בצל האסון ותחת מגבלות: נוכחות דלה בהילולה במירון

שנה לאחר האסון בו נספו 45 בני אדם, יעלו על פי ההערכות לפחות עשרות אלפי מתפללים למתחם קבר הרשב"י ביממה הקרובה. המשטרה הציבה מחסומים ומווסתת את התנועה להר, שחולק למסלולים שבהם יעברו כל פעם לא יותר מ-16 אלף בני אדם. טקס הדלקת נרות לזכר ההרוגים נערך במקום. השר לביטחון פנים בר לב: "נעשה הכול כדי שההילולה תתקיים כמתוכנן"

זמן צפייה: 00:51

שנה בדיוק אחרי האסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם, ההילולה במירון מתקיימת הערב (רביעי) תחת הגבלות ונהלים חדשים, אבטחה כבדה וחשש מהפרות סדר. ההערכה היא שעשרות אלפים יפקדו את מירון ביממה הקרובה. בינתיים, המשטרה הציבה מחסומים סמוך למתחם ועומסי תנועה כבדים מורגשים באזור. טקס הדלקת נרות לזכר 45 הנספים נערך במקום. בניגוד לשנים קודמות, ניכרת נוכחות דלה בהילולה.

מפיקי האירוע ביקשו מחמניהגי חסידות בויאן לסיים את האירוע המרכזי שלהם כשעה לפני המתוכנן, זאת על מנת ש-35 אוטובוסים המסיעים מתפללים נוספים ועוכבו עד כה יוכלו לעלות ולהשתתף בהילולה גם כן. כמו כן, חלק מהנוכחים בהר טוענים כי הם נמצאים במחתם כבר משעות הבוקר, ללא כרטיסים כפי הנדרש על פי המתווה, וטוענים כי הם לא מתכוונים לעזוב את האתר.

מאז שעות הבוקר הגיעו מאות אוטובוסים להר מירון לקראת ההילולה. בכל שעה יעלו כ-400 בני אדם שיעברו במסלולים שנבנו בתוך מתחם קבר הרשב"י.

טקס ההדלקה במירון
טקס ההדלקה במירון

עם זאת, ישנם חלק מהעולים להר אשר מנסים להגיע בדרכים לא רשמיות, ומשנים את השעות בכרטיס שרכשו כדי לעלות בשעות הערב למתחם. "אני אישית שמעתי שיש אנשים ששינו את השעות בכרטיס", אמר אחד הצעירים לחדשות 13. כידוע, מותר רק ל-16 אלף אנשים לשהות בו-זמנית במתחם קבר הרשב"י.

השר לביטחון פנים עמר בר לב אמר הערב בהצהרה במתחם ההר: "זה אירוע דתי-רוחני חשוב ביותר. המטרה היחידה של כולנו היא שההילולה הזאת תהיה הילולה. לכן, יש שתי מטרות אופרטיביות - שיהיה בטוח ושחס וחלילה אם יש גורמים קיצוניים שינסו להפריע להילולה הזאת - אנחנו נעשה את הכל למנוע את זה, בשביל שההילולה תתנהל כפי שמתוכנן".

מתחם ההילולה במירון
מתחם ההילולה במירון

במסוף האוטובוסים בכרמיאל המשטרה עוצרת כל אוטובוס שעושה את דרכו למתחם ההילולה, השוטרים מווסתים את התנועה ומוודאים שלכל עולה להר יש כרטיס עם שעה מתאימה, והוא נמצא על האוטובוס הנכון. 130 אלף כרטיסים כבר נמכרו לאירוע, מי שביקש להגיע להילולה נאלץ לרכוש כרטיסים מראש שהוגדרו לפי שעות, והשהייה באתר היא של ארבע שעות בלבד.

מתפללים במתחם ההילולה
מתפללים במתחם ההילולה

החל משעות הערב פונה ההר מאנשים וכלי רכב, ונכנסו ההגבלות על כמות השוהים במתחם הקבר לתוקף. כל השוהים במתחם הקבר ידרשו לצאת ממנו, וכל כלי רכב פרטיים שימצאו בחניון הסמוך לישוב ובחניות לא מוסדרות – ייגררו על חשבון בעליהם. בכל מתחם הישוב מירון בשעה זו יישארו רק תושבי היישוב ואורחיהם ותנועת כלי רכב פרטיים תיפסק.

מתחם ההילולה במירון
מתחם ההילולה במירון | צילום: מטה ההסברה להילולת רשב''י

יש לציין כי רוב הציבור החרדי צפוי להישמע להנחיות, אך המשטרה נערכת גם להפרות סדר מצד גורמים קיצוניים לאחר שאמש מחו מאות חרדים נגד המתווה. מהמשטרה נמסר כי 8,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול יפעלו במהלך האירוע לשמירה על הסדר הציבורי ולאבטחת המבקרים באתר.

במהלך האירוע תפעיל המשטרה אמצעים רבים, כולל רחפנים, מסוק, אמצעי תצפית, רכבי שטח, אופנועים ופרשים. השוטרים יפעלו סביב השעון על מנת לאבטח את מתחם הישוב מירון, היערות והשטחים הסובבים אותו, ואת כלל דרכי הגישה.

מתחם ההילולה במירון
מתחם ההילולה במירון | צילום: מטה ההסברה להילולת רשב''י

אמש עצרו שוטרי ימ"ר צפון מיניבוס באזור קדרים עם נשים וגברים, אשר חלקם משתייכים לפלג חרדי קיצוני. בחיפוש שבוצע במיניבוס נתפסו 4 שקים מלאים בקאטרים, סכינים יפנים, פטישים, ביצי צבע וכפפות, שנועדו על פי החשד לחבלה בתשתיות החשמל התקשורת, הכריזה, ובמסכים שהוקמו לשימוש בהילולה במירון בעלות של מיליוני שקלים.

אנשי פלג חרדי קיצוני שנעצרו עם כלי חבלה לקראת ההילולה במירון
אנשי פלג חרדי קיצוני שנעצרו עם כלי חבלה לקראת ההילולה במירון | צילום: דוברות המשטרה