגענו לשישים אלף נוכחים ויותר, אז השנה תהיה הגבלה וזה צעד דרמטי ביותר", אומר כהן. "תהיה גם הגבלת זמן למשתתף בהר, כלומר עד ארבע שעות. אני מבין גם שנערכים לאפשרות כמובן שיהיו משתתפים שלא ירצו לצאת מהר ואז פשוט ינסו להוציא אותם בכוח. לגבי ההדלקות שהיו בשנים קודמות, השנה תהיה הדלקה אחת וגם היא מצומצמת. בעבר, המשתתפים שהיו נשארים בהר שעות, היו עוברים מהדלקה להדלקה, השנה זה לא יקרה. לא יהיו גם דוכני מזון ויודאיקה, הדבר היחיד שיהיה מאושר אלו דוכני שתייה שיהיו על ההר. ואלו שינויים דרמטיים שהיו צריכים לקרות עוד לפני שנים".