המפכ"ל מאשים את הדרג המדיני בוועדת החקירה: "חוסר יכולת ורצון להסדיר את מירון"

רנ"צ קובי שבתאי מוסר את עדותו מול ועדת החקירה הממלכתית, ובמהלכה הוא אמר כי כמו באירועים גדולים אחרים, ההילולה השנתית בקבר הרשב"י נמצאת תחת אחריות מחוזית. המפכ"ל הוסיף כי יש יתרון לניסיון המצטבר של שוטרי המחוז, ואמר: "זה אירוע דתי, אנשים יגיעו בכל מקרה"

זמן צפייה: 00:33

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, הגיע היום (שני) כדי למסור את עדותו בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, האסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, ואמר כי "אירוע מירון, כמו במרתון תל אביב, בברכת הכוהנים או באירועים גדולים אחרים - הוא תחת פיקוד מחוזי. יש כאן אחריות טריטוריאלית - קיים יתרון לניסיון המצטבר של שוטרי המחוז".

האסון במירון
האסון במירון

בנוסף, אמר המפכ"ל כי מאחר וזה אירוע דתי - אנשים יגיעו בכל מקרה. לדבריו, "לנו יש הגבלות שאתייחס אליהן מאוחר יותר. אני מגבה לחלוטין את מפקד המחוז. מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, הוא אחד המפקדים המוכשרים והמנוסים במשטרת ישראל. היה לי אמון מלא בכישוריו וביכולותיו, ויש לי אמון מלא בו גם היום. שמעון הוכיח ומוכיח יום-יום את יכולתו להתמודד עם האתגרים של מפקד מחוז, והוא מביא את המחוז להישגים ראויים לציון".

כשנשאל על ידי השופטת ברלינר אם ניצב שמעון לביא עדכן אותו שיש גם הערכות אחרות לגבי ההר, אמר כי "ההתרשמות שלי הייתה שמפקד המחוז וראש אגף התנועה יודעים לנתח את האתגרים, והם הגיעו למסקנה אחרת. ההחלטה אם האירוע יהיה במתכונת של 'הר פתוח' או 'הר סגור' הועברה להחלטת הדרג המדיני, שכן לא המשטרה מוסמכת להחליט אם יהיו הגבלות. המשטרה לא מפיקה אירועים, אבל בגלל הניסיון והידע, הייתה הרגשה כזאת. המשטרה מצידה נערכה לתרחיש הנרחב ביותר".

מפכ''ל המשטרה מוסר עדות בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
מפכ''ל המשטרה מוסר עדות בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון

במקביל, המפכ"ל יצא בדבריו נגד ראש אג"מ לשעבר, אמנון אלקלעי, ואמר כי "הוא היה קצין מטה שנים רבות, וביקש לסיים את תפקידו במרץ. הוא לא אמר דבר יוצא דופן, והניסיון לייצר דיון דרמטי בהשתתפותו - חוטא למציאות. אמירותיו לא חידשו כלום, היה מדובר בדיון מקצועי. סוגיית הצפיפות הייתה במוקד התוכנית וכולם התייחסו אליה. לא ראש אג"מ ולא אף אדם אחר לא הציגו כשלים בתוכנית או תוכנית חלופית. בדיון שהוצג לשר, לא הייתה לראש אג"מ שום הסתייגות. אף נציג אג"מ לא השמיע ספקות ולא דרש תיקונים, עד שהתוכנית הגיעה לרמה הארצית – והאגף ליווה את כל התוכנית מתחילתה ועד סופה".

לאחר מכן, יצא נגד הדרג המדיני, ואמר כי "הדיון בראשותי נדחה בשבוע, במטרה להמתין לתקנות הקורונה, ואלו לא הגיעו. חוסר היכולת של משרדי הממשלה השונים להגיע לנוסח מוסכם של תקנות, היה ביטוי ושיקוף מובהק של הקושי הבסיסי שמלווה את אירוע מירון, מזה שנים. חוסר יכולת, ואולי חוסר רצון, של הדרג המדיני להסדיר את האירוע ולהסדיר גם את האתר עצמו, מבחינה פיזית. בדיון שנערך עם השרים ועם פרוייקטור הקורונה, הדרג המדיני קיבל החלטה כי האירוע יהיה במתכונת של הר פתוח, ללא הגבלות של כניסת קהל להר, אך עם הגבלה בהדלקות".

אמנון אלקלעי
אמנון אלקלעי | צילום: חדשות 13

כאשר נשאל על ידי השופטת לאיזה רזולוציות ירד, האם היו דרכי מילוט ומה ידע בנושא, ענה שבתאי: "אני מכיר את ההר שנים רבות. הייתי שם לפני אירוע מירון בהדלקה ב-2020". כשנשאל אם לא חשב לבקר בהר לקראת האישור, חזר ואמר שהוא מכיר את האזור, וכי היה מקבל דיווח אם משהו שם השתנה. בנוסף, אמר שהגדילו את צירי המילוט במקום, ולדבריו "ארבע ועדות ממשלתיות שהוקמו במשך השנים לא פתרו את הבעיות שיש על ההר. אם הייתי צריך לקבל את ההחלטות היום, הייתי מקבל את אותן ההחלטות".

המפכ"ל הציג כדוגמה לאירוע את גשר המכבייה ואסון ורסאי. לדבריו, "הכשל במירון התחיל בכשל הנדסי - שילוב של המון עם כשל הנדסי, הביא ככל הנראה לאסון. ההמון לבדו לא מוביל לאסון, אבל הכשל ההנדסי של השיפוע והחלקלקות של הגשר, הוא המרכזי". בנוסף, אמר שבתאי כי "למשטרה אין מול מי לעבוד במירון - היא נכנסה לוואקום שנוצר. הגבלנו ל-10,000, אבל ידעתי שיהיו יותר. הרבה דברים שלא מטופלים במדינה מתנפצים לפתחה של המשטרה, וזה אירוע שיהיה עם המשטרה או בלעדיה. אני מעדיף להיות שם".

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

כזכור, בחודש ינואר האחרון ראש חטיבת המבצעים במשטרה, תנ"צ שמעון נחמני, העיד בוועדה והעביר ביקורת חריפה על המפכ"ל, בכל הקשור להתנהלותו לפני ואחרי האסון. בין היתר, סיפר תנ"צ נחמני כי היה מוטרד שבסוף הדיון עם בכירי המשטרה הוחלט על פתיחת ההר למבקרים הרבים, ואף טען כי המפכ"ל שבתאי אמר לו בסיום הדיון, "אל תדאג, ועדת החקירה עליי". יתרה מזאת, לדברי נחמני, כאשר המפכ"ל חשד בו בתור מי שמוסר חומרים לוועדת החקירה, הוא זימן אותו לראיון שלאחר מכן דאג להעביר אותו מתפקידו.

כזכור, לאחר עדותו של ראש אגף המבצעים בזמן אסון מירון, ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, מקורב למפכ"ל המשטרה שבתאי מסר לחדשות 13 כי בסביבתו של שבתאי ציפו ל"דברים קשים" מצדו של ניצב בדימוס אלקלעי, אך לא ציפו שהם יהיו בבחינת "פיגוע התאבדות". בעדותו, כאמור, הפנה הניצב בדימוס אלקלעי אשמה כלפי ארגון המשטרה: "לתחושתי, תהליך קבלת ההחלטות הוא שגוי, ולא מתנהל נכון בדברים מבצעיים משמעותיים מאוד שהיו באותה עת". עוד התייחס אלקלעי בעדותו למפכ"ל המכהן: "הוא אמר 'או שחור או לבן' - כלומר או שההר פתוח במלואו או שההר סגור לגמרי. אני חשבתי שזה שגוי".