הנשיא הרצוג בעצרת הזיכרון: "בנינו ובנותינו לחמו יחד ולא שאלו מי ימין ומי שמאל"

נשיא המדינה פתח את טקס הזיכרון המרכזי בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. בתום נאומו, נשא תפילה לשובם של השבויים והנעדרים: "משימת השבתם מוטלת על כתפינו". אחריו עלה לנאום הרמטכ"ל כוכבי שהוסיף: "בזכות הנופלים רבים חזרו ועשרות אלפי אזרחים ניצלו"

זמן צפייה: 12:31

בתום צפירה בת דקה החלה הערב (שלישי) העצרת הממלכתית ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה בכותל המערבי, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל אביב כוכבי. "בנינו ובנותינו לחמו יחד ולא שאלו מי ימין ומי שמאל", אמר הנשיא בנאומו.

נאום נשיא המדינה פתח את הטקס, מייד לאחר תפילת יזכור: "הצפירה שפילחה את חלל חיינו היא הרגע הטהור ביותר בלוח השנה הישראלי. רגע של קריעת אבל גדולה ומרה. רגע שהוא תמציתו של השבוע הזה, התמצית של מדינת ישראל - מהיגון העמוק ביותר, לנס העצמאות והתקומה".

Whatsapp Image 2022 05 03 At 8
הנשיא הרצוג והרמטכ''ל כוכבי בטקס בכותל המערבי | צילום: קובי גדעון/לע״מ

בהמשך, פנה הרצוג למשפחות השכולות: "המפגשים עמכן, במיוחד בחודשים האחרונים, חקוקים על לוח ליבי. רבות מדי המשפחות אשר השכול דפק על דלת ביתם והפך את עולמם לנצח, ונחמה אין. שיברון הלב איננו רק על מי שהיו, אלא על מי שהם כבר לא יוכלו להיות. על חסרונם הנוכח כל כך, בכל יום בשנה. לא רק ביום הזיכרון".

בהתייחסו לנופלים ולנופלות, אמר הרצוג: "בנינו ובנותינו לחמו יחד ונפלו יחד. הם לא שאלו ולא שאלו אותם מי ימין ומי שמאל. מי דתי. מי חילוני. מי יהודי ומי לא יהודי. גם השכול לא שאל". עוד הוסיף הרצוג: "הם נפלו ישראלים, על הגנת ישראל".

Whatsapp Image 2022 05 03 At 8
חיילי צה''ל בטקס יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול | צילום: רויטרס

כמו כן, דיבר הנשיא לאירועים הביטחוניים האחרונים שקרו במדינה, לרבות פיגוע הטרור הרצחניים: "בשנה החולפת וגם בשבוע זה ממש, הלמות השכול והכאב הכו בנו שוב ושוב. גם היום, אויבינו קמים עלינו לכלותנו בטרור מלא שנאה". עוד אמר הרצוג: "דווקא ברגעים קורעי הלב האלו - אנחנו מגלים שוב ושוב את תעצומותיו של העם הנפלא והמופלא שלנו. אסור שליבנו המפולח מכאב ישכיח מאיתנו את המסע הכביר שעברנו. מסע ששיאו בגאווה גדולה, במדינה לתפארת, מדינה שעל קיומה נפלו גיבורות וגיבורי מערכות ישראל".

בין היתר, התייחס הרצוג גם לאירועי העצמאות: "מחר, בשעה הזו, שוב נהיה כולנו כחולמים, כשדגל המדינה יונף אל ראש התורן, בזכותם ובזכות בני משפחת השכול. זו חובתנו לנופלים, זו חובתנו לכם, זו חובתנו לדורות הבאים: לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית משגשגת וחזקה". בסוף דבריו, איחל הנשיא הרצוג החלמה לפצועים ונשא תפילה לשובם של החיילים והאזרחים השבויים והנעדרים, "שמשימת השבתם הביתה עודנה מוטלת על כתפינו".

Whatsapp Image 2022 05 03 At 8
הנשיא הרצוג בטקס בכותל המערבי | צילום: קובי גדעון/לע״מ

אחרי הנשיא, עלה הרמטכ"ל כוכבי לנאום. בפתח הדברים, אמר: "ארץ ישראל המובטחת הפכה למדינה מפותחת ועתירת הישגים, אבל נותרה מוקפת איומים ואתגרים. זו מציאות אשר קוראת לכל נער ונערה לעשות מעשה, ובתורם, עם חינוך וגיבוי מההורים והמחנכים, להתייצב ולקחת חלק בהגנת המדינה והאזרחים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-03052255' autoplay='0' credit='' desc='נאום הרמטכ"ל כוכבי' poster='' kid='1_g4rgp5t9' duration='726']

לאחר מכן, פנה כוכבי למשפחות השכולות ואמר: "גידלתם את ילדיכם, הם התבגרו, שמעו בתורם את הקריאה ויצאו למשימה, התאמצו, הגנו ותקפו, ומילאו שורה של תפקידים אשר סייעו בלחימה". עוד הוסיף הרמטכ"ל: "רובן המכריע של המשפחות במדינת ישראל המתינו לילדיהן בירידה מההר, אך אתן חיכיתן לשווא. הם לא יחזרו, אבל בזכותם חזרו רבים, בזכותם ניצלו חייהם של עשרות אלפי אזרחים, וחלק גדול מהביטחון ומהישגי המדינה הוא בזכותם". לבסוף הוסיף לומר למשפחות: "הכאב שלכן קשה מנשוא, והיגון מעיק ומסתעף בגוף ובנפש הוא נוכח ולא נח לרגע, ובאכזריות מתגבר".

Whatsapp Image 2022 05 02 At 1
חיילים מניחים זרים ודגלים על קברי חללי צה''ל בהר הרצל | צילום: רויטרס

כמו כן, התייחס כוכבי לאתגרים ולאיומים הביטחוניים שצה"ל מתמודד אתם כעת: "אנחנו לא מאפשרים ליציבות הביטחונית היחסית להפוך לאשליה, ונותרים מפוכחים באשר לכוונות האויב. חיילי צה"ל ומפקדיו עומדים על המשמר ונלחמים". בהקשר זו הוסיף הרמטכ"ל: "סיכול הטרור נמשך מדי שבוע, ויחידות צה"ל מגנות על אזרחי המדינה בכבישים ובצמתים באיו"ש ולאורך הגבולות. צה"ל מרתיע, יוזם ותוקף, יוצא מגבולות המדינה כדי להכות את האויב באוויר, בים וביבשה, בכל רחבי המזרח התיכון, ויוצא מגדרו כדי לממש את עקרון ההגנה העצמית".

"הנני הוא היסוד הערכי של צה"ל, צבא העם, שבלעדיו אין קיום לעם, ולכן הכרחי שישרתו בו תמיד, בחובה ובקבע, הטובים שבעם", התייחס כוכבי למשרתים ולמועמדים לשירות צבאי. "אנו עושים הכל כדי להרחיק את המאכלת מאזרחים ומחיילים כאחד: רוכשים אמצעי לחימה מתקדמים, מפתחים שיטות פעולה חדשניות, ולעולם מפעילים את הכוח באחריות ובשיקול דעת, כאשר באותו הזמן ובשם הביטחון - חובתנו לפעול בהחלטיות ולהילחם".

Whatsapp Image 2022 05 03 At 8
חיילי צה''ל בטקס יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול | צילום: רויטרס

"באותה נשימה, הניסיון שלי מלמד, ממפגשים רבים עם חיילים, שהבנים והבנות נולדים ורוח גדולה בליבם. רוח טובה המבטאת רצון ליצור, להשפיע, להיות משמעותיים ולתרום. רוח המוכיחה שערכים עוברים מדור לדור".

עוד הוסיף הרמטכ"ל: "אנו מגנים על הזכות לחיים ובשמה מסכנים את החיים, כדי לאפשר לכולנו, כאומה, לממש את זכותנו וחובתנו לבנות חברה משגשגת, ראויה ומלאת חיים. אבל מעל הכל, רבים בעם ירשו מאברהם את הרוח לומר הנני. הנני שפרושו לקחת אחריות, להעז, להיות נכון ולהסתכן. הנני שפרושו לשרת דבר גדול וחשוב ממני.

בסוף דבריו, גם כוכבי פנה למשפחות השבויים והנעדרים, ואמר: "אני מתחייב שנמשיך לעשות הכל כדי להשיב אותם לארצם ולמשפחתם".

Vtecrk
הרמטכ''ל כוכבי בטקס בכותל המערבי

את אירועי יום הזיכרון פתח ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס האזכרה של ארגון יד לבנים בבית יד לבנים בירושלים. בנט החל את דבריו בסיפור שירותו בלבנון, ובהמשך התייחס לחשיבות זיכרון הנופלים לחיים בישראל כיום. "העם שלנו נושא על גופו את צלקות גן הפלגנות של אבותינו", אמר ראש הממשלה בטקס.

Whatsapp Image 2022 05 03 At 9
טקס יום הזיכרון הבינלאומי | צילום: ארגון מסע

בנוסף, היום נערך טקס יום הזיכרון הבינלאומי לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה מהתפוצות בו לקחו חלק מאות אלפי יהודים מ-60 מדינות ברחבי העולם ושמאורגן על ידי ארגון מסע. במוקד הטקס היו סיפוריהם של חיילים בודדים, עולים חדשים, אזרחים ותיירים, שהגיעו לישראל מכל רחבי העולם ונפלו בעת מילוי תפקידם בצה"ל או נרצחו בפעולות איבה.

הטקס התקיים באנגלית בהשתתפות כחמשת אלפים משתתפי תוכנית מסע ובמעמד שר התפוצות נחמן שי, ח"כים ועוד. השנה סופר סיפורם של אלי קיי, שעלה מדרום אפריקה ונרצח בפיגוע בעיר העתיקה; של ג'ורדן בן סימון מיחידת אגוז שעלה מצרפת ונפל בקרב בסג'עיה במבצע צוק איתן; האחים ברק ועמיחי איטקיס שעלו ממקסיקו ונפלו בפעילות מבצעית ונופלים נוספים.

Whatsapp Image 2022 05 03 At 9
סמל חנן קיי, אחיו של אלי קיי | צילום: ארגון מסע

לאחר הטקס, בשעה 21:00, ייערך במשכן הכנסת טקס "שרים לזכרם", ומחר בשעה 11:00 תישמע ברחבי הארץ צפירה בת שתי דקות, ואחריה ייפתח טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, במעמד נשיא המדינה הרצוג, ראש הממשלה בנט ויו"ר הכנסת מיקי לוי. במקביל ייצאו לדרך טקסי הזיכרון ב-52 בתי העלמין ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה. בשעה 13:00 ייערך בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה.

Whatsapp Image 2022 05 03 At 8
חיילי צה''ל בטקס יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול | צילום: רויטרס

בתוך כך, משרד הביטחון עדכן כי מיום הזיכרון הקודם ועד היום נוספו 56 חללים למניין הנופלים, בנוסף ל-84 נכים שנפטרו כתצאה מנכותם והוכרו כחללי מערכות ישראל, ומניין החללים הכולל עומד על 24,068 חללים.