לפיד במליאה: "צאצאיו האידיאולוגים של יגאל עמיר יושבים בכנסת"

שר החוץ תקף חברי כנסת מהימין בטקס האזכרה ליצחק רבין בכנסת: "ההסתה היום דומה להסתה אז". נתניהו גם נשא דברים, לאחר שנעדר מהאירוע בהר הרצל: "26 שנים משתמשים בטקס לתקוף אותי"

זמן צפייה: 03:50

טקס האזכרה לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין נערך הערב (שני) במליאת הכנסת במלאת 26 שנה לרציחתו. ראש הממשלה נפתלי בנט נשא דברים, וכך גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שנעדר מהטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל. שר החוץ יאיר לפיד גם נאם ותקף חברי כנסת מהימין: "ההסתה היום דומה להסתה אז. צאצאיו האידיאולוגים של יגאל עמיר יושבים בכנסת ישראל. בעקבות דבריו, מהומה פרצה במליאה.

"לאומנים קיצונים הם לא פטריוטים. לאומנות קיצונית היא לא אהבת הארץ, היא נסיון לסחיטה באיומים", המשיך שר החוץ. "על זה היו הבחירות. זוהי החלוקה בין הקואליציה לאופוזיציה. לא שמאל וימין - אלה שמאמינים בדמוקרטיה מול אלה שנמאס להם מהדמוקרטיה. אלה שרוצים לאחד את העם, מול אלה שרוצים לפרק אותו".

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר בנאומו כי "שנה אחר שנה יש מי שמשתמש ברצח רבין כדי לתקוף את המחנה שלי ואותו. 26 שנה שמעתי בטקסים את זה וחרקתי שיניים אך מילאתי את חובתי כראש הממשלה. כשבאתי שאלו למה באתי וכשאני לא בא - למה לא באתי. יש פה ראשי אופוזיציה שהחרימו ימי זיכרון אחרים ועליהם לא מדברים".

[brightcove_iframe video_id='programs-five-with-sharon-gal-articles-part-1810211741' autoplay='0' credit='נאומו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו באזכרה ליצחק רבין בכנסת' desc='' poster='' kid='1_iyu4n4lh' duration='183']

נתניהו התייחס בדבריו לקווים האדומים של יצחק רבין כראש ממשלה ואמר כי "רבין אמר אין שתי ירושלים, יש ירושלים אחת. היא הייתה שלנו, היא שלנו היום ותישאר שלנו לעולמי עד. את זה צריך לומר היום בקול חד וברור לידידינו בארה"ב" והוסיף "לאחר שפעלנו והבאנו להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל והבאנו אליה את השגרירות האמריקנית, יש להתייצב בתקיפות נגד כל ניסיון לפגוע במעמדה של ירושלים כבירתה המאוחדת של ישראל על ידי התפשרות בפתיחת קונסוליה אמריקנית לפלסטינים בלב ירושלים".

נתניהו הוסיף כי "רבין אמר שלפלסטינים לא תהיה מדינה אלא פחות ממדינה ואמר גם כי גבול הביטחון למדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן בפירוש הרחב ביותר שלה".

בנט אמר מעל בימת הכנסת כי "אני מקווה שמאז הרצח למדנו כמה מסוכנת אלימות ומהווה קו אדום מובהק ומוחלט. אני מקווה שגם למדנו שאסור להשתיק ציבורים שלמים בחברה שלנו. לא הימין רצח את רבין ולא הדתיים רצחו את רבין. יגאל עמיר רצח את רבין. אני בעיקר מקווה שלמדנו שאם ניתן לשנאה לחלחל ולחצוץ בינינו - יש קווים שבשום אופן לא חוצים אותם, לא משנה מה. הלקח של הרצח צריך ללמד אותנו איך לנהל את הוויכוח בין שמאל לימין. בשום מצב ובשום תנאי לא מרימים יד איש על רעהו".

"אני בעיקר מקווה שלמדנו שאם ניתן לשנאה לחלחל ולחצוץ בינינו, אם ניתן להכללות להשתלט על השיח בינינו, נאבד את כל מה שיקר לכולנו וחלילה נאבד גם את המדינה שלנו", המשיך ראש הממשלה. "אנחנו, הדור שנולד כאן, לוקחים את מדינת ישראל כדבר מובן מאליו - אך היא לא דבר מובן מאליו. אנחנו חייבים להבין שאיבדנו בעבר את הבית שלנו מבפנים".

"לא היה נעים להיות חובש כיפה בימים שלאחר רצח רבין, וזו בדיוק הסיבה שהחזרתי אז את הכיפה לראשי לאחר שנתיים, חשבתי שזו התשובה הראויה לאותה מתקפה שהייתה באותה עת אל מול חובשי כיפות. באותם ימים כמעט כל חובש כיפה הרגיש שהוא מואשם ברצח ראש הממשלה".

[brightcove_iframe video_id='programs-five-with-sharon-gal-articles-part-1810211740' autoplay='0' credit='' desc='נאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט באזכרה ליצחק רבין בכנסת' poster='' kid='1_c6vsud3t' duration='108']

נכדו של רבין, יונתן בן ארצי, נשא דברים בבית הנשיא, ואמר כי השנים האחרונות היו קשות במיוחד. "השנאה שוב הציפה את הרחובות", אמר בן ארצי, "הפילוג שקרע את החברה הישראלית לגזרים אז, ערב הרצח, הרים את ראשו המכוער, ואיים שוב לשסע את העם".

"אחרי שנים חשוכות של פחד ושיתוק, עם ישראל זקף את הגב, ולאחר מלחמה ארוכה על חירותו ועל דמותה של הדמוקרטיה - עם ישראל ניצח", הוסיף בן ארצי, "מול גילויי אלימות מילולית ופיזית, מול תרבות של עריצות ושקר - הרוח הישראלית ניצחה. שלטון העם ניצח את שלטון היחיד".