הכתובת הייתה על הקיר: האזהרה מ-2018 - "סכנת הימחצות ממשית"

העיתונאי החרדי אריה ארליך התייחס לפני שלוש שנים למתחם ההדלקה של חסידות תולדות אהרן שבו נהרגו הלילה 45 בני אדם, וכתב כבר אז: "שביל יציאה צר שיוצר צוואר בקבוק אנושי ודחיפות איומות"

זמן צפייה: 05:36

את האסון שאירע הלילה (שישי) בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, שבו נמחצו למוות 45 בני אדם, ייתכן שניתן היה למנוע. העיתונאי החרדי אריה ארליך התריע כבר לפני שלוש שנים על הסכנות הטמונות במתחם שבו אירע האסון בציוץ שפרסם.

"שביל היציאה הצר שמוביל מטקס ההדלקה של חסידות תולדות אהרן יוצר צוואר בקבוק אנושי ודחיפות איומות ברמה של סכנת הימחצות ממשית, וזו היציאה היחידה", כתב ארליך כבר אז. "אם רוצים למנוע הישנות של מקרה הלוויית הרב וואזנר - אסור לערוך את ההדלקה במקום לפני יציאה יציאה רחבה ומשולטת".

לעוד כתבות בנושא:

מפקד מחוז צפון: "הבטיחות במירון הייתה בראש סדר העדיפויות"

"כל מי שהיה במתחם פרץ בבכי": זעזוע בעקבות האסון במירון

לזכר ההרוגים: 44 נרות הודלקו בזירת האסון בהר מירון • תיעוד

הציוץ שהתריע על הצפיפות במירון
הציוץ שהתריע על הצפיפות במירון | צילום: טוויטר

עד שנת 2011, מתחם הקבר נוהל על ידי ארבעה גופים פרטיים, אשר ייצגו זרמים שונים בציבור החרדי וקיבלו החלטות באמצעות "ועד ההקדשים". בשנת 2008, פורסם דוח חמור של מבקר המדינה - ובעקבותיו דוח מעקב נוסף שפורסם ב-2011, שבו נכתב בין היתר כי "לא היה בדרכי הגישה למתחם כדי לספק את צורכי כוחות ההצלה והביטחון במקרה של אירוע רב נפגעים. כמו כן, היה כשל במערך התחבורה למתחם".

שנתיים לאחר מכן, בעקבות דוח המבקר, הוחלט להקים חברה ממשלתית לניהול הר מירון. באותה השנה פרסם שר האוצר צו להפקעת המתחם מידי ההקדשים והעברתו למדינה, לטובת הקמת חברה ממשלתית חדשה.

אלא, שבעקבות לחץ של גורמים במגזר החרדי, שלוש שנים לאחר מכן החליטה הממשלה לפרק את החברה הממשלתית - שטרם החלה לפעול, והעבירה את האחריות על ההר לגוף בשם "המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים", שנמצא באחריות משרד הדתות.

אתמול פרסמו המרכז ושר הדתות קריאה לציבור להגיע להילולה במירון, מבלי להטיל על כל הגבלה בשאלות הצפיפות או דרכי הגישה למתחם. באתר נכתב שטרם התקבלו הנחיות סופיות למתווה שבו מותר לקיים את האירוע.

הר מירון בבוקר שלאחר האסון
הר מירון בבוקר שלאחר האסון | צילום: חדשות 13

כאמור, 45 בני אדם נהרגו הלילה כתוצאה מדוחק וצפיפות במהלך הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון. יותר מ-150 בני אדם נפצעו ופונו לבתי החולים באזור, שהפעילו נוהל מיוחד באירוע. המשטרה פתחה בחקירה פלילית לאירוע.

החגיגות במתחם הופסקו והעלייה להר לא מתאפשרת. המשטרה ביקשה מאלה שכבר נוכחים במקום להתפנות - אלא שחלק מהם סירבו, והחלו להתעמת עם הכוחות. בד בבד, עשרות אלפי בני אדם מנסים לשוב לביתם. רכבת ישראל מפעילה קווים מיוחדים כדי לעזור במשימה.

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: שימוש לפי סעיף 27 א'