"גורל משותף": נתניהו ופוטין חנכו את האנדרטה למצור על לנינגרד

במהלך טקס הזיכרון שנערך בירושלים בהשתתפות בכירי המדינות, אמר נשיא רוסיה: "מודאגים מהניסיון לשכתב את תוצאות מלחמת העולם השנייה"; רה"מ: "מי שיאיים להשמיד אותנו ייתקל בתגובה נחרצת"

זמן צפייה: 18:49

בטקס מכובד, בנוכחות בכירים ישראלים ורוסים, חנכו היום (חמישי) בגן סאקר שבירושלים ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין אנדרטה לזכר גבורת הלוחמים והתושבים שנהרגו במצור על לנינגרד, במהלך מלחמת העולם השנייה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע דאגה בנוגע לניסיונות, לדבריו, לשכתוב ההיסטוריה: "גם ברוסיה מודאגים מהניסיונות להכחיש את השואה, לשכתב את ההיסטוריה ולנקות את שמם של הפושעים והרוצחים. בישראל כמו ברוסיה, מבינים את החשיבות ולא מאפשרים לעולם לשכוח למה גורמת האנוכיות הלאומנית. החובה המשותפת שלנו היא להעביר את הידע הזה לניני הרוצחים".

רה''מ נתניהו והנשיא ריבלין עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בטקס חניכת האנדרטה לזכר המצוד על לנינגרד
רה''מ נתניהו והנשיא ריבלין עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בטקס חניכת האנדרטה לזכר המצוד על לנינגרד | צילום: חדשות 13

במהלך נאומו בטקס, קשר הנשיא ריבלין את גורלות רוסיה וישראל ואמר: "ב-27 בינואר 1944 הוסר המצור על לנינגרד, בדיוק שנה לאחר מכן שחררו חיילי הצבא האדום את מחנה ההשמדה אושוויץ. אולי אין זה מקרה כי יום הסרת המצור הוא תאריך סמלי בהיסטוריה המשותפת שלנו. בין האומות שלנו יש ברית של גורל משותף וייעוד משותף. ניתנה לנו הזכות לעמוד היום יחד בבירתה של מדינת ישראל ולחנוך יחד יד ומצבה לנופלים במערכה ולהצדיע לגבורתם של השורדים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין את תרומתה של ברית המועצות לניצחון על הנאציזם: "הניצחון על הנאצים לא מוחק את גודל הקורבן - מיליון נספים בלנינגרד לבדה. אסור לרגע אחד לטשטש את הקורבן והתרומה של בריה"מ לשעבר במיגור המפלצת הנאצית והצלת העולם מטרגדיה. תמיד נזכור שחיילי הצבא האדום הם שפתחו את שערי אושוויץ. 75 שנה אחרי למדנו את הלקח - אין פשרות עם משטרי קנאות רצחניים. מי שיאיים להשמיד אותנו ייתקל בתגובה חריפה ונחרצת".

האנדרטה בגן סאקר לזכר המצור על לנינגרד
האנדרטה בגן סאקר לזכר המצור על לנינגרד | צילום: חדשות 13

במעמד חנוכת האנדרטה השתתפו רה"מ נתניהו, הנשיא פוטין, נשיא המדינה ריבלין, ראש העיר ירושלים, שר החוץ של רוסיה, מושל סנט פטרסבורג, שרים, סגני שרים, שגרירים ומאות אורחים מרוסיה וממדינות נוספות. כמו כן, הוזמנו לטקס כ-70 וטרנים וגיבורי המצור על לנינגרד החיים בישראל.

האנדרטה עוצבה על ידי צוות של אומנים מישראל ומרוסיה. האדריכל אודי כסיף, הפסל אדם פרץ, האדריכלים אנטולי ולאדה צ'רנוב והפסל ולדיסלב מנצ'ינסקי, עבדו בשיתוף פעולה להקמתה, משלב הרעיון ועד שלב הביצוע. גובה האנדרטה הוא 8.5 מטרים והיא עשויה נחושת עם אלמנט ברונזה יצוק, המייצג את להבת הנר. תנועת הלהבה באה לידי ביטוי באמצעות ספירלה המוארת בשעות הלילה ליצירת אפקט מיוחד של נר-תמיד בוער.