8,000 שוטרים יאבטחו רבבות חסידים: שנה אחרי האסון - נערכים להילולה במירון

המשטרה והמארגנים נערכים לרבבות חסידים שיגיעו למתחם - שנה לאחר האסון שבו נספו 45 גברים וילדים. 130 אלף כרטיסים כבר נמכרו, אך באתר ישהו בו-זמנית 16 אלף בני אדם. המשתתפים יגיעו רק בתחבורה ציבורית, ייכנסו באמצעות כרטיס שרכשו ויוכלו לשהות במתחם הקבר רק ארבע שעות

זמן צפייה: 01:17

הכנות אחרונות להילולת מירון: המשטרה והגורמים המארגנים ממשיכים ביממה הקרובה בהכנות לקראת הגעתם מחר בבוקר (רביעי) של רבבות חסידים לקבר הרשב"י - שנה לאחר האסון שבו נספו 45 גברים וילדים ונפצעו 145 בני אדם באסון שהתרחש בליל ל"ג בעומר בשנה שעברה - והיה לאסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה.

130 אלף כרטיסים כבר נמכרו לאירוע, והשינוי המרכזי השנה הוא בוויסות מספר החוגגים באתר בו-זמנית - 16 אלף בני אדם. מי שביקש להגיע להילולה נאלץ לרכוש כרטיסים מראש שהוגדרו לפי שעות, וגם אז השהייה באתר היא של ארבע שעות בלבד.

מתחם ההילולה במירון
מתחם ההילולה במירון

החל מהערב יפונה ההר מאנשים וכלי רכב, וייכנסו ההגבלות על כמות השוהים במתחם הקבר לתוקף. כל השוהים במתחם הקבר ידרשו לצאת ממנו, וכל כלי רכב פרטיים שימצאו בחניון הסמוך לישוב ובחניות לא מוסדרות – ייגררו על חשבון בעליהם. בכל מתחם הישוב מירון בשעה זו יישארו רק תושבי היישוב ואורחיהם ותנועת כלי רכב פרטיים תיפסק.

יש לציין כי רוב הציבור החרדי צפוי להישמע להנחיות, אך המשטרה נערכת גם להפרות סדר מצד גורמים קיצוניים לאחר שאמש מחו מאות חרדים נגד המתווה. מהמשטרה נמסר כי 8,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול יפעלו במהלך האירוע לשמירה על הסדר הציבורי ולאבטחת המבקרים באתר.

מתחם ההילולה במירון
מתחם ההילולה במירון

במהלך האירוע תפעיל המשטרה אמצעים רבים, כולל רחפנים, מסוק, אמצעי תצפית, רכבי שטח, אופנועים ופרשים. השוטרים יפעלו סביב השעון על מנת לאבטח את מתחם הישוב מירון, היערות והשטחים הסובבים אותו, ואת כלל דרכי הגישה.

מחר בבוקר יחלו ההסעות בתחבורה הציבורית להביא את המבקרים למתחם הקבר. סדרנים מטעם מפיק האירוע יחלקו צמידים לבאים לאתר על מנת לעקוב אחר שעת הכניסה ולהבטיח שלא ישהו באתר יותר מארבע שעות. נציגי הפקת האירוע יספרו את כמות הנכנסים והעוזבים את האתר על מנת להבטיח כי תישמר ההגבלה על כמות השוהים באתר, תנועת ההסעות אל האתר תיעצר אם מספר השוהים יגיע ל-16,000.

אנשי פלג חרדי קיצוני שנעצרו עם כלי חבלה לקראת ההילולה במירון
אנשי פלג חרדי קיצוני שנעצרו עם כלי חבלה לקראת ההילולה במירון | צילום: דוברות המשטרה

הערב עצרו שוטרי ימ"ר צפון מיניבוס באזור קדרים עם נשים וגברים, אשר חלקם משתייכים לפלג חרדי קיצוני. בחיפוש שבוצע במיניבוס נתפסו 4 שקים מלאים בקאטרים, סכינים יפנים, פטישים, ביצי צבע וכפפות, שנועדו על פי החשד לחבלה בתשתיות החשמל התקשורת, הכריזה, ובמסכים שהוקמו לשימוש בהילולה במירון בעלות של מיליוני שקלים.

האסון בהר מירון
45 גברים וילדים נספו באסון | צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

חשש לצד אופטימיות: חוזרים למירון

ישראל זיסקינד, שאיבד את אחיו שמחה בונים בן ה-23 באותו אסון, יגיע השבוע עם שאר משפחות ההרוגים להר למרות החשש. "האירוע השנה הוא אמנם מוגבל בקהל, אבל הדאגה שלי הוא מהשנים הבאות, לשים פלסטר זה לא דבר שבאמת יעשה שינוי. הדם של הרוגי אסון מירון עדיין טרי, לכן השינוי הקיצוני הזה השנה. השאלה מה יקרה בשנים הבאות, האם באמת יהיה אפשר להגביל קהל? לא בטוח", מזהיר זיסקינד.

עוד הוא אומר כי "בסוף, מדובר בהזנחה של הר, אין שום סיבה בעולם שמי שמגיע לפקוד את הר, יגיע לדרכים ומקומות לא ראויים". למרות הגבלת המשתתפים השנה בהר, זיסקינד מבקש מהציבור להישמע להוראות. "אני קורא לציבור להישמר ולהיזהר. הר מירון הוא לא המקום המושלם לערוך בו אירועים, למרות יותר מ-70 ליקויים שתוקנו", אומר האח.

ישראל זיסקינד שמחה בונים אסון הר מירון
זיסקינד (מימין) עם אחיו שמחה בונים שנהרג באסון מירון והותיר אישה ושני ילדים | צילום: בהסכמת המשפחה

גם יוסי חלבי, פרמדיק מד"א, ישוב השנה להר מירון לאחר שהיה שם ברגעי האסון בשנה שעברה. "האמצעים שלנו משתדרגים משנה לשנה", מספר חלבי שמציין כיצד פעלו אז הכוחות. "אמבולנסים הגיעו ממרכז הארץ ואתה שואל את עצמך איך זה יכול להיות, אבל זה היה חשוב מאוד כי הם ויסתו את כל המטופלים לכללי בתי החולים".

יוסי חלבי פרמדיק מד''א
היה שם באסון וישוב השנה. פרמדיק מד''א יוסי חלבי | צילום: דוברות מד''א

חלבי, כאמור, יגיע גם השנה להר, שלדבריו נראה אחרת לגמרי מהשנה שעברה. "קודם כל ממיקום הצבת הכוחות, גם אנחנו הפקנו לקחים למרות פעילות טובה שלנו, כדי להיות יותר מדויקים ויותר אפקטיביים עד כמה שאפשר. צירי הגעה והפינוי השתנו, היום אתה לא תזהה את האזור מכיוון שנעשו שינויים רציניים בתשתיות", מספר פרמדיק מד"א.

הוא הוסיף גם כי "נעקרו גדרות, מבנים שהוסרו וכל זה בעקבות האסון שהיה. ניכר שנעשתה שם עבודה מאוד משמעותית כדי למנוע את האסון הבא". ברמה האישית, הנוכחות שלו באסון של שנה שעברה רק גרמה לו להבין כמה זה הכרחי עבורו להיות חלק מהפעילות גם השנה. "אותי לימדו כלל אחד: ביום שתפסיק לחשוש ותהיה בטוח שהכול יהיה בסדר אז זה המקור לדאגה. התפקיד שלי זה להיות מודאג מתוך אחריות ולא מתוך פחד. אנחנו תמיד שואפים לשפר כמה שיותר וכמובן להתאים את עצמנו לתנאים החדשים", סיכם חלבי.

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2205171215' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='אופן הגעה להר מירון 2022' poster='' kid='1_re6dc73m' duration='450']

בתוך כך, משטרת ישראל פרסמה את השינויים בהסדרי התנועה לקראת הילולת הר מירון, במהלכם הכוחות ייפרסו בצירים המרכזיים ויחלו את היערכותם לקראת אירוע ל"ג בעומר במתחם. לפי התוכנית התחבורתית, במטרה שלא להגיע לכמות חוגגים מעבר למותר בתקנות, העלייה לכניסה למושב מירון תתבצע בצורה מבוקרת ובהתאם לכמות הנוכחים בהר.

לשם כך נפתחו חניוני וויסות והמתנה באליקים, חוף גיא, צומת גולני, ביג כרמיאל, חצור ואליפלט - שישמש כחניון לרכב פרטי בעל כרטיס בלבד. האוטובוסים של התחבורה הציבורית וההיסעים הפרטיים חייבים להגיע לחניון ההמתנה הרשום בכרטיס הנסיעה שרכשו ממשרד התחבורה.

חניוני ההמתנה יקלטו את כלל האוטובוסים וההיסעים שיצטרכו היתר המשך נסיעה אל ההר, וזאת רק בהתאם לכמות החוגגים ועל בסיס מקום פנוי - לכן יש להיערך להמתנה באזורים אלו. כלל האוטובוסים והשאטלים יעברו דרך חניון עין הוזים, לצורך ספירתם. ההסעות אל ההר לא יורשו לצאת כל עוד אין מקום פנוי על ההר.

מתחם ההילולה במירון
מתחם ההילולה במירון

נוסעי ההיסעים הפרטיים יגיעו לחניון ויסות והמתנה שמופיע באישור הנסיעה ממשרד התחבורה, משם, לאחר אישור המשך נסיעה - יגיעו לחניון כחל, שם יחליפו לשאטל וייסע למסוף ההורדה, סמוך לישוב מירון, דרך חניון עין הוזים. נוסעי התחבורה הציבורית יגיעו לחניוני ההמתנה, משם ייסעו, לאחר אישור, אל מסוף ההורדה דרך חניון עין הוזים – ולא תהיה תחלופה לשאטל.

נוסעי רכב פרטי יגיעו לחניון אליפלט, בהתאם לזמן הנקוב בכרטיס שרכשו. משם יעלו על שאטל אל חניון עין הוזים, ומשם ישירות אל מסוף ההורדה, סמוך לישוב מירון. בסיום השהות על ההר, שאטלים יאספו את החוגגים ממסוף ההורדה בסמוך לכניסה לישוב מירון, עד למסוף הפיזור לכלל המקומות בארץ בחניון פרוד.

צירי התנועה אשר יהיו חסומים לנסיעת רכב פרטי וישמשו כצירי נסיעה לשאטלים בלבד לזמן ההילולה מיום רביעי ועד ליום שישי (כולל), הינם כביש 866 בין צומת פרוד - צומת מירון, צומת חנינה - צומת מירון, צומת דלתון – צומת עין זיתים. כביש 89 בין צומת ג'יש - צומת מירון, עין הוזים / עין זיתים - צ.מירון, צ. חירום דרך ג'יש - צ. מירון, מח' אליפלט - צ.מירון. בכביש 8900 בין צומת בירייה - צ. עין זיתים. בחניונים ובדרכי הגישה לאתר יפעלו אלפי סדרנים, ועל הציבור לגלות אחריות ולהישמע להוראות הסדרנים והשוטרים. חל איסור מוחלט על הטסת רחפנים וכלי טייס מכל סוג באזור מתחם מירון.

טלפונים חשובים:

באירוע חרום - 100

מוקד מידע של משטרת ישראל - 110

מוקד משרד התחבורה - 8787*